شناسهٔ خبر: 58983460 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

هدفگذاری برای صادرات خدمات پرتاب ماهواره

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: هدفگذاری ما این است که در دولت سیزدهم بتوانیم ماهواره های کوچک و سبک را تا مدار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری برای دیگران پرتاب کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر عیسی زارع پور در افتتاحیه بیست و یکمین کنفرانس انجمن هوافضا ایران، نگاه دولت به صنعت فضایی را یک نگاه راهبردی دانست و افزود: اعتقاد داریم صنعت فضایی می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کند؛ از این رو هر ماهواره‌ای که تست می‌شود، ولو آنکه شکست بخورد، برای کشور یک موفقیت است و هر ماهواره‌ای که در مدار قرار می‌گیرد، اقتدارآفرین خواهد بود. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین فناوری فضایی را یک فناوری کاربردی دانست و اظهار کرد: از این رو هر ماهواره‌ای چه سنجشی و چه مخابراتی که در مدار قرار می‌گیرد، باید مردم حس کنند که مشکلاتشان با آن حل خواهد شد.

زارع پور ادامه داد: بر این اساس بعد از یک دهه وقفه در شورای عالی فضایی، جلسات آن تاکنون دو بار برگزار شده است؛ ضمن آنکه در زمینه اعتبارات این عرصه در سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی رقم خورد و امیدواریم برای سال ۱۴۰۲ نیز ادامه یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابلاغ سند ۱۰ ساله هوافضا را از دیگر اقدامات موثر در توسعه صنعت فضایی کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: در این سند، مسیر راه توسعه صنعت فضایی در بازه‌های زمانی یک‌ساله، دوساله و سه‌ساله در حوزه‌هایی چون ساخت ماهواره، ایجاد زیرساخت‌ها، توسعه ایستگاه‌های زمینی تا پرتاب ماهواره در لایه‌های مختلف ترسیم شده است.

وی افزود: علاوه بر آن مطابق سند ۱۰ ساله، تقسیم کار ملی در صنعت فضایی ایجاد خواهد شد؛ چرا که تاکنون موازی‌کاری‌هایی در این عرصه وجود داشت و چند دانشگاه بر ساخت یک نوع ماهواره متمرکز می‌شدند و در این تقسیم کاری، ماموریت هر دستگاه و نهادی به طور شفاف مشخص خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال ۱۴۰۱ را با ۶ پرتاب عملیاتی، سال پرباری توصیف و ابراز امیدواری کرد که این مسیر با همت مسولان کشور ادامه یابد و در آینده کشور به صادرکننده خدمات فضایی تبدیل شود.

وی، صادرات خدمات تضمین‌شده فضایی را موجب رشد این صنعت در کشور دانست و گفت: هدفگذاری ما این است که در دولت سیزدهم بتوانیم ماهواره‌های کوچک و سبک را تا مدار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری برای دیگران پرتاب کنیم.

زارع پور، سر ریز شدن فناوری‌های فضایی در صنعت خودرو و لوازم خانگی را از دیگر برنامه‌های صنعت فضایی کشور عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن داده‌های فضایی و اطلاعات مکانی در بخش‌های مختلف باید کاربردی شود و کاربرد این فناوری در حوزه‌هایی چون کشاورزی و صنعت و معدن را ارتقا دهیم.

نظر شما