شناسهٔ خبر: 58943428 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دامپزشک آفریقایی لحظه‌به‌لحظه به درمان «پیروز» کمک می‌کند

«پیتر کالدوِل»، دامپزشک آفریقایی لحظه‌به‌لحظه به درمان «پیروز» که در پی وخامت اوضاع جسمی‌اش به بیمارستان دامپزشکی منتقل شده، کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، «پیروز»، توله‌یوزپلنگ ایرانی که به همراه دو توله یوز دیگر، ۱۱ اردیبهشت ماه امسال به روش سزارین به دنیا آمد، این روزها حال خوشی ندارد.

پیروز که فرزند «ایران» خانم پارک ملی توران- ماده یوز در اسارت- است، به همین روش «در اسارت» متولد شد و همان روزهای ابتدایی، دو توله دیگری که همراه او به دنیا آمده بودند، از بین رفتند.

پیروز، حالا تنها یوزی است که در اسارت به دنیا آمده و زنده مانده؛ اما از شب گذشته، به علت برخی مشکلات، حالش رو به وخامت نهاده و در بیمارستان دامپزشکی بستری شده است.

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست در همین زمینه با اشاره به استفاده از توان دامپزشکان داخلی و خارجی برای درمان پیروز می‌گوید: «در ماه‌های اخیر با تلاش دامپزشکان متخصص داخلی و خارجی، وضعیت جسمی پیروز را حفظ کردیم؛ اما مشکل مزمن دفع هرازگاهی در این گونه بروز پیدا می‌کند. اکنون نیز دامپزشکان داخلی در حال تلاش برای بهبودی پیروز هستند»

ابدالی ادامه داد: «دکتر پیتر کالدول که در هفته‌های ابتدایی تولد پیروز برای رسیدگی به وضعیت این گونه از ایشان استفاده کردیم، در حال حاضر در ایران حضور ندارد؛ اما همچنان از او مشاوره می‌گیریم و روند مداوا و ارائه داروهای مختلف به پیروز با مشورت ایشان صورت می‌گیرد».

وی بیان کرد: «البته تیم دامپزشکی داخلی خودمان نیز کامل است؛ ولی لحظه‌به‌لحظه از آقای کالدول هم مشورت می‌گیریم تا بهترین شرایط درمانی ممکن را برای پیروز فراهم کنیم».

دکتر پیتر کالدوِل، دامپزشک معتمد مراکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آفریقایی از کشور آفریقای جنوبی است که به ایران نیز آمده بود.

گفته می‌شود «پیروز» به دنبال یبوست مزمن و مشکلات گوارشی با مشورتی که با کارشناسان داخلی و خارجی صورت گرفت، به بیمارستان دامپزشکی مرکزی انتقال داده شده و همچنان تحت درمان است.

گویا پیروز مشکل دفع در سیستم گوارش دارد و در حال حاضر، وضع او هنوز به شرایط پایداری موردنظر نرسیده است.

همین چند روز پیش بود که «بهرامعلی ظاهری»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در گفت‌وگویی با سایت سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاختن به منتقدان ادعا کرده بود: از گوشه و کنار جهان تماس می‌گیرند و از تجربیاتش می‌پرسند!

ظاهری که درباره «آذر» و «توران»، دو توله‌یوزپلنگ دیگری که در پارک ملی توران پیدا شده بودند، سخن می‌گفت، تأکید می‌کرد که «وقتی در هیچ کجای دنیا سندی برای تکثیر و پرورش توله یوزها وجود ندارد، ولی ما موفق شدیم. این موفقیت تا بدان‌جا بوده که از گوشه و کنار جهان با ما تماس می‌گیرند و درباره تجربیاتمان سؤال می‌پرسند»!

پایان پیام/74000/ک/

نظر شما