شناسهٔ خبر: 58972773 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد

هزینه‌کرد ۱۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد مالیاتی سال گذشته در حوزه مسؤولیت اجتماعی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سال قبل ۵ هزار میلیارد تومان مجموع درآمد سازمان مالیاتی شناسایی و ۱۲۰۰ میلیارد تومان مالیات مربوطه آن از طریق شرکت‌ها در راستای مسؤولیت اجتماعی هزینه شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، نشست هم‌اندیشی نقش مالیات در مسؤولیت‌های اجتماعی کارکرد ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم امروز با حضور وزیر اقتصاد، رئیس سازمان امور مالیاتی و انجمن‌ها و مؤسسات خیریه در محل سازمان مالیاتی برگزار شد.

در این نشست، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت:‌ دولت برای اهداف عام‌المنفعه دو ابزار در اختیار دارد یکی ابزار حمایتی مانند یارانه و وجوه بلاعوض بودجه‌ای که در اختیار نهادهای حمایتی و پوششی برای حمایت از فقرا و بیماران قرار داده می‌شود و ابزار دوم حمایت غیرمستقیم دولت است که دولت به جای عاملیت بازیگرانی را شناسایی کرده که خودشان عامل اجرای طرح‌های حمایتی هستند و از سوی دولت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم اشاره کرد گفت: این ماده برای حمایت غیرمستقیم از فقرا است که از سال 66 در قانون مالیاتی که بعد از انقلاب تغییر کرده گنجانده شده است و تا امروز مسیر حمایت از این ماده گسترده‌تر و هموارتر شده است. در ابتدا دامنه شمول این ماده محدود بود و به مرور گسترده شده است.

خاندوزی گفت: از سال 92 به بعد 25 نهاد حمایتی از امکانات ماده 172 استفاده کرده و در دولت جدید هم 25 نهاد خیریه به فهرست نهادهای خیریه اضافه شده‌اند که با مشوق‌های مالیاتی اقدام به کارهای عام‌المنفعه و مسؤولیت‌های اجتماعی می‌کنند.

وی اظهار داشت: شرکت‌ها و فعالان اقتصادی از طریق کمک به نهادهای خیریه بخشی از وظیفه آنها که پرداخت مالیات است را در قالب کمک‌های خیریه می‌پذیرد در سال قبل 6 هزار شرکت حقوقی و هزار شخص حقیقی به جای پرداخت مالیات با کمک به خیریه‌ها در جهت منافع اجتماعی استفاده کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت در سال قبل 5 هزار میلیارد تومان سود شرکت‌ها را شناسایی کرد که می‌توانست از این محل 1200 میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشد اما ترجیح داد با عاملیت این شرکت‌ها و از طریق انجمن‌ها و خیریه‌ها به ایفای مسؤولیت‌های اجتماعی این شرکت‌ها کمک کند و این منابع در راستای مصالح اجتماعی هزینه شد.

برچسب‌ها:

نظر شما