شناسهٔ خبر: 59010390 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

ساز و کار تخفیف مالیاتی برای مودیان خوداظهار تعیین شد / خانه های لوکس باید مالیات بدهند

دوازدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار شد.

صاحب‌خبر -
  • ساز و کار تخفیف مالیاتی برای مودیان خوداظهار تعیین شد
  • ساز و کار مجلس برای جلوگیری از خام فروشی
  • مجلس عقب‌نشینی کرد؛ مالیات بر خانه‌های لوکس تعیین شد
  • مطبوعات و رسانه‌ها از پرداخت مالیات معاف می‌شوند
  • کلیه رده‌های بسیج مستضعفین از پرداخت انشعاب برق، گاز و آب معاف می‌شوند
  • افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی فقط برای یک بار از پرداخت هزینه‌های انشعاب معاف می‌شوند
  • مجوز مجلس به برخی از دستگاه‌های اجرایی برای فروش نفت
  • ساز و کار مجلس برای تادیه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی
  • پایان دوازدهمین جلسه بررسی بودجه/ بررسی بخش هزینه‌ای از نوبت عصر

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه ۶ اسفند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه را آغاز کرده و اکنون بررسی مواد ارجاعی از برخی تبصره ها باقی مانده تا سقف درآمدی دولت برای سال آینده بسته شود.

پس از پایان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی بخش هزینه ای را آغاز خواهند کرد.

تا پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ جلسات علنی مجلس شورای اسلامی روزانه در سه شیفت برگزار خواهد شد.

ساز و کار تخفیف مالیاتی برای مودیان خوداظهار تعیین شد

نمایندگان مجلس  بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و بند ل تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ل تبصره ۶؛ در سال ۱۴۰۲ در تبصره ۷ ماده ۱۰۵ و تبصره ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم عبارت ۲۰ درصد جایگزین عبارت ۱۰ درصد می شود.

بر اساس تبصره ۷ ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم، به ازای هر ۱۰ درصد افزایش درآمد مشمول مالیات ابرازی نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات عملکرد سال قبل ۱ درصد و نهایتا تا ۵ درصد از نرخ ماده ۱۰۵ کاسته می شود.

بر اساس تبصره ماده ۱۳۱؛ به ازای هر ۱۰ درصد افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها، یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد از نرخهای مذکور کاسته می‌شود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه در مهلت اعلام‌ شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.

ساز و کار مجلس برای جلوگیری از خام فروشی

نمایندگان مجلس  در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند ن تبصره ۶ لایحه بودجه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ن تبصره ۶؛ به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی مندرج در فهرست تصویب‌نامه شماره‌ی ۱۳۳۲۹۱ / ت ۶۰۳۳۴ ه  هیات وزیران موضوع بند (ص) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمد شده و از ابتدای سال ۱۴۰۲، حداقل نیم درصد (۰.۵) از ارزش صادراتی این کالاها به عنوان عوارض صادراتی أخذ خواهد شد.

میزان قطعی این عوارض در دستورالعملی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ظرف مدت دو ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تعیین خواهد شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند، همچنین مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مصوب سال ۲۵/ ۱۲/ ۱۴۰۰ و نیز حقوق ورودی (مطابق بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی مصوب سال ۲۲/ ۸/ ۱۳۹۰ و اصلاحات بعدی آن) کلیه ماشین آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه ای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی که حقوق گمرکی آن پس از ابلاغ این قانون به مأخذ یک درصد (۱) محاسبه می شود، اقدام نماید. 

مجلس عقب‌نشینی کرد؛ مالیات بر خانه‌های لوکس تعیین شد

در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) مجلس موارد اصلاحی کمیسیون تلفیق در بند (ذ) تبصره ۶ در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد.

بر اساس این مصوبه، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه های لوکس که ارزش آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک املاک فوق بوده و افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ده سال اخیر تغییر مالکیت نداده اند از شمول این حکم مستثنی می باشند.

خانه های لوکس و باغ ویلاهای درحال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند.

آئین نامه اجرائی این بند ظرف مدت دوماه از تاریخ تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی(مسئول) با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و جهادکشاورزی تهیه و به تصویب هیأت دولت می رسد

مطبوعات و رسانه‌ها از پرداخت مالیات معاف می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از پرداخت مالیات معاف کردند.

در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه)، مجلس موارد اصلاحی کمیسیون تلفیق در جزء ۳ بند (ث) تبصره ۶ در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد.

بر این اساس، به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاستگذاری در معافیت‌های مالیاتی:

۳- معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، حداکثر معادل چهار برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است.

فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شمول حکم این جزء مستثنی هستند. ‌

کلیه رده‌های بسیج مستضعفین از پرداخت انشعاب برق، گاز و آب معاف می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای کلیه رده‌های بسیج مستضعفین را در سال آینده از پرداخت انشعاب برق، گاز، آب، فاضلاب و عوارض شهرداری معاف کردند.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه)، موارد اصلاحی کمیسیون تلفیق در بند الحاقی ۳ تبصره ۶ در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تصویب کردند و بند الحاقی ۱ این تبصره حذف شد.

طبق مصوبه مجلس در بند الحاقی ۳، کلیه رده‌های بسیج مستضعفین (پایگاهها، حوزه‌ها و نواحی بسیج) از پرداخت انشعاب برق، گاز، آب، فاضلاب و عوارض شهرداری معافند.

همچنین بند الحاقی ۱ حذف شد که در آن آمده بود «درآمد حاصل از کلیه جرائم وصولی مرتبط با موضوع ماده ٩٩ قانون شهرداری ها با اصلاحات و الحاقات بعدی تا سقف ١٠ هزار میلیارد ریال به حساب درآمد عمومی ردیف ١۴٠١١٩ جدول شماره ۵ این قانون واریز می شود.»

افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی فقط برای یک بار از پرداخت هزینه‌های انشعاب معاف می‌شوند

با تصویب مجلس، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در سال آینده فقط برای یک بار از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعاب آب، برق، فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص‌یافته به آنان معاف می شوند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه)، موارد اصلاحی کمیسیون تلفیق در بند الحاقی ١٠ تبصره ۶ در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به شرح زیر تصویب کردند.

بر این اساس، در اجرای جزء (۲) بند «چ» ماده (۸۰) قانون برنامه پنجساله ششم در سال ۱۴۰۲ افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و خیّرین مسکن‌ساز برای هریک از افراد تحت پوشش سازمان‌ها و نهادهای حمایتی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعاب آب، برق، فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص‌یافته به آنان فقط برای یک‌بار معافند.

مجوز مجلس به برخی از دستگاه‌های اجرایی برای فروش نفت

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند د تبصره ۱۹ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند د تبصره ۱۹ لایحه؛ به‌منظور اجرای تکالیف این قانون و درصورت درخواست دستگاه های اجرائی دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت، صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی و همچنین در اجرای ماده (۹۰) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، به دولت اجازه داده می شود:

۱- از طریق شرکت ملی نفت ایران نسبت به فروش نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه های اجرائی و صرفاً پس از تأیید اشخاص توسط وزارت نفت و بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران و در سقف  بودجه عمومی ‌اقدام نماید.

۲- از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به واگذاری سهام و ‌سهم‌الشرکه متعلق به دولت و شرکتهای دولتی در بنگاه های مشمول واگذاری به اشخاص معرفی شده توسط دستگاههای اجرائی و صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در سقف منابع ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۱  اقدام نماید.

در مواردی که در این قانون دولت در اجرای قوانین، سهام یا سهم‌الشرکه خود در شرکتهای دولتی را واگذار می کند، اشخاص دریافت‌کننده سهام به نمایندگی از دولت، سهام موصوف را به فروش رسانده و وجوه آن را پس از واریز به خزانه به مصرف برساند.

ساز و کار مجلس برای تادیه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را ملزم کردند از روش های تهاتر یا واگذاری سهام و یا واگذاری نفت خام و میعانات گازی نسبت به تادیه بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت صبح امروز چهارشنبه مجلس، بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و بند الحاقی به تبصره ۱۹ را به تصویب رساندند.

بر اساس این جزء الحاقی اصلاحی؛ دولت موظف است به منظور تأدیه بدهی قطعی حسابرسی شده خود به سازمان تأمین اجتماعی حداقل هفتصدهزار میلیارد (۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال از روش های تهاتر یا واگذاری سهام، واگذاری نفت خام و میعانات گازی و یا تضمین اصل سود اوراق مالی اسلامی منتشره سازمان مذکور با سررسید تا پنج سال اقدام نماید.  

پایان دوازدهمین جلسه بررسی بودجه/ بررسی بخش هزینه‌ای از نوبت عصر

محمدباقر قالیباف رییس مجلس در پایان جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) گفت که مجلس از بعدازظهر وارد بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ می شود.

نمایندگان مجلس از شنبه هفته جاری به بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه در بخش درآمدی پرداختند.

 

منبع: ايسنا

نظر شما