شناسهٔ خبر: 58951294 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بسته سلامت روز یکشنبه هفتم اسفند ۱۴۰۱

خواص سیرابی از کمک به لاغری تا پیشگیری از کم‌خونی

سیرابی منبعی سرشار از مواد مغذی و جزو غذا‌های سنتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ سیرابی دیواره عضلانی خوراکی معده چندبخشی گوسفند و گاو است که بافتی سفت و جویدنی و طعمی ملایم دارد.
ارزش غذایی سیرابی
سیرابی دارای ویتامین ب، سلنیوم، روی، زینک، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم و منبع خوبی از منگنز و نیاسین (ویتامین ب۳) است.
سیرابی سرشار از پروتئین و مواد مغذی
سیرابی با داشتن ۹ اسید آمینه ضروری که بدن برای عملکرد درست به آن‌ها نیاز دارد، یکی از بهترین غذا‌های پروتئین‌دار است.
ویتامین ب۱۲ برای تولید گلبول‌های قرمز، انتقال عصبی و تولید انرژی ضروری است. روی برای تقسیم سلولی، عملکرد ایمنی و متابولیسم کربوهیدرات بسیار حیاتی است. سلنیوم هم ماده‌ای معدنی است که همچون آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کند و برای تولید DNA، سلامت تیروئید و متابولیسم لازم است.
سیرابی برای پیشگیری از کم‌خونی
وقتی بدن کم‌خون است، یعنی گلبول قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به اندام‌ها ندارد. ممکن است این مسئله به علائمی مانند ضعف و خستگی منجر شود. سیرابی سرشار از ویتامین ب۱۲ است که از کم‌خونی پیشگیری می‌کند.
سیرابی کمک به کاهش وزن
خواص سیرابی برای لاغری به‌خاطر پروتئین آن است. خوردن غذا‌های سرشار از پروتئین برای کنترل اشتها و مدیریت وزن بسیار مفید است. سیرابی در مقایسه با سایر منابع پروتئین حیوانی، کالری و چربی کمتری هم دارد.
مصرف سیرابی برای بهبود سلامت روده و هضم غذا
سیرابی حاوی پروبیوتیک است. پروبیوتیک نوعی باکتری مفیدی است که سبب تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت گوارش می‌شود. پروبیوتیک‌ها بر سلامت روده اثر می‌گذارند و به هضم غذا کمک می‌کنند.
عوارض احتمالی
هرچند سیرابی سرشار از مواد مغذی است، مضراتی هم دارد؛ به‌خصوص اگر زیاد سیرابی می‌خورید. قبل از اضافه‌کردن سیرابی به رژیم غذایی، این عوارض احتمالی آن را شامل کلسترول بالا، تضعیف سلامت دهان و دندان در نظر بگیرید.

نظر شما