شناسهٔ خبر: 59038742 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر فرهنگ در نشست مدیران کانون‌های مساجد؛

هنرمند متعهد و متدین در دامان مساجد پرورش می‌یابد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرمند متعهد و متدین در دامان مساجد پرورش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی پیش از ظهر امروز پنجشنبه یازدهم اسفند در دومین نشست مدیران ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد می توانند با بهره‌گیری از جذابیت ذاتی و الهی فضای مسجد، موجب انس بیشتر نسل نوجوان و جوان با مناسک دینی شوند.

وی افزود: مسلما خروجی این فضا، هنرمند متدین و متعهدی است که در مقاطع حساس هم پای کار نهضت اسلامی می ایستد.

در مواجه با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، مسجد مهمترین کانون قدرت است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مساجد در مواجه با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، مهمترین کانون قدرت به شمار می‌رود، ادامه داد: دولت در پی تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است و در این باره برنامه‌های مختلفی در نظرگرفته شده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه مسجد محل تولید محتوای مفید دینی است، تصریح کرد: مسجد مکانی برای بروز و ظهور کنش‌های دینی محسوب می‌شود و به همین خاطر تقویت فعالیت‌های فرهنگی مساجد از ثمرات اجتماعی سازنده‌ای برخوردار است.


دولت مردمی به دنبال بازگشت مساجد به کارکردها و رویکردهای اصیل است
وی به شعار «بازگشت به مساجد» وزارت فرهنگ اشاره کرد و گفت: بنا به دلایل مختلف، طی سه دهه گذشته مساجد از کارکرد‌های اصیل خود کمی فاصله گرفته بودند، اما در دوره جدید با جدیت به دنبال تغییر فضا و بازگشت مساجد به رویکرد‌ها و کارکرد‌های اصیل و مردمی خود هستیم تا با آغاز گام دوم انقلاب، مساجد به همان حال و هوا و فضای اصیل خود در دهه ۶۰ از همیشه نزدیکتر شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به داعیه داری نظام دینی و اسلامی در تمدن سازی اظهار کرد: تمدن سازی از منظر نظام دینی به معنای تحقق دوره باشکوهی است که علم و عقلانیت در آن حاکم است و امام راحل به عنوان نواندیش دینی، نهضت اسلامی را بر همین مبنا ریل‌گذاری کردند و بر همین اساس مکتب امام راحل، مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی، مکتب پیشرو به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مساجد را پل ورود به تمدن سازی نوین اسلامی برشمرد و اضافه کرد: در بطن شعار «بازگشت به مساجد» بهره برداری هوشمند از فن آوری‌های نوین از اهمیت بسزایی برخوردار است و بر همین اساس است که هنری همچون سرود با ورود به مساجد هویت و رویکرد جدید و مستقلی پیدا کرد بطوری که می‌توان به جرات گفت، سرود از محصولات انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

اسماعیلی گفت: مساجد در دوران انقلاب اسلامی محور اتفاقات و تحولات هستند و اغلب فعالیت‌های اساسی انقلاب اسلامی در دهه ۶۰ در مساجد شکل گرفت بطوری که مساجد همواره محل موج آفرینی در میان مردم بودند و انشالله با تقویت این روند، مسجد کانون الهام بخش نهضت اسلامی تا زمان ظهور منجی بشریت خواهد بود.

وی با اشاره به برپایی باشکوه جشنواره‌های فجر امسال اظهار کرد: بدخواهان ملت ایران با تمام قدرت در پی زمین زدن پرچم هنری انقلاب اسلامی بودند و با همه وجود و با ابزار تروریسم رسانه‌ای خواهان ایجاد فضای تحریم در جشنواره‌های فجر امسال بودند غافل از آنکه اراده الهی بر شکست مفتضحانه دشمن بنا شده بود و در این مسیر هنرمندان انقلابی، متدین و متعهد نقاط مختلف کشور بصورت مجاهدانه همراه با مردم و علاقه‌مندان به حوزه‌های مختلف هنری مشارکت بی نظیری داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مساجد را محل انگاره‌های مثبت فرهنگی دانست و افزود: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد می‌بایست با هم افزایی در شبکه ی گسترده فرهنگی با ساختاری قدرتمند حرکت کنند و از سویی دیگر هر کانون باید از شبکه اجتماعی قدرتمندی بهره‌مند باشد تا فعالیت‌های فرهنگی و هنری با بیشترین کارکرد به سرانجام برسد.

اسماعیلی ضمن تأکید بر احیای حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف در تقویت فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: تمامی کانون‌های فرهنگی مساجد باید فعال شود و در این خصوص حوزه مسئولیت اجتماعی نهاد‌ها می‌تواند پشتیبان فعالیت‌های کانون فرهنگی، هنری مساجد باشد، اما نباید از این نکته غافل شد که در وهله نخست مسئولان کانون‌ها با روحیه جهادی و انقلابی می‌توانند امور را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند.

 

نظر شما