شناسهٔ خبر: 58966012 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ششمین جلسه مجلس برای بررسی بودجه ۱۴۰۲/ ساز و کار توسعه روش‌های آبیاری نوین تعیین شد

ششمین جلسه علنی مجلس به منظور بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور از شامگاه امروز آغاز شد که بر این اساس ساز و کار توسعه روش‌های آبیاری نوین تعیین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نوبت نوبت سوم امشب (یکشنبه) به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در دستور کار جلسه علنی نوبت سوم امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صبح شنبه، بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آتی را در صحن مجلس آغاز کرده و تاکنون تا بخش درآمدی تبصره ۸ لایحه پیش رفته‌اند.

سازوکار مجلس برای توسعه روش‌های آبیاری نوین

بر همین اساس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت سوم امروز مجلس بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و بند (الف) تبصره ۸ لایحه را به تصویب رساندند و ساز و کار پیش‌بینی شده در قانون برنامه ششم برای توسعه روش‌های آبیاری نوین و بازسازی و نوسازی قنوات را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تنفیذ کردند.

بر اساس بند (الف) تبصره ۸؛ تبصره ذیل بند (ب) ماده (۳۵) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات آن در سال ۱۴۰۲ تنفیذ می‌گردد و دولت مکلف است اعتبار طرح‌های ذیل برنامه‌های ۱۳۰۶۰۱۲۰۰۰ و ۱۳۰۷۰۰۲۰۰۰ را به‌عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند.

براساس تبصره ذیل بند (ب) ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه، برای توسعه روش‌های آبیاری نوین، بازسازی و نوسازی قنوات و احداث سد‌های معیشتی انتقال آب از طریق لوله به مزارع حداقل هشتاد و پنج درصد (۸۵%) هزینه‌ها به‌عنوان کمک بلاعوض توسط دولت در قالب بودجه سالانه تأمین و پرداخت می‌شود.

سازوکار مجلس برای کنتوردار شدن چاه‌های کشاورزی

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی نوبت سوم امشب (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند (ب) تبصره ۸ لایحه را به تصویب رساندند و بر این اساس، برای کنتوردار شدن چاه‌های کشاورزی شرکت‌های آب منطقه‌ای را مکلف کردند تا از مصرف‌کنندگان آب کشاورزی از چاه‌های مجاز فاقد کنتور هوشمند معادل دو برابر ظرفیت پروانه بهره‌برداری آن‌ها و از چاه‌های دارای کنتور هوشمند مبالغ معینی را دریافت کند.

در بخش درآمدی بند (ب) تبصره ۸ لایحه آمده است که؛ شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند برای شمارشگر (کنتور) دار شدن چاه‌ها با توجه به شرایط اقتصادی و اقلیمی مناطق مختلف کشور از مصرف‌کنندگان آب کشاورزی برای چاه‌های مجاز فاقد شمارشگر (کنتور) هوشمند براساس دو برابر ظرفیت پروانه بهره‌برداری آن‌ها و برای چاه‌های مجاز دارای شمارشگر براساس برداشت مجاز از آن‌ها، به ازای هر مترمکعب برداشت آب از آبخوان‌ها معادل سیصد (۳۰۰) ریال دریافت و به ردیف درآمدی ۱۶۰۱۱۲ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

در خصوص چاه‌های غیرمجاز وفق بند «هـ» ماده (۴۵) قانون توزیع عادلانه آب نسبت به مسلوب‌المنفعه نمودن این چاه‌ها اقدام و جریمه مربوط به میزان برداشت آب تا زمان انسداد چاه در صورت کشت محصولات اساسی کشاورزی و راهبردی (استراتژیک) کشور به ازای هر مترمکعب حداکثر مبلغ سه‌هزار (۳.۰۰۰) ریال و در غیر این صورت به ازای هر مترمکعب آب حداکثر مبلغ شش هزار (۶.۰۰۰) ریال متناسب با افت سفره و حجم کسری مخزن سفره که حسب دستورالعمل ابلاغی توسط وزارت نیرو تعیین می‌شود دریافت و به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۱۲ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود.

شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند از محل منابع داخلی خود و با استفاده از اعتبارات طرح‌های تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی در قالب وجوه اداره شده نسبت به تأمین هزینه‌های خرید و نصب شمارشگر‌های حجمی و هوشمند آب کشاورزی مجاز اقدام کنند و اصل مبلغ تسهیلات پرداختی را بدون هیچ‌گونه سود به‌صورت اقساط با زمانبندی که به‌تصویب وزارت نیرو می‌رسد از کشاورزان صاحب این چاه‌ها دریافت کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما