شناسهٔ خبر: 58947271 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

ارتباط بین آلودگی هوا و پوکی استخوان

یک مطالعه جدید ارتباط نگران کننده‌ای بین سطوح بالای آلودگی هوا و پوکی استخوان پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر خطر پوکی استخوان با افزایش سن افزایش می‌یابد و به ویژه در زنان یائسه شایع است. در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله پزشکی The Lancet منتشر شده است، داده‌ها بر روی یک گروه متنوع از ۹۰۴۱ زن یائسه در یک دوره ۶ ساله جمع‌آوری شد.

محققان با استفاده از آدرس خانه برای تخمین مقادیر اکسید نیتریک، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ذرات PM۱۰ دریافتند که با افزایش آلودگی، تراکم مواد معدنی استخوان در سراسر بدن از جمله در گردن، ستون فقرات و لگن کاهش می‌یابد.

دیدیه پرادا، دانشمند زیست‌پزشکی از دانشگاه کلمبیا در نیویورک، گفت: یافته‌های ما صرف نظر از عوامل اجتماعی-اقتصادی یا جمعیتی تأیید می‌کند که کیفیت پایین هوا ممکن است یک عامل خطر برای از دست دادن استخوان باشد.

این مطالعه رابطه بین نیتروژن و ستون فقرات را روشن می‌کند. افزایش ۱۰ درصدی در این نوع آلودگی طی سه سال با کاهش متوسط سالانه ۱.۲۲ درصد در تراکم استخوان در ستون فقرات همراه بود که دو برابر میزان ناشی از پیری طبیعی است.

به گفته محققان، این وضعیت به دلیل مرگ سلول‌های استخوانی ناشی از مکانیسم‌هایی از جمله استرس اکسیداتیو است که در آن مولکول‌های سمی موجود در محیط باعث آسیب به بدن می‌شود.

اگرچه این مطالعه برای زنان یائسه در نظر گرفته شده بود، اما طیف گسترده‌ای از گروه‌های قومی، مکان‌ها، شیوه‌های زندگی و زمینه‌های اجتماعی-اقتصادی را نیز شامل شده، که این احتمال را افزایش می‌دهد که سطوح آلودگی ممکن است علت زمینه‌ای بخش بزرگی از موارد پوکی استخوان باشد./باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما