شناسهٔ خبر: 58976483 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امضای قراردادهای همکاری به ارزش ۱۵ میلیون دلار در رویداد بین‌المللی سرمایه‌گذاری

تهران - ایرنا - دبیر پنجمین نشست بین‌المللی سرمایه گذاری فناوری (TIM۲۰۲۳) از امضای قراردادهای همکاری به ارزش ۱۵ میلیون دلار در این رویداد خبر داد و گفت: یکی از قراردادهای مهم بین ایران و ترکیه در حوزه دارویی با رقم ۲.۶ میلیون دلار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، میلاد صدرخانلو امروز (دوشنبه) در حاشیه افتتاحیه این رویداد بین المللی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز پنجمین نشست سرمایه‌گذاری فناوری را به کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بخش بین‌المللی شاهد هستیم. در این دوره تلاش شده است تا راه را برای تمامی کشورهای مسلمان و کشورهایی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کشورهای مسلمان هستند، باز کنیم و امید داریم تا در این ۲ روز شاهد توسعه همکاری‌های فناورانه به‌ویژه سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و نوآوری باشیم.

وی تصریح کرد: مشکلاتی در این راه وجود داشت که از جمله آنها وقوع زلزله در ترکیه و ایجاد مشکل برای یکی از میهمانان رویداد، ۲۰ مجموعه سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای ترکیه، مالزی، روسیه، ارمنستان، الجزایر وچین امروز به صورت حضوری میهمان این رویداد هستند.

وی تأکید کرد: ۹۰ استارتاپ ایرانی و ۳ استارتاپ خارجی در این رویداد حضور دارند. از ۲۸ استارتاپ نهایی که قرار است از آنها در این رویداد تقدیر شود، ۳ استارتاپ برگزیده خارجی است که ۲ استارتاپ از کشور مالزی و یک استارتاپ از ترکیه و سایر استارتاپ ها هم ایرانی هستند.

دبیر پنجمین نشست بین‌المللی سرمایه گذاری فناوری همجنین گفت: ۴۴ سرمایه‌گذار مجموعه داخلی در این رویداد شرکت کرده اند که با آن ۲۵ مجموعه سرمایه‌گذار خارجی امیدواریم بتوانیم سرمایه‌گذاری مشترکی تعریف کنیم. همچنین ۱۰ نماینده اقتصادی از سفارتخانه‌های کشورهای خارجی از جمله پاکستان، اندونزی، بنگلادش،‌مصر و نیجریه میهمان این رویداد هستند.

صدرخانلو تصریح کرد: ۲ هیات رسمی از وزارت علوم مالزی و شورای عالی فناوری ترکیه در این رویداد حضور دارند. ۹۲ میهمان از بخش عمومی اکوسیستم زیست‌بوم کشور وجود دارند که شامل دانشجویان، اساتید و علاقه‌مندان به حوزه فناوری و نوآوری است.

وی از رونمایی از چند قرارداد به نمایندگی از سایر قراردادها در نشست نشست بین‌المللی سرمایه گذاری فناوری خبر داد و گفت: قراردادهایی به ارزش مجموعا ۱۵ میلیون دلار در این رویداد بین المللی رونمایی می شوند.

دبیر نشست بین‌المللی سرمایه گذاری فناوری، حوزه‌های این قراردادها را فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزار، دارو و تجهیزات پزشکی، مهندسی مواد و مواد پیشرفته، صنایع فرهنگی و خلاق، تجهیزات صنعتی و معدنی و انرژی‌های نو اعلام کرد و ادامه داد: این حوزه‌ها حوزه‌هایی هستند که استارتاپ های برتر ظرف امروز و فردا دستاوردهای خود را ارائه می‌کنند.

صدرخانلو گفت: شاخص‌ترین قراردادی که امضا شده است متعلق به شرکت دانش بنیان آمیتیس ژن در حوزه دارویی با رقم ۲.۶ میلیون دلار است که با ترکیه به امضا رسیده است، این قرارداد چندجانبه است که انتقال دانش از ایران به ترکیه انجام می‌شود، تولید در ترکیه انجام می‌شود و فروش محصولات نیز در ترکیه و ایران صورت می‌پذیرد.

به گزارش ایرنا، نشست سرمایه‌گذاری فناوری گروه دی هشت (Technology Investment Meeting)، سازمانی است که با هدف بهبود موقعیت‌ کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی، متنوع‌سازی و ایجاد فرصت‌های جدید در روابط تجاری، افزایش مشارکت در تصمیم‌گیرها در سطح بین‌المللی و فراهم آوردن استاندارد زندگی بهتر بین هشت کشور بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه ایجاد شده است.

این نشست با هدف جذب سرمایه و شتابدهی شرکت‌های نوپا و دانش بنیان و به همت پارک فناوری پردیس و دبیرخانه شبکه تبادل و انتقال فناوری کشورهای اسلامی در حال توسعه (D-۸TTEN) برگزار می شود.

برنامه‌های اصلی پنجمین نشست سرمایه گذاری دی هشت شامل جلسات میان سرمایه گذاران و سرمایه پذیران (B۲B) با هدف انعقاد تفاهم نامه همکاری، رونمایی از اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای عضو دی هشت و بازدید از ظرفیت‌های اکوسیسیتم فناوری کشور است و حضور برای فعالان عرصه فناوری رایگان است.

تاکنون چهار دوره این نشست برگزار شده و میزبان هر چهار دوره نیز ایران بوده است. همچنین با گذشت ۱۰ سال از ایجاد این شبکه چند برنامه کلیدی در حوزه های مختلف فناوری و همکاری های فناورانه بین المللی در سال پیاده و اجرایی شده است و سال گذشته نیز نزدیک به ۱۰۰ سرمایه گذار در چهارمین نشست سرمایه‌گذاری فناوری (TIM) شرکت کردند.

نظر شما