شناسهٔ خبر: 59036186 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

واکنش‌ها به تصویب قانون اعدام اسرای فلسطینی در کنست

تصویب پیش‎نویس قانون اعدام اسرای فلسطینی توسط کنست رژیم صهیونیستی با واکنش سازمان‎ها و گروه‎های مقاومت فلسطین مواجه شده است و این گروه‎ها تصویب این قانون را اقدامی نژادپرستانه و جنایتکارانه‌ توصیف کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، کمیته امور اسرا و آزادگان فلسطین اعلام کرد تصویب پیش‌نویس قانون اعدام اسرای فلسطینی توسط کنست رژیم صهیونیستی امری قابل پیش بینی بوده و در نوع خود چیزی جدید نیست علاوه بر آنکه مبارزان فلسطینی از اعدام وحشت ندارند و این طرف اسرائیلی است که هزینه تصویب این قانون را می‌پردازد.

سرتیپ قدری ابوبکر، رئیس این کمیته اظهار کرد رژیم صهیونیستی در گذشته نیز برخی قوانین این چنینی را تصویب کرده که از جمله آنها قانون لغو تابعیت یا اقامت از فلسطینیان ساکن قدس و اراضی 1948 است و تعداد افرادی که تاکنون مشمول این قانون شده‌اند بیش از 1300 نفر است. همچنین قانون منع معالجه اسرای فلسطینی نیز از دیگر نمونه‌های این گونه قوانین متجاوزانه است.

وی تأکید کرد لزومی ندارد اشغالگران این گونه قوانین را تصویب کنند چرا که هر روز فلسطینیان را اعدام میدانی کرده و شاهد این رویه در جنین، نابلس و اریحا هستیم.

بنا به اعلام مرکز اطلاع‎رسانی فلسطین، ابوبکر در ادامه به بروز اختلافات میان حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و دیگر احزاب اسرائیلی اشاره کرد به طوری که لیکود خواستار تعویق تصویب این قانون بوده در حالی که ایتمار بن غفیر و بتسلیل سموترتیش برای تصویب آن فشار وارد می‌کنند تا دولت را مجبور کنند با تمام قوانینی که بقای آن در گرو تصویب آنهاست موافقت کند تا کابینه منحل نشود.

وی تأکید کرد: تحولی بزرگ در موضع اروپا به وجود آمده است؛ چرا که بسیاری از کشورهای اروپایی اعتقاد دارند اسرائیل نژادپرست بوده و اقدامات نژادپرستانه، اعدام و کشتار دسته جمعی علیه شهروندان فلسطینی انجام می‌دهد، این کشورها باید اقداماتی عملی علیه اسرائیل انجام داده و به صدور بیانیه بسنده نکنند.

حماس: قانون کنست نژادپرستانه است

در همین راستا، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تأکید کرد تصویب پیش نویس قانون اعدام اسرای فلسطینی توسط کنست رژیم صهیونیستی در قرائت اولیه تلاشی آشکار برای مشروعیت بخشی به روند قتل سازمان یافته‌ای است که اشغالگران آن را علیه فرزندان ملت فلسطین در دستور کار قرار داده‌اند.

حماس در بیانیه‌ای تصویب این قانون را اقدامی نژادپرستانه و جنایتکارانه‌ توصیف کرد که منعکس کننده رویکردهای دولت فاشیست اشغالگر و همچنین ادامه سیاست اعدام‌های میدانی است که ارتش صهیونیست در برابر دیدگان جهانیان با خونسردی کامل آن را اجرا می‌کند.

حماس افزود این اقدام نمایندگان رژیم صهیونیستی به سخره‌گرفتن سازمان‌ها، قوانین و اسناد بین‌المللی است که قانون‎گذاری برای قتل بر اساس معیارهای نژادپرستانه را محکوم می‌کند.

این جنبش فلسطینی تأکید کرد این سیاست‌ها و قوانین هرگز مقاومت و مردم فلسطین را دچار وحشت نکرده و آنها به مبارزه و مقاومت مشروع خود در برابر اشغالگران و تجاوزات شهرک‌نشینان ادامه می‌دهند.

حماس از جامعه بین‌المللی و نهادهای مسئول در عرصه بین‌الملل خواست در برابر خطرات تنش‌آفرینی صهیونیست‌ها از طریق اقدامات بازدارنده و محاکمه دولت این رژیم ایستادگی کنند چرا که آنها هر روز مرتکب قتل علیه ملت فلسطین شده که آخرین آنها تیراندازی شهرک‌نشینان صهیونیست در منطقه حواره علیه فلسطینیان بود.

در این بیانیه همچنین نسبت به خطرات بی توجهی به مجازات رهبران رژیم صهیونیستی هشدار داده شده چرا که این رویه به منزله نشان‌دادن چراغ سبز به این رژیم برای افزایش تروریسم و جنایت علیه ملت فلسطین است.

دیدبان حقوق بشر اروپایی ـ مدیترانه: از تصویب نهایی قانون جلوگیری شود

دیدبان حقوق بشر اروپایی ـ مدیترانه خواستار اِعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از تصویب نهایی قانون اعدام فلسطینیان و پایبندی آن به حقوق بشر بین‌المللی شد.

این سازمان بین‌المللی در 51 امین دوره شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تأکید کرد یکی از وعده‌های اصلی ایتمار بن غفیر در تبلیغات انتخاباتی اجرای مجازات اعدام علیه فلسطینیانی بود که بر اساس قوانین اسرائیلی تروریستی قلمداد می‌‌شوند.

لارا حمیدی، هماهنگ‌کننده روابط دیدبان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه طی سخنرانی در این شورا اعلام کرد مسئله بسیار نگران‌کننده آن است که مقامات رژیم صهیونیستی فلسطینیان را مجبور می‌کنند به دادگاه‌های نظامی که فاقد شرایط دادرسی هستند مراجعه کنند که در 99 درصد موارد آنان را محکوم می‌کند و این نشان دهنده فقدان عدالت در این دادگاه‌هاست.

وی افزود اشغالگران روند اعدام فلسطینیان را خارج از چارچوب قانونی و نامتناسب در اراضی فلسطین اشغالی انجام می‌دهند.

دیدبان حقوق بشر اروپایی ـ مدیترانه تأکید کرد در اکثریت قتل‌های انجام شده توسط اسرائیلی‌ها نقض آشکار قوانین بین‌المللی به ثبت رسیده که از جمله آنها تیراندازی به قصد کُشتن به عنوان گزینه اول است و این حتی در مواردی رخ داده که افراد هدف قرار گرفته هیچ خطری نداشته‌اند.

نماینده این سازمان بین‌المللی خواستار اجرای تحقیقات بین‌المللی فوری در خصوص تجاوزات اسرائیلی در فلسطین به ویژه در مورد اعدام‌های غیر قانونی شد. علاوه بر آن حضور سازمان‌های بین‌المللی در فلسطین به عنوان اقدامی برای حمایت از غیرنظامیان و جلوگیری از تلفات بیشتر جانی را مورد تأکید قرار داد.

کنست رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه، 10 اسفند در مرحله نخست قانون اعدام آن دسته از اسرای فلسطینی را که دست به عملیات ضدصهیونیستی زدند، تصویب کرد.

در پیش‌نویس این قانون که لیمور سون هار میلخ، عضو کنست از حزب «عوتسما یهودیت» ارائه داده، آمده است که دادگاه باید کسانی را که به قتل با انگیزه نژادپرستانه و با هدف ضربه به اسرائیل متهم شدند، به اعدام محکوم کند.

انتهای پیام

نظر شما