شناسهٔ خبر: 59025370 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه

اخبار مجلس | مجوز مجلس به دولت برای ایجاد حساب بهینه سازی مصرف انرژی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند به منظور تسهیل تامین مالی و اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی حساب بهینه سازی مصرف انرژی نزد خزانه داری کل کشور ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند به منظور تسهیل تامین مالی و اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی حساب بهینه سازی مصرف انرژی نزد خزانه داری کل کشور ایجاد کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت سوم امروز مجلس، بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و بند الحاقی ۲ تبصره ۱ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الحاقی ۲ تبصره ۱؛به منظور تسهیل تأمین مالی  و اجرای پروژه(طرح)های بهینه سازی مصرف انر‍ژی، به دولت اجازه داده می شود از طریق وزارت نفت «حساب بهینه سازی مصرف انرژی نزد خزانه داری کل کشور» را ایجاد کند.

۱- سرمایه اولیه حساب مذکور مبلغ سیصد هزار میلیارد (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال می‌باشد که از طریق منابع داخلی شرکت های تابعه وزارتخانه های نفت و وزارت نیرو(معادل ده درصد(۱۰%) منابع سرمایه ای هر شرکت)، اعتبار ردیف ... مصارف جدول تبصره (۱۴) تأمین می‌گردد. همچنین جهت پایداری منابع حساب، حداقل ده درصد(۱۰%) از منابع حاصل از صرفه جویی انرژی در هریک از پروژه (طرح)های مصوب شورای اقتصاد در حوزه بهینه‌سازی انرژی مبتنی بر ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر به این حساب واریز می شود.

۲- استفاده از منابع حساب مذکور صرفاً جهت اجرای پروژه (طرح)های بهینه‌سازی مصرف انرژی توسط شرکت‌های دولتی ذیربط در قالب وجوه اداره شده و نیز ارائه تضمین به سرمایه‌گذاران طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین خرید گواهی‌های صرفه‌جویی و ظرفیت منتشر شده در بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست مجاز است و مانده حساب در پایان سال قابل انتقال به سال بعد می باشد.

آئین‌نامه اجرائی این بند توسط وزارت نفت با همکاری وزارتخانه های نیرو و امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی ظرف مدت دوماه پس از تصویب این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد./ایسنا

وزارت نفت مکلف به ارائه گزارش عملکرد فروش نفت و گاز به مجلس شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نفت را مکلف کردند در بازه های زمانی چهارماهه از ابتدای سال ۱۴۰۲ گزارش عملکرد فروش نفت، گاز، میعانات گازی و محصولات ناشی از آن و گزارش نحوه هزینه‌کرد را به کمیسیون انرژی و برنامه مجلس ارائه کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم امروز(چهارشنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند الحاقی ۳ تبصره ۱ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الحاقی ۳ تبصره ۱؛ وزارت نفت مکلف است در بازه های زمانی چهارماهه از ابتدای سال ۱۴۰۲ گزارش عملکرد فروش نفت، گاز، میعانات گازی و محصولات ناشی از آن و تسهیم منابع حاصل را طبق جدول شماره (۲۲) پیوست این قانون و گزارش نحوه هزینه‌کرد وجوه مربوط به سهم شرکت ملی نفت و سایر شرکتهای تابعه وزارت نفت، را به کمیسیون انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

مجوز مجلس به وزارت راه و شهرسازی برای تهاتر ۲ میلیارد دلاری نفت جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل

نمایندگان مردم در مجلس به وزارت راه و شهرسازی مجوز دادند تا در راستای توسعه، نگهداری و بهسازی شبکه و نوسازی ناوگان حمل و نقلی به میزان ۲ میلیارد دلار از محل تهاتر نفت اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (چهارشنبه 10 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند الحاقی 7 تبصره 1 ماده واحده لایحه مذکور موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 7 تبصره 1 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود در راستای توسعه، نگهداری و بهسازی شبکه و نوسازی ناوگان حمل و نقلی، با اولویت تأمین مالی طرح‌های نیمه تمام زیرساختی مندرج در پیوست یک قانون بودجه سنواتی، به میزان دو میلیارد (2.000.000.000) دلار از محل تهاتر نفت در چهارچوب آئین‌نامه اجرائی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، در قالب انعقاد قراردادهای مشارکت عمومی و حقوقی و یا پیمانکاری با رعایت قوانین و مقررات مربوط، اقدام نماید.

محمد وحیدی در اخطاری با استناد به اصل 52 قانون اساسی درخصوص مراحل رسیدگی به لایحه بودجه سالانه گفت: برنامه بودجه سالانه را مطابق با آن چیزی که در قانون مشخص شده مورد بررسی قرار دادیم، اما افرادی که در کمیسیون تلفیق پیشنهاداتی را مطرح کرده و از آن دفاع می کردند و به تصویب می رسید، در صحن مخالف صحبت می کنند، بنابراین اگر این روال ادامه دار باشد، نیمی از موارد بودجه با پیشنهادات حذف می شود، حتی مواردی که در کمیسیون تلفیق مصوب شده است. اگر قرار است این روال ادامه دار باشد، رأی گیری کنید تا کمیسیون تلفیق تشکیل نشود و دوباره‌کاری صورت نگیرد.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: مصوبه تلفیق و لایحه بودجه ای که دولت به مجلس می دهد، قانون نبوده و زمانی قانون است که گزارش نهایی کمیسیون تلفیق در مجلس بیاید. حال ممکن است نماینده ای در کمیسیون تلفیق رأی منفی یا مثبت داده و در صحن خلاف آن رأی دهد، این از اختیارات نمایندگان بوده و نباید بگوییم دوباره‌کاری شده است. خواهش می کنم این بحث ها مطرح نشود./

تکلیف مجلس به وزارت نفت جهت افزایش ظرفیت ذخیره­ سازی گاز کشور

نمایندگان مجلس وزارت نفت را مکلف به افزایش ظرفیت ذخیره سازی گاز کشور و نصب و جایگزینی شمارشگرهای هوشمند جرمی ـ حرارتی گاز طبیعی حداقل تا ۱۰ همت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (چهارشنبه 10 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند الحاقی 4 و 5  تبصره یک ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی 4 تبصره یک ماده واحده این لایحه آمده است؛ وزارت نفت مکلف است از طریق شرکتهای تابعه ذی ربط خود و از محل منابع داخلی شرکت های مذکور، نسبت به سرمایه گذاری جهت افزایش ظرفیت ذخیره سازی  گاز کشور و نصب و جایگزینی شمارشگرهای هوشمند جرمی ـ حرارتی گازطبیعی حداقل یکصد هزار میلیارد (100.000.000.000.000)ریال اقدام نماید.

براساس بند الحاقی 5 تبصره یک ماده واحده لایحه مذکور؛ وزارت نفت موظف است از محل منابع داخلی شرکتهای تابعه خود، در سال 1402 مبلغ هشتاد هزار میلیارد (80.000.000.000.000) ریال برای طراحی، تأمین قطعات و تجهیزات و پیاده سازی سیستم اندازه گیری و رصد لحظه‌ای و برخط منابع نفت و گاز و میعانات گازی و نیز در طول زنجیره تولید و تأمین انرژی کشور از مخزن تا تحویل فرآورده اختصاص دهد./

 مجوز مجلس به وزارت راه و شهرسازی برای تهاتر ۲ میلیارد دلاری نفت جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امروز با تهاتر 2 میلیارد دلاری نفت توسط وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم امروز چهارشنبه 10 اسفند در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند الحاقی 7 تبصره 1 ماده واحده لایحه مذکور موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 7 تبصره 1 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود در راستای توسعه، نگهداری و بهسازی شبکه و نوسازی ناوگان حمل و نقلی، با اولویت تأمین مالی طرح‌های نیمه تمام زیرساختی مندرج در پیوست یک قانون بودجه سنواتی، به میزان دو میلیارد (2.000.000.000) دلار از محل تهاتر نفت در چهارچوب آیین‌نامه اجرایی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، در قالب انعقاد قراردادهای مشارکت عمومی و حقوقی و یا پیمانکاری با رعایت قوانین و مقررات مربوط، اقدام نماید.

محمد وحیدی در اخطاری با استناد به اصل 52 قانون اساسی درخصوص مراحل رسیدگی به لایحه بودجه سالانه، گفت: برنامه بودجه سالانه را مطابق با آن چیزی که در قانون مشخص شده مورد بررسی قرار دادیم، اما افرادی که در کمیسیون تلفیق پیشنهاداتی را مطرح کرده و از آن دفاع می‌کردند و به تصویب می‌رسید، در صحن مخالف صحبت می‌کنند، بنابراین اگر این روال ادامه‌دار باشد، نیمی از موارد بودجه با پیشنهادات حذف می‌شود، حتی مواردی که در کمیسیون تلفیق مصوب شده، اگر قرار است این روال ادامه‌دار باشد، رأی‌گیری کنید تا کمیسیون تلفیق تشکیل نشود و دوباره‌کاری صورت نگیرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار، گفت: مصوبه تلفیق و لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد، قانون نبوده و زمانی قانون است که گزارش نهایی کمیسیون تلفیق در مجلس بیاید. حال ممکن است نماینده‌ای در کمیسیون تلفیق رأی منفی یا مثبت داده و در صحن خلاف آن رأی دهد، این از اختیارات نمایندگان بوده و نباید بگوییم دوباره‌کاری شده است. خواهش می‌کنم این بحث‌ها مطرح نشود.

برچسب‌ها:

نظر شما