شناسهٔ خبر: 58992287 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شرایط فوق بحرانی شهرستان کلات در برابر سیل

فرماندار کلات گفت: ۳۸ درصد مساحت شهرستان کلات خراسان رضوی از نظر وقوع سیل در شرایط فوق بحرانی قرار دارد و این شهرستان بسیار آسیب پذیر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، علی صلاحی افزود: یکی از مشکلات و نگرانی ها در این شهرستان موضوع سیلابهای بهاری و فصلی است، موضوعی که همه ساله تکرار می شود.

وی ادامه داد: مهار سیلابهای مخرب کلات در توان این شهرستان یا استان خراسان رضوی نیست و این موضوع نیاز به اعتبارات ملی دارد.

فرماندار کلات گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و شیبهای تند زمین در منطقه، خسارت دیگری که سیلابها و بارشها به کلات تحمیل می کند، مساله فرسایش خاک است.

صلاحی میزان فرسایش خاک در کلات را بسیار بالا دانست و افزود: ۵۵ درصد سطح این شهرستان در معرض فرسایش بسیار زیاد خاک قرار دارد.

وی گفت: کنترل سیلاب با ساخت دیوارهای ساحلی، مخازن ذخیره سازی آب و سد به ویژه در مسیر ژرف رود نیازمند اعتبارات ملی است.

فرماندار کلات افزود: یکی از اولویتهای مهارسیلابها "ژرف رود" است که از مسیر طولانی روستای حمام قلعه و سپس جلیل آباد شروع شده و پس از گذر از شهر کلات وارد ترکمنستان می شود.

صلاحی گفت: گاهی دبی آب و در حقیقت سیلابها در این رودخانه به حدود ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه می رسد که علاوه بر ایجاد خسارتهای سالانه، موجب فرسایش جدی خاک کشاورزی منطقه می شود.

وی ادامه داد: مسیرهای آبریز در لایین، ایده لیگ، چرم و سینی نیز نیازمند زیرساختهای کنترل سیلاب است که تامین منابع آن در توان آب منطقه ای استان نیست.

شهرستان مرزی و ۳۷ هزار نفری کلات در ۱۵۸ کیلومتری شمال شرق مشهد دارای چهار شهر کلات، حسن‌آباد لایین، چنار و زاوین است.

حدود ۱۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان کلات شهرنشین و بقیه به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

نظر شما