شناسهٔ خبر: 58959707 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس کانون وکلای دادگستری:

تعداد وکلای بیکار قزوین رو به افزایش است

فریبا قاسمی

رئیس کانون وکلا دادگستری قزوین گفت: با توجه به افزایش بی‌رویه ورودی دانشگاه‌ها به خصوص قزوین، روز به روز به تعداد وکلای بیکار اضافه می‌شود و عدم توزیع عادلانه کار در بین وکلا چالش‌های بسیاری به وجود آورده است.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی نحوی روز یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز تأسیس و استقلال کانون وکلا و هفته وکیل اظهار کرد: هفتم اسفند ماه برای ما نماد روزی است که وکلای دادگستری توانستند به استقلال دست پیدا کنند و تصویب لایحه کانون وکلا یکی از مهمترین دستاوردهای کانون است.

وی با بیان اینکه نقش وکیل در فرآیند دادرسی مهم است، گفت: همانطور که استقلال دستگاه قضا در عدل و قضاوت منصفانه اهمیت دارد، به همان اندازه استقلال کانون وکلا در تحقق عدل و همچنین حضور وکیل مستقل در جریان دادرسی در تسریع زمان رسیدگی، حائز اهمیت است.

رئیس کانون وکلای استان قزوین تصریح کرد:  براساس اصل ۳۵ قانون اساسی که بر تعیین وکیل برای طرفین دعوا در محاکم قضایی تأکید دارد شغل وکالت یکی از خاص‌ترین و پر مسئولیت‌ترین مشاغل محسوب می‌شود و مهم‌ترین شاخص‌های توسعه قضایی هر کشور، تحقق دادرسی عادلانه و منصفانه است، که این امر با استقلال کانون وکلا قوت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آگاهی مردم از حقوق‌شان باعث کاهش حجم پرونده‌ها در دستگاه قضایی خواهد شد و به‌کارگیری خدمات و مشاوره‌های حقوقی باید به یک باور عمومی تبدیل شود، عنوان کرد: بخش عمده تأکید کانون‌های وکلا بر حفظ استقلال برای تأمین و رعایت حقوق ملت و جلوگیری از عوامل تهدید کننده این حقوق است.

نحوی در ادامه با اشاره به وظایف کانون وکلا در برابر برخی مسائل اجتماعی و حقوق شهروندی افزود: متأسفانه مسائل صنفی وکلا که روز به روز به آن افزوده می‌شود، باعث شده تا کانون وکلا آنطور که باید و شاید به وظیفه اجتماعی خود عمل نکند.

وی تأکید کرد: وکالت قبل از آنکه یک شغل و حرفه باشد، یک مسئولیت اجتماعی و جایگاهی برای احقاق حق و اجرای عدالت است و اگر به دنبال کاهش پرونده‌های دادگستری هستیم باید از ظرفیت کانون وکلا بیشتر استفاده شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت: در حال حاضر ۸۹۶ وکیل در استان مشغول فعالیت‌اند که از این تعداد ۸۱۷ وکیل فعال و ۱۲۸ نفر کارآموز هستند.

وی اشاره کرد: با توجه به افزایش بی‌رویه ورودی دانشگاه‌ها به خصوص قزوین، روز به روز به تعداد وکلای بیکار اضافه می‌شود و عدم توزیع عادلانه کار در بین وکلا چالش‌های بسیاری به وجود آورده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین با اشاره به تصویب ماده ۶ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، بیان کرد: این قانون تیشه به ریشه حقوق و رشته وکالت می‌زند و در آینده با سیل وکیل‌های بیکار و فاقد مهارت در جامعه مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» موجب اشتغال نخواهد شد، افزود: تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار یک معضل و بحران برای پرورش نیروهای متخصص است.

وی خاطرنشان کرد: براساس این قانون شرکت‌های خصوصی می‌توانند از نماینده حقوقی به جای وکیل استفاده کنند بدین معنی که هر کسی که لیسانس حقوق دارد را می‌توانند به عنوان وکیل به محاکم معرفی کنند.

نحوی تصریح کرد: وکلای کانون موظف به ارائه وکالت چهار پرونده تسخیری و رایگان به صورت سالانه هستند. در همین راستا در یک سال گذشته وکلای قزوینی ۷۱۲ پرونده تسخیری را به صورت رایگان وکالت کردند.

وی در پایان گفت: بیشترین تعداد پرونده‌های تسخیری در آبان و آذر سال جاری به دلیل اغتشاشات و حوادث اخیر بوده و خوشبختانه طی این مدت و در پی حوادث اخیر هیچ یک از وکلای قزوینی پرونده قضایی نداشتند و پروانه هیچ وکیلی به بهانه مداخله در حوادث اخیر تعلیق نشده است.

انتهای پیام

نظر شما