شناسهٔ خبر: 59076437 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مازندران بر مدار ۳۰ درجه/ هواشناسی نسبت به کاهش دما و بارش برف و باران هشدار داد

ساری - ایرنا - هواشناسی با اشاره به ورود ۲ سامانه جدید نسبت به بروز تنش دمایی و همچنین بارش برف و باران، وزش باد نسبتا شدید و همچنین کاهش محسوس دما در این استان هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نخستین هشدار جوی سطح نارنجی هواشناسی مربوط به شکل گیری و تقویت جریانات گرم جنوبی است که از فردا دوشنبه وارد مازندران می شود ،در نتیجه آن دمای هوا بین پنج تا ۱۰ درجه افزایش خواهد یافت و دومین هشدار سطح نارنجی هواشناسی نیز مربوط به تغییر جهت جریانات گرم جنوبی به غربی و ورود سامانه سرد بارشی از شامگاه دوشنبه تا اواخر روز سه شنبه است.

اداره کل هواشناسی مازندران روز یکشنبه با صدور هشدار سطح نارنجی با اشاره به شکل گیری و تقویت جریانات گرم جنوبی از روز دوشنبه، نسبت به افزایش محسوس پنج تا ۱۰ درجه ای دمای هوا بویژه در ارتفاعات و وزش باد گرم نسبتا شدید هشدار داد.

هواشناسی مازندران افزایش ظرفیت آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی و احتمال ریزش سنگ در محورهای کوهستانی را نیز از اثر مخاطره این سامانه جدید عنوان کرد.

در اطلاعیه هواشناسی مازندران علاوه بر پرهیز از فعالیت های کوهنوری، بکارگیری دستگاه های تهویه هوا در گلخانه‌ها و مرغداری‌ها و سایر اقدامات پیشگیرانه، به مسافران و گردشگران نیز توصیه شده است ضمن رعایت جوانب احتیاط در هنگام تردد در محورهای کوهستانی بویژه کنتدوان و هراز، از روشن کردن آتش در جنگل ها و مراتع خودداری و در صورت لزوم نسبت به خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

مازندران بر مدار ۳۰ درجه/ هواشناسی نسبت به کاهش دما و بارش برف و باران هشدار داد

کاهش محسوس هفت تا ۱۴ درجه ای دمای هوا

دومین هشدار جوی سطح نارنجی هواشناسی مربوط به تغییر جهت جریانات از گرم جنوبی به غربی است که از شامگاه دوشنبه وارد مازندران می شود و تا اواخر روز سه شنبه نیز فعال خواهد بود که در نتیجه آن علاوه بر بارش برف و باران، دمای هوا نیز بین هفت تا ۱۴ درجه کاهش خواهد یافت.

هوشانسی در اطلاعیه خود منطقه اثر این سامانه جدید را در مناطق مختلف استان اعلام کرد و کاهش محسوس هفت تا ۱۴ درجه ای دمای هوا، وزش باد نسبتا شدید تا شدید موقتی، در مناطق غربی و بویژه در ارتفاعات با بارندگی، پدیده مه و بارش برف در مناطق کوهستانی غرب مازندران را از پیامدهای منفی این سامانه بارشی ذکرکرد.

احتمال خسارت به سازه های کم مقاومت و تابلو های تبلیغاتی، کاهش دید در ارتفاعات و محورهای کوهستانی، لغزندگی سطح جاده ها و احتمال ریزش سنگ از اثرات مخاطره این سامانه جوی است که هواشناسی مازندران نسبت به آن هشدار داد.

در اطلاعیه هواشناسی مازندران علاوه بر مقاوم سازی سازه های سست بنیان، پرهیز از فعالیت های کوهنوردی و سایر اقدامات پیشگیرانه، به شهروندان نیز توصیه شده است در هنگام تردد جاده‌ای جوانب احتیاط را رعایت کنند.

هواشناسی شرایط جوی امروز مازندران را براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشناسـی در مناطق ساحلی و جلگه ای ابری با مه صبحگاهی بتدریج کاهش ابر و در ارتفاعات را نیز صاف تا نیمه ابری گاهی با وزش باد و در روز دوشنبه را نیز صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش محسوس دما، بویژه در دامنه ها و ارتفاعات با وزش باد شدید جنوبی و از اواخر شب با وزش باد شدید موقتی، افزایش ابر بویژه در ارتفاعات غربی با رگبار و رعد و برق پراکنده پیش بینی کرده است.

شرایط جوی مازندران در روز سه‏ شنبه در مناطق غربی ابری گاهی با بارندگی، کاهش محسوس دما و در مناطق کوهستانی با بارش برف و وزش باد نسبتاً شدید و در سایر مناطق استان نیز نیمه ابری تا ابری با بارش پراکنده باران و وزش باد نسبتا شدید و کاهش محسوس دما پیش بینی شده است.

آسمان مازندران از روز چهارشنبه تا جمعه نیز نیمه ابری گاهی ابری با بارش پراکنده و وزش باد و در مناطق کوهستانی نیمه غربی استان با بارش پراکنده برف همراه خواهد بود.

داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌هد که شیاده بندپی با ثبت دمای ۲۷.۶ و رینه لاریجان با ۱۳ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق مازندران در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرمترین ساعت به ۱۸ درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد که این میزنا در مقایسه با روز گذشته هشت درجه کاهش خواهد یافت.

وضعیت دریای خزر در روز جاری نیز همراه با موج و باد متوسط پیش بینی شده است.

نظر شما