شناسهٔ خبر: 59027119 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اسلامی: آژانس هم تأیید کرد غنی‌سازی ۸۴ درصدی نداریم

رئیس سازمان انرژی اتمی با رد ادعای غنی‌‌سازی ۸۴ درصدی گفت: خط تولید ما ۶۰ درصد است، کارشناسان آژانس هم در گزارش‌شان آوردند که تولید ما ۶۰ درصد است.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این مقطع که امپریالیسم رسانه‌ای عملیات روانی و تهاجمی خودش را برای تخریب وضعیت کشور انجام داده است، سعی کرد روابط با آژانس را هم به‌گونه‌ای تیره و تار نشان دهد، اما در دو ماه گذشته رفت‌وآمدها، تماس‌ها و ملاقات‌ها با مدیرکل و معاونان آژانس صورت گرفته و تبادل کارشناسی نیز شده است.
وی ادامه داد: در دو هفته گذشته هیئت‌هایی از آژانس در تهران حضور پیدا کردند. آن مواردی که در مورد عدم انطباق بیانیه طراحی چیدمانی سانتریفیوژها و ذره‌ای که اعلام کرده بودند، به‌خوبی مرور شد، بحث کارشناسی و بازدید شد، اینها نهایی و جمع و مشخص شد انحراف خاصی وجود ندارد، بنابراین، این موضوعات با توجه به بحث‌های کارشناسی واجد اهمیت نبوده است.
اسلامی خاطرنشان کرد: درخصوص موارد پادمانی بایستی مذاکرات ما برای روشنگری در مورد پاسخ‌هایی که دادیم، انجام می‌گرفت، به‌گونه‌ای القا می‌کنند که پاسخ داده نشده است، اما پاسخ‌ها در چند صد صفحه ارسال شده بود، بایستی با حوصله این موضوع را مرور می‌کردیم، این امر تداوم نیز دارد، در همین راستا با سفری که معاون آژانس به ایران داشت و مذاکراتی که انجام شد، دعوت رسمی از آقای گروسی به‌ عمل آوردیم، ایشان در یکی دو روز آینده به تهران خواهد آمد و موارد را ادامه خواهیم داد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری با رد ادعای غنی‌‌سازی 84 درصدی گفت: مدیرکل آژانس به‌صورت فصلی باید دو گزارش به شورای حکام بدهد، جلسه شورای حکام روز دوشنبه برگزار خواهد شد، مدیرکل گزارش برجامی‌اش را ارسال کرده است.
وی اضافه کرد: طبق برجام آژانس وظیفه دارد آن محدودیت‌هایی را که برای جمهوری اسلامی تعریف کردند، نظارت و ارزیابی کند. به‌دلیل اینکه طرفین متعهد تعهداتشان را طبق سند برجام انجام ندادند، به‌طور طبیعی ما نیز طبق قانون اقدام راهبردی بازگشت از تعهدات را انجام دادیم، بنابراین طبیعی است که آژانس بنویسد آن نظارت‌ها را مانند گذشته ندارد، معنای آن این نیست که اشراف ندارد.
اسلامی گفت: درخصوص ذره 84درصدی که یک نمونه‌برداری از کنار یک شیر در پروسه بود، آن ذره با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود، مهم حجم موادی است که پس از تولید ذخیره می‌شود، موادی را که از پروسه خارج شده بود، مشاهده کردند و دیدند که غنای آن بیش از 60 درصد نیست، خط تولید ما 60 درصد است، کارشناسان آژانس در گزارش‌شان هم آوردند که تولید ما 60 درصد است.
گزارش جدید آژانس اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران
با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم‌ غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.
آژانس اتمی در گزارش جدید خود برآورد کرده میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۲۰ درصد ۴۳۴.۷ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۳۷.۷ کیلوگرم در قالب اشکال دیگر است. این گزارش همچنین ادعا می‌کند که میزان ذخائر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به ۸۷.۵ کیلوگرم رسیده که ۲۵.۲ کیلوگرم بیشتر از زمان صدور گزارش قبلی در سه ماه پیش است.
براساس گزارش فارس، آژانس همچنین گفته در حال انجام رایزنی‌هایی با ایران درباره منشأ ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی کشف‌شده در تأسیسات هسته‌ای فردو است.
در گزارش آژانس اتمی تصریح شده ایران طی نامه‌ای در روز ۲۰ فوریه درباره وجود ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی در فردو گفته که ممکن است «نوساناتی ناخواسته در سطح غنی‌‌سازی» اتفاق افتاده باشد.
اشاره آژانس اتمی به گزارشی از وبگاه شبکه خبری بلومبرگ است که چند روز پیش مدعی شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم ۸۴ درصد در ایران پیدا کرده‌اند.
در گزارش جدید همچنین ادعا شده آژانس در تأسیسات فناوری اورانیوم اصفهان که از اواخر سال ۲۰۲۱ آماده استفاده بوده اما مورد استفاده قرار نگرفته بین میزان مواد هسته‌ای دریافت و حل‌شده و میزان اعلام‌شده از سوی ایران تناقض پیدا کرده است.
گزارش تصریح می‌کند که در جلسه فنی میان مقام‌های ارشد آژانس و مقام‌های ارشد ایران در تهران در روز ۲۳ فوریه، تهران این موارد اختلاف را پذیرفته و با همکاری با آژانس برای رفع آن موافقت کرده است.
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.
ایران تأکید می‌کند به‌عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی(ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.
علاوه‌بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.
ایران علاوه‌بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به‌صورت یک‌جانبه از این توافق خارج شد.
همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.
پیش از این گزارش شده بود که قرار است مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای آتی به تهران سفر کنند.
ادعای ضدایرانی وزیر خارجه آلمان در حضور مقام صهیونیست
با این حال، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه گفت که آلمان و اسرائیل نگرانی مشترکی درباره ادامه تشدید هسته‌ای توسط ایران دارند.
وی که این سخنان را در کنار «الی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی مطرح می‌کرد بدون اشاره به اقدامات تنش‌زای رژیم صهیونیستی در منطقه، ایران را متهم کرد که صلح و ثبات در خاورمیانه را تهدید می‌کند.
بائربوک اضافه کرد: «ما هر دو نگرانی مشترکی درباره ادامه تشدید هسته‌ای و گزارش‌های اخیری که ایران اورانیوم غنی شده با درصد بالا تولید کرده، داریم.»
وزیر خارجه آلمان افزود: «هیچ توجیه غیرنظامی پذیرفتنی برای چنین سطح غنی‌‌سازی بالایی وجود ندارد. ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. این موضع مشترک ماست و این هدف تلاش‌های دیپلماتیک ماست.»
اشاره این دیپلمات ارشد آلمانی به گزارشی از وبگاه شبکه خبری بلومبرگ است که چند روز پیش مدعی شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم ۸۴ درصد در ایران پیدا کرده‌اند.
مورا: اوضاع بسیار بد است؛ حفظ کانال‌های ارتباطمان
 با ایران بسیار سخت شده!
در این راستا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد که متن احیای توافق هسته‌ای (برجام) از پاییز سال گذشته آماده شده است.
«انریکه مورا»، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای، در مصاحبه با نشریه آلمانی «اینترناسوناله پولیتیک» گفت که ایران در آن زمان خواستار بسته شدن پرونده پادمانی شده بود اما «امروز شاید برای بازگشت به توافق هسته‌ای به‌عنوان وسیله‌ای برای خروج از مشکلات داخلی‌اش آماده‌تر باشد.» او گفت که تهران خود را در «قلب یک توفان قرار داد که خودش آن را ایجاد کرده بود.»
وی افزود که ایران درگیر سه مسئله اصلی شد که اولین آنها اعتراضات داخلی در پی مرگ «مهسا امینی» بود که «بیش از آنچه انتظار می‌رفت طول کشید» و حکومت ایران با آنان به روش گفت‌وگو تعامل نکرد و این «طبعا در میان کشورهای غربی پیامدهایی داشت و به وجهه حکومت ایران آسیب زد.»
مورا افزود که مسئله دوم که برای اروپا اهمیت بسیاری دارد روابط نظامی ایران با روسیه و تأمین پهپاد برای مسکو است و تأکید کرد که این مسئله «پرمخاطره‌‌ترین مسئله برای اروپا در پرونده ایران» است.
مورا گفت: «اوضاع بسیار بد است، ما همه کانال‌های ارتباطمان را حفظ می‌کنیم اما این کار خیلی سخت شده است.» این اظهارات در حالی مطرح شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته اعلام کرد که حجم ذخایر اورانیوم غنی‌‌سازی‌شده ایران 18 برابر میزان توافق‌شده در برجام است.
روسیه: بایدن و ترامپ عامل پیشروی برنامه هسته‌ای ایران هستند
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده که میزان ذخایر اورانیوم ‌غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.
آژانس اتمی در گزارش جدید خود برآورد کرده میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد ایران ۴۳۴.۷ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۳۷.۷ کیلوگرم در قالب اشکال دیگر است.
این گزارش همچنین ادعا می‌کند که میزان ذخائر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به ۸۷.۵ کیلوگرم رسیده که ۲۵.۲ کیلوگرم بیشتر از زمان صدور گزارش قبلی در سه ماه پیش است.
اولیانوف در حساب کاربری‌اش در توئیتر «جو بایدن» و «دونالد ترامپ»، رؤسای‌جمهور فعلی و سابق آمریکا را باعث پیشروی برنامه هسته‌ای ایران دانسته است. 
او در توئیتر نوشت: «سیاست ترامپ و بایدن در قبال تهران اصلی‌‌ترین عامل تقویت‌کننده برای توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران است. در واقع، واشنگتن تنها می‌تواند درخصوص این واقعه به خودش تبریک بگوید. هیچ درسی آموخته نشد.»
مقام پنتاگون: تهدید ایران
به یک چالش جهانی تبدیل شده است
دانا استراول، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا با مبنا قرار دادن ادعاهای تکذیب‌شده درباره کمک تسلیحاتی ایران به روسیه گفت که ایران به یک «چالش جهانی» تبدیل شده است.
او گفت: «این، نتیجه همکاری فزاینده نظامی بین ایران و روسیه و انتقال غیرقانونی پهپادهای تهاجمی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.»
استراول در ادامه این ادعاها گفت: «انتظار می‌رود که تکنیک‌ها و روش‌هایی که ایرانی‌ها در اوکراین یاد می‌گیرند و بر آنها تسلط پیدا می‌کنند یک روز علیه شریکان ما در خاورمیانه به کار گرفته خواهند شد.
این مقام وزارت دفاع آمریکا همچنین تأکید کرد که آمریکا با همکاری شریکانش درصدد است برای مقابله با «این تهدیدها در منطقه» آمادگی کسب کند.
ایران و روسیه در ماه‌های گذشته بارها ادعاهای اوکراین و کشورهای غربی درباره ارسال پهپاد از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته (دوشنبه) با اشاره به تلاش‌های خوب جمهوری اسلامی ایران درخصوص برقراری آتش‌بس در اوکراین، تاکید کرد: ما قویا مخالف گسترش ناتو و استمرار جنگ در اوکراین و مخالف تهدید حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به جنجال‌های غیرواقعی در مورد ادعای صدور پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، به مفاد گفت‌وگوهای تیم فنی و کارشناسی دو کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون سند و مدرک موثقی درباره این ادعا به طرف ایرانی نشده و جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که از کانال‌های مختلف دیپلماتیک به طرف اوکراینی منعکس کرده، آماده برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای تیم‌های فنی و کارشناسی دو کشور است.

برچسب‌ها:

نظر شما