شناسهٔ خبر: 59008846 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

«پیروز» به تاریخ پیوست

صاحب‌خبر -

«پیروز» توله یوزی بود که در اردیبهشت‌ماه سال جاری متولد شد و از بدو تولد به دلیل در خطر انقراض بودن مورد توجه ایرانیان قرار گرفت. پیروز تنها بازمانده زایمان یوز آسیایی از «ایران» به نماد امید و همدلی بسیاری از مردم تبدیل شده بود. دراین‌ارتباط برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی پیروز را «پسر ایران» لقب داده و هر تصویر جدیدی از او، بارها میان کاربران به اشتراک گذاشته می‌شد. روز گذشته بار دیگر «پیروز» بر سر زبان‌ها افتاد، این بار اما با خبر تلف شدنش، پیش از آن‌که یک‌ ساله شود.
این توله یوز پردیسان که به علت نارسایی کلیوی از پنج‌شنبه هفته گذشته (پنجم اسفند) در بیمارستان دامپزشکی مرکزی بستری‌شده بود، روز گذشته بعد از انجام دیالیز تلف شد.
«پیروز» آخرین فرزند از سه توله به دنیا آمده «ایران» که به دلیل اشتباه تیم پزشکی و دست زدن به بدنشان بعد از عمل سزارین زودرس از سوی مادر طرد شده بودند، پس از 10 ماه و بر اثر بیماری کلیوی ایجاد شده که می‌تواند ناشی از عوارض تصمیمات اشتباهات بدو تولد این توله یوزها در خوراندن شیر خشک نامناسب یا استرس‌های ناشی از زندگی تنها در اسارت باشد، با پایانی غم‌انگیز، قصه‌اش را به پایان برد و بسیاری از مردم به ویژه جوانان را غمگین کرد. 
در طول دوران زیست «پیروز» گمانه‌زنی‌های بسیاری مبنی بر کوتاهی در روند طبیعی رشد او منتشر شده بود. پیروز و احتمال انقراضش، بخشی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بخش بزرگی از مردم کشورمان بود که متأسفانه به پایانی غم‌انگیز ختم شد.

نقش سازمان محیط‌زیست در تلف شدن «پیروز»
برخی از کارشناسان محیط زیستی کم‌کاری‌های سازمان محیط‌زیست را در تلف شدن پیروز مؤثر می‌دانند. اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست نیز در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «حداقل شرایط زیست را برای پیروز فراهم نکردند. بارها گفتیم که متخصص از آلمان یا انگلیس بیاورید. وقتی می‌گوییم متخصص یعنی فرد حدود 30 سال با یوز و ببر کار کرده باشد، اما سازمان محیط‌زیست این کار را نکرد و متخصص نیاورد.»
وی ادامه می‌دهد: «آیا یوز ایرانی، این گونه در حال انقراض، ارزش هزینه کردن را ندارد؟ کار به جایی رسیده است که سازمان بگوید بودجه نگهداری از یوز را نداریم؟ حالا هم برای آن روضه می‌خوانیم که پیروز تلف شد؟»

سازمان محیط‌زیست روش حفاظت 
از یوزها را بلد نیست
او می‌گوید: «فرض کنیم که پیروز زنده می‌ماند، این حیوان دیگر جز حیات‌وحش حساب نمی‌شد و هیچ فرقی با یک بچه‌گربه نداشت. از همان روز اول معلوم بود که این توله یوز از بین می‌رود».
آن‌طور که رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی گفته «ایران» مادر پیروز، در حال حاضر باردار است؛ اما آیا زایمان «ایران» این بار هم بی‌حاصل می‌ماند؟
کهرم در این مورد می‌گوید: «سازمان محیط‌زیست روش حفاظت از یوزها را بلد نیست. بعید نیست توله‌های بعدی از ایران نیز از بین برود. جان توله یا توله‌های بعدی هم در خطر است. حداقل اگر متخصص نمی‌آورند، یکی را بفرستند تا دوره‌های لازم را ببیند. در محافل بین‌المللی به ما می‌خندند که این‌ها فکر کردند بیماری این یوز را درمان و آن را در طبیعت رها کنند، درحالی‌که حداقل شرایط زندگی و نیازها را برای پیروز فراهم نکردند.»
آبان ماه سال جاری حسن اکبری، معاون سازمان محیط‌زیست گفته بود نمی‌خواهیم اعتبار، انرژی و هزینه‌ سازمان را بیش از این برای «پیروز» و حتی شرایط تکثیر یوزپلنگ صرف کنیم. اظهاراتی که واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی و دوستداران این یوز را در پی داشت.
آمار دقیقی از جمعیت یوزپلنگ ایرانی در دست نیست. پیش‌ازاین انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام کرد حداقل تعداد یوزپلنگ‌هایی که احتمال می‌رود طی سال‌های ۱۳۹۵ الی ۱۴۰۰ زنده بوده باشند، به ۲۰ فرد می‌رسد.

نجات محیط‌زیست اولویت نیست
پیش‌ازاین مرضیه موسوی، کارشناس سازمان محیط‌زیست به ایسنا گفته بود: «همه معتقد هستند که نباید یوز ایرانی به سرنوشت شیر ایرانی و ببر مازندران دچار شود؛ اما در عمل سازمان از نظر بودجه حمایت نمی‌شود.»
در حالی سازمان محیط زیست از کمبود بودجه می‌گوید که هر ساله برخی از سازمان‌ها از جمله صداوسیما سهم بیشتری از بودجه می‌گیرند. در لایحه پیشنهادی سال آینده، سهم بودجه صداوسیما حدود هشت هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این در حالی‌ است که سهم سازمان محیط زیست در بودجه سال آینده حدود 3713 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

نظر شما