شناسهٔ خبر: 59110924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نمایندگان در روز سوم نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی تأکید کردند:

ضرورت ادامه حرکت جهاددانشگاهی در لبه فناوری و بومی‌سازی دانش

جمعی از نمایندگان در روز سوم نمایشگاه «جهاددانشگاهی؛ الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت دانش‌بنیان» بر ضرورت ادامه حرکت جهاددانشگاهی در لبه فناوری و تلاش این نهاد برای بومی‌سازی دانش تأکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، سومین روز از نمایشگاه «جهاددانشگاهی؛ الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت دانش‌بنیان» امروز هم پایان یافت و در روز سوم شاهد حضور و بازدید تعداد قابل توجهی از نمایندگان ملت از این نمایشگاه بودیم.

امروز هم، همانند روز گذشته با وجود اینکه صحن مجلس شاهد بررسی جزئیات لایحه بودجه 1402 بوده و نمایندگان سخت مشغول بررسی مهمترین سند مالی کشور هستند، اما وقتی از برگزاری چنین نمایشگاهی در محل نمایشگاه‌های مجلس آگاهی می‌یافتند حتی برای چند دقیقه هم که شده در آن حضور پیدا می‌کردند و از گوشه‌ای از دستاوردهای جهاددانشگاهی بازدید به عمل می‌آوردند.

حجت‌الاسلام والمسملین نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل 90 و رئیس فراکسیون قرآن و عترت؛ آرش زره‌تن لهونی، نماینده مردم اورامانات، جوانرود و پاوه؛ محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد، جاجرم و سملقا؛ عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد؛ جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم ارومیه؛ احمد نادری، نماینده مردم تهران؛ ابوالفضل عمویی، نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم؛ سیدمصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران؛ عباس جهانگیرزاده، نماینده مردم پارس‌آباد؛ غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی؛ فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی؛ جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون اقتصادی؛ حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت، شهریار حیدری، نماینده مردم قصر شیرین و عضو کمیسیون امنیت ملی، شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1402 مجلس و علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک از نمایندگان بازدیدکننده در روز سوم نمایشگاه دستاوردهای «جهاددانشگاهی؛ الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت دانش‌بنیان» بودند.

لازم به ذکر است برخی از این نمایندگان به دلیل جلسات صحن، پیرامون دستاوردهای جهاددانشگاهی فرصت انجام گفت‌وگو را نداشتند و فقط به بازدید بسنده کردند اما بعضی دیگر از نمایندگان در حاشیه بازدید، در جمع خبرنگاران حضور یافتند و پیرامون دستاوردهای دانش‌بنیان جهاددانشگاهی موضوعاتی را مطرح کردند.

حرکت جهاددانشگاهی در لبه فناوری

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم با بیان اینکه این نمایشگاه نمی‌تواند یک نمونه کامل از فعالیت‌های چند 10 ساله جهاددانشگاهی باشد که تقریباً هم‌زاد انقلاب اسلامی است، گفت: زیرا محیط محدود است و فضا فضای قابل توجهی نیست که بتواند تمام فعالیت‌های این نهاد را منعکس کنند، اما این نمایشگاه مشت نمونه خروار است که الحمدالله کارهای خیلی خوبی ارائه شده است.

وی تأکید کرد: از کارهای ارائه شده در این نمایشگاه باید به دستاوردهای سخت‌افزاری، صنعتی و نرم‌افزاری جهاددانشگاهی مانند فعالیت‌های قرآنی، علوم انسانی، فرهنگی  و مسائل اطلاع‌رسانی و دیگر دستاوردهای مهم زیرساختی اشاره کرد. همچنین این نهاد انقلابی در حوزه مقابله با تهدیدات ژنتیکی ورود پیدا کرده یا بررسی‌هایی را در بحث تراریخته‌ها، سلول‌های بنیادی که در حال حاضر لبه اصلی تکنولوژی‌ های‌تک دنیا محسوب می‌شوند، ورود پیدا کرده است.

نقش جهاددانشگاهی در بومی‌سازی علوم

محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون آموزش در حاشیه بازدید خود از نمایشگاه اظهار کرد: می‌توان گفت با توجه به شعار سال، مردم ایران با واژه دانش‌بنیان بیشترآشنا شدند و مجلس در این راستا قانون جهش تولید دانش‌بنیان را مطرح کرد. جهاددانشگاهی یکی از نهادهایی است که در عرصه دانش، پله‌های ترقی را در کشور طی کرده‌ و این اتفاق بزرگ در قالب بومی‌سازی دانش و فناوری رخ داده است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی منبعی است که در درون خود مجموعه اجزا را جای داده است، عنوان کرد: این نهاد انقلابی به عنوان الگوی پیشرفت باید مدنظر قرار گیرد، زیرا تمام گام‌هایش مبتنی بر یک حرکت انقلابی و جهادی و مبتنی بر یک نگاه دانش‌بنیان در سطح کشور است.

اجرای طرح‌های خلاقانه؛ ریشه موفقیت جهاددانشگاهی

همچنین شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1402 مجلس یکی دیگر از نمایندگان ملت، موفقیت این نهاد انقلابی را در اجرای طرح‌های خلاقانه دانست و گفت: جهاددانشگاهی باید در مسیر انقلابی خود حرکت کند و این نهاد باید به سمت پروژه‌هایی حرکت کند که منجر به بهره‌وری در کشور شود.

وی توجه به رشد اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و افزود: توجه به افزایش رشد اقتصادی اهمیت بسیاری دارد و در برنامه هفتم نیز به آن تأکید شده و اگر جهاددانشگاهی در این مسیر حرکت کند، مجلس حتماً حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

جهاددانشگاهی از افتخارات کشور

نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس به عنوان دیگر بازدیدکننده عنوان کرد: مجموعه جهاددانشگاهی یکی از افتخارات نظام اسلامی کشورمان محسوب می‌شود و این نهاد امروز در جهت ورود دانشگاه به حل مسائل مختلف اعم از فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، کشاورزی، محیط زیستی و خیلی از مسائل گام برداشته است.

وی افزود: امروز جهاددانشگاهی توانسته آن پیوند واقعی را میان دانش، تولید و مباحث اجرایی برقرار سازد. نیروی انسانی جهاددانشگاهی الحمدالله تلاش‌های صادقانه و مخلصانه‌ای از خود نشان داده‌اند و من مطمئن هستم همه اتفاقات مثبتی که به واسطه این نهاد انقلابی در کشور به وقوع پیوسته در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته نشده، اما در عین حال این کار، کار پربرکتی است که می‌تواند گوشه‌ای از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی را به نمایش بگذارد و نمایندگان مجلس را با چنین اتفاقات مبارکی آشنا سازد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای‌ اسلامی یکی از اقدامات بابرکت جهاددانشگاهی را مربوط به حوزه‌های فرهنگی عنوان و تأکید کرد: در بعضی از حوزه‌های فرهنگی، جهاددانشگاهی پیشتاز است که از آ‌ن جمله می‌توان به توسعه فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و به نظر بنده ایکنا یکی از مجموعه‌های فاخر قلمداد می‌شود.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه در این دوره و در ادوار گذشته مجلس، ریاست فراکسیون قرآن و عترت را برعهده داشته‌ام باید به جرأت بگویم یکی از مجموعه‌هایی که با جدیت کار می‌کند و توانسته ظرفیت قرآنی کشور را فعال سازد، مجموعه خبرگزاری ایکناست.

لازم به ذکر است در حاشیه بازدید نمایندگان، دفتر یادبود نمایشگاه از سوی وکلای ملت به امضا رسید.

یادآور می‌شود، نمایشگاه «جهاددانشگاهی؛ الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت دانش‌بنیان» با هدف ارائه گزیده‌ای از دستاوردهای حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگی این نهاد از شنبه، ۱۳ اسفند تا سه‌شنبه، ۱۶ اسفندماه از ساعت ۸ تا ۱۶ در محل نمایشگاه‌های مجلس شورای اسلامی دایر است.

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام

نظر شما