شناسهٔ خبر: 59142936 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمادگی ناسا برای انجام ماموریت آرتمیس۲

مقامات ارشد ناسا در کنفرانسی اعلام کردند که پرتابگر متحرک برای آرتمیس 2 درحال آماده سازی است .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ناسا در سال‌های اخیر به طور جدی به موضوع کاوش در ماه توجه کرده و ماموریت Artemis I این سازمان فضایی دارای موفقیت چشمگیری بوده است به طوریکه مدیران این طرح می‌گویند که این ماموریت مجدداً بر برنامه آن‌ها برای بازگرداندن خدمه به ماه در سال ۲۰۲۴ تأکید می‌کند.

سازمان فضایی ناسا در کنفرانسی درباره یافته‌های ماموریت بدون سرنشینی که در ۱۶ نوامبر برای یک دوره ۲۵ روزه با هدف گردش به دور ماه انجام شد، اطلاع رسانی کرد. در این کنفرانس دو جنبه بسیار مهم از ماموریت آرتمیس مطرح و بر اساس آن مشخص شد این ماموریت به اهداف خود دست یافته است البته هنوز نیاز به انجام تغییراتی در آستانه پرتاب ماموریت آرتمیس ۲ در نوامبر ۲۰۲۴ وجود دارد.
جیم فری، مدیر توسعه سیستم‌های اکتشافی ناسا در این باره گفت: این واقعاً یک آزمایش بسیار مهم برای ما بود تا کارایی سیستم‌های خود را در یک محیط واقعی اثبات کنیم و حتی فضاپیمای طراحی شده را فراتر از جایی که در ابتدا در نظر داشتیم پیش ببریم.
فضاپیمای اوریون در ۱۱ دسامبر به زمین بازگشت و در فاصله ۴ کیلومتری هدف خود فرود آمد. این فضاپیما در مدت سفر خود به ماه، ۲۷۰ هزار مایل را در فضا طی کرد.
فضاپیمای اوریون در ماموریت خود تعدادی عکس از زمین با استفاده از ۲۴ دوربین داخلی خود ثبت کرد.
هوارد هو، مدیر برنامه Orion در مرکز فضایی جانسون ناسا، درباره شرایط فعلی طرح گفت که این پرواز از نظر مسافت طی شده رکوردشکنی کرده است. به گفته هو، ۱۶۱ هدف آزمایش پروازی در این ماموریت تکمیل و حتی ۲۱ هدف جدید نیز در طول مسیر اضافه شده است.
بر اساس اطلاعات جدید منتشره از ناسا مشخص شد اگرچه بسیاری از بخش‌های ماموریت آرتمیس ۱ طبق برنامه پیش رفت، اما متخصصان در تلاش برای درک علت اصلی سوختن بیش از حد سپر حرارتی این فضاپیما هستند. سپر حرارتی مجموعه‌ای از کاشی‌ها است که در هنگام ورود مجدد فضاپیما به جو زمین از آن محافظت می‌کند. به گفته هو، میزان ذغال زدگی در اوریون برای یک پرواز ایمن در حد مجاز بود.
این مدیر ارشد ناسا در خاتمه توضیحاتش گفت که موفقیت آرتمیس یک برنامه آرتمیس ۲ یا سایر ماموریت‌های آینده را تغییر نداده است. بخش موتور قرار است تابستان امسال به مرکز فضایی کندی در فلوریدا ارسال شود و تقویت کننده‌های ویژه و آداپتور‌های ساختاری در حال حاضر در محل هستند. 

نظر شما