شناسهٔ خبر: 59132899 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای تکراری آمریکا در شورای حکام: ایران امید بازگشت سریع به برجام را ازبین برد

لندن – ایرنا – سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به اینکه کدام طرف برجام را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده است، این ادعای تکراری را مطرح کرد که ایران با طرح خواسته‌های غیر ممکن امید بازگشت به برجام را از بین برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، لورا هول‌گیت سفیر ایالات متحده نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مدعی شد: سپتامبر گذشته، ایران با طرح خواسته هایی که می دانست غیرممکن و غیرواقعی است، به امید برای بازگشت سریع به اجرای کامل برجام پایان داد.

وی با بیان این ادعا که ایران خواستار سیاسی‌کاری در ماموریت آژانس است مدعی شد: ایران می‌خواست که تعهدات پادمانی خود به نحوی متفاوت از تعهدات سایر کشورهای دارای توافقنامه پادمان جامع اجرا شود. با این حال، همانطور که می دانیم، در هیچ کجای دنیا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی چشم خود را روی مواد و فعالیت های احتمالی اعلام نشده هسته ای، به ویژه شناسایی ذرات مواد هسته ای در مکان های متعدد اعلام نشده، نمی بندند.

این درحالیست که نتیجه ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته در وین برای رفع تحریم ها و از سرگیری اجرای کامل برجام نشان داد دولت ضعیف جو بایدن به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و به همین خاطر به تاکتیک مقصرنمایی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

گفت‌وگوها به نقطه‌ای رسیده که اگر ایالات متحده آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد. ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها نیز خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هفته پیش در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو تصریح کرد: وضعیت فعلی برجام نتیجه سوء محاسبه و اشتباه سیاست آمریکاست. تجارب گذشته به ما آموخت که دور جدید مذاکرات را با دقت و حساسیت بیشتری پیش بریم.

وی افزود: مسائل محدود باقی مانده را می‌توان به آسانی مورد بررسی قرار داد. با اراده و حسن نیت طرف‌ها، بدون هر گونه پیش شرط و در چارچوب گفت وگوهایی که انجام شده است، قابل حل بوده و گام نهایی از سوی اعضاء می‌تواند برداشته شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا باید اراده و قدرت تصمیم گیری برای جمع بندی مذاکرات طولانی انجام شده داشته باشد خاطر نشان کرد: ما برای تداوم کار تا رسیدن به جمع بندی توافق آماده هستیم.

سفیر ایالات متحده در بخش دیگری به تدابیر جبرانی ایران در برجام اشاره و تکرار کرد: تولید اورانیوم بسیار غنی شده با خلوص ۶۰ درصد هیچ هدف صلح آمیز معتبری ندارد. هیچ کشور دیگری در جهان امروز از اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد برای اهدافی که ایران ادعا می کند استفاده نمی کند.

وی با بیان این ادعا که «ایران باید این فعالیت های عمیقاً نگران‌کننده را که در تضاد با رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان است، متوقف کند» مدعی شد: ایران از ماه نوامبر، با آغاز عملیات جدیدی در فردو، تولید این ماده (اورانیوم) را افزایش داده و استدلال می کند که به طور ناعادلانه توسط دیگران هدف قرار گرفته است. ایران باید اقدامات تحریک آمیز هسته ای خود و پیگیری مداوم اقداماتی را که خطرات جدی اشاعه را به همراه دارد، متوقف کند.

هول‌گیت همچنین به ادعای کشف ذرات اتمی با غنای بالای ۸۰ درصد در ایران هم اشاره کرد و مدعی شد: ایران باید اقداماتی را انجام دهد که اعتماد بین‌المللی را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش افزایش دهد و از تشدید تنش‌ها که ما را به ابهام عمیق‌تر می‌برد، خودداری کند.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و تعلل طرف های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی، تصمیماتی را در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کرد.

در واقع پس از اینکه سایر اعضای باقیمانده در توافق یاد شده نتوانستند انتظارات مشروع ایران برای بازگرداندن توازن به توافق را برقرار کنند، به خودیاری متوسل شود اما از واکنش متقابل دربرابر رفتار غیرقانونی آمریکا خودداری و بر رویکرد اصولی خود برای حفظ توافق پافشاری کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

سفیر آمریکا در پایان اظهاراتش به سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و توافقات به دست آمده برای حل‌وفصل ادعاهای سیاسی پادمانی هم اشاره کرد و مدعی شد: مشتاقانه منتظریم که مدیرکل بتواند در نهایت پیشرفتی را که ایران در جهت حل این مسائل متعهد شده است، گزارش دهد.

وی ادعا کرد: اگر ایران به تصمیم خود مبنی بر انجام برخی اقدامات شفاف سازی که به مدیرکل آژانس ابلاغ شده است عمل کند، یک نشانه دلگرم کننده است. البته باید ببینیم که آیا این مراحل در واقع اجرا می شوند یا خیر.

به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی  و سازمان انرژی اتمی ایران در پی سفر رافائل گروسی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن در نشست فنی که بزودی در تهران برگزار می‌شود، بین دو طرف مورد توافق قرار می‌گیرد.

نظر شما