شناسهٔ خبر: 59099100 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آژانس باید به تهدید‌ها علیه تاسیسات هسته‌ای ایران پاسخ دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکيد کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به تهدید‌ها علیه تاسیسات هسته‌ای ایران پاسخ دهد.

صاحب‌خبر -

  کنعانی: آژانس باید به تهدید‌ها علیه تاسیسات هسته‌ای ایران پاسخ دهدبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره استناد دستگاه دیپلماسی به قطعنامه ۵۳۳ آژانس بزای محکومیت تهدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای کشورمان گفت: دستگاه دیپلماسی علاوه بر جلسات آژانس آخرین بار در بند ۱۰۰ پیش نویس نشست اخیر خلع سلاح سازمان ملل به این قطعنامه و همینطور قطعنامه ۴۴۴ استناد کرده و آژانس باید به وظایف خود در این باره عمل کند.

آقای کنعانی تاکید کرد اینکه آژانس به وظایف خود در ارتباط با اعضاء بطور کامل عمل نمی‌کند مسئله میان ایران و آژانس هست و باید آژانس در این باره پاسخگو باشد.

 

شورای حکام آژانس از سیاست زدگی پرهیز کند
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد ایران انتظار دارد نشست فصلی شورای حکام در روند فنی خود به پیش برود و در خصوص موضوع هسته‌ای ایران از سیاست زدگی پرهیز کند.

کنعاني درباره نشست امروز شورای حکام آژانس و بررسی موضوع ایران گفت: این نشست عادی برگزار می‌شود و موضوعات مختلف را بررسی می‌کند و گزارش مدیرکل آژانس درباره ایران در همین چارچوب است.

آقای کنعانی گفت: توافقات خوبی در سفر گروسی به تهران بدست آمده و ایران انتظار دارد اجلاس شورای حکام در روند فنی خود به پیش برود و از سیاست زدگی پرهیز کند.

 

همکاری قضایی با جمهوری آذربایجان ادامه دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران و جمهوری آذربایجان در تحقیقات قضایی پیرامون حادثه سفارت جمهوری آذربایجان همکاری می‌کنند.

آقای کنعانی درباره روند تحقیقات مربوط به حادثه سفارت جمهوری آذربایجان گفت: در سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به باکو و در حاشیه نشست عدم تعهد، آقای صفری دیدار‌های خوبی با مقامات جمهوری آذربایجان داشت.

وي افزود: صحبت‌های خوبی در این دیدار‌ها میان دو طرف انجام شد و گزارشی از تحقیقات صورت گرفته به طرف آذربایجانی داده شد و ایران در چارچوب توافقنامه‌های دو طرف آماده اعزام هیئت بررسی به باکو و همچنین پذیرش هیئت طرف مقابل است. خوشبختانه دوطرف برای گفتگو‌های فنی در جهت حل و فصل مسائل در روند قضایی و از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان توافق کردند. ایران در خواست کرده که هیئتی از جمهوری آذربایجان به ایران بیایند. اخیرا هم گفتگوی تلفنی میان دادستان کل دو کشور صورت گرفته است. توافق شده چارچوب قضایی برای همکاری دو کشور در این رابطه فراهم شود. این مسئله از دیدگاه سیاسی به دور است و توافق شد طرفین در این رابطه مشورت‌های خودشان را ادامه دهند.

 

تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا ادامه دارد
آقای کنعانی سخنگوی وزارت خارجه درباره تبادل پیام‌های دیپلماتیک میان ایران و امریکا نیز گفت: گرچه مذاکرات رسمی انجام نشده، اما اساسا همانطور که اعلام شده تبادل پیام‌ها در کانال‌های ارتباطی انجام می‌شود.

کنعاني افزود: مقامات آمریکایی هم اعلام کرده‌اند که ما کانال‌هایی برای ارتباط با ایران داریم. تماس‌ها با شخص آقای بورل برقرار است. سفر گروسی به تهران هم بخشی از روند بازگشت طرف‌های برجامی به توافق است.

 

توافقات ایران و آژانس در چارچوب پادمان‌های آژانس است
سخنگوی وزارت خارجه گفت: توافقات ایران و آژانس در چارچوب پادمان‌های آژانس است و مورد جدیدی به آن افزوده نشده است.
کنعاني درباره سخنان گروسی مدیرکل آژانس در وین که از توافق برای افزایش دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای ایران صحبت کرده بود، گفت: همانطور که سازمان انرژی اتمی هم اعلام کرده توافقات در چارچوب پادمان‌های آژانس صورت گرفته و مورد جدیدی به آن افزوده نشده است.

آقای کنعانی گفت: سفر آقای گروسی نشان دهنده پایبندی ایران به دیپلماسی و همکاری با آژانس است و طبق توافقات صورت‌گرفته این همکاری‌ها در چارچوب پادمان‌های آژانس انجام خواهد شد.

 

کنعانی خطاب به مقامات آمریکایی‌: هم پیام می‌دهید و هم تکذیب می‌کنید!
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقامات آمریکایی باید درباره رفتار دوگانه در ارتباط با مذاکرات لغو تحریم‌ها توضیح دهند.

کنعاني درباره سخنان برخی مقامات آمریکایی در خصوص اینکه تبادل پیام با ایران را تکذیب می‌کنند گفت: این رفتار دوگانه آمریکایی‌ها است و آن‌ها باید در این باره توضیح دهند.

آقای کنعانی افزود بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه و همینطور آمریکا در گفتگو‌ها با ایران شرکت می‌کند.

کنعانی خطاب به مقامات آمریکایی افزود: هم پیام می‌دهید و هم تکذیب می‌کنید.

 

نظر شما