شناسهٔ خبر: 58939623 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قزاق‌ها خواستار افزایش مبادلات تجاری با گلستان شدند

تیم اقتصادی قزاقستان در بازدید از ظرفیت‌های کشاورزی، تجاری، صنعتی، گردشگری و بهداشت و درمان گلستان از خودکفایی گلستان در امور کشاورزی، دامداری و دامپروری، شیلات و تولید محصولات آبزی تقدیر و از این سطح توانمندی برای افزایش سطح مبادلات تجاری استقبال کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، از روز پنجشنبه تیم اقتصادی از کشور قزاقستان با حضور معاون اقتصادی استاندار «منگستائو» قزاقستان به گلستان سفر کرده و در این سفر سه روزه از ظرفیت‌های مختلف تجاری، صنعتی، گردشگری، کشاورزی، بهداشت و درمان، آبزی‌پروری استان گلستان بازدید کردند.

روز گذشته این تیم اقتصادی که ترکیبی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی قزاقستان بودند، به صورت مجزا از سایت‌های پرورش میگو، دامداری و دامپروری‌های استان گلستان، اراضی شیب‌دار و تولید محصولات کشاورزی و باغی و سایر بخش‌های کشاورزی گردشگری بازدید کردند و امروز با حضور در دفتر استاندار، مذاکرات نهایی و جمع‌بندی سفر صورت گرفت.

سرکنسولگر قزاقستان در ایران  در این جلسه اظهار کرد: روابط ایران و قزاقستان روابط خوب و صمیمی و حسنه‌ای بوده و خواهد بود.

ایربول احمدف ادامه داد: حضور این هیات تجاری در گلستان آمادگی کل قزاقستان برای افزایش تجارت با ایران را نشان می‌دهد.

سرکنسولگر قزاقستان در ایران تصریح کرد: تفاهمنامه‌های زیادی بین ایران و قزاقستان منعقد شده و ما با جدیت به دنبال اجرایی شدن این تفاهمنامه‌ها هستیم.


معاون اقتصادی استاندار منگستائو قزاقستان تصریح کرد: در این مدتی که در گلستان بودیم با ظرفیت‌های گلستان آشنا شدیم و مشتاقیم همکاری‌های تجاری با گلستان را افزایش دهیم.

قانات قولژانوف تاکید کرد: در قسمت شیلات، صنایع کشاورزی، دامداری و دامپروری استان گلستان از ظرفیت‌های بسیار بالا و قابل توجهی برخوردار است که مشتاقیم در این زمینه‌ها همکاری تنگاتنگی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در بازدیدهایی که انجام دادیم این نکته برای ما جالب توجه بود که ۹۰ درصد و در برخی از بخش‌ها 100 درصد کسب و کارهای موجود در گلستان بدون وابستگی به خارج بوده و این بسیار ارزشمند است.

معاون اقتصادی استاندار منگستائو قزاقستان متذکر شد: وجود بخش خصوصی قوی و بسیار خوب در‌ استان گلستان توانمندی مردم و سرمایه‌گذاران این استان را نشان می‌دهد که هر کشوری را مشتاق به همکاری با این استان می‌کند.

قولژانوف بیان کرد: زحمت‌های بسیار زیادی در شیلات، دامداری و دامپروری، کشاورزی و منابع طبیعی در استان گلستان کشیده شده و این اقدامات بومی ایران در گلستان بسیار قابل توجه است.

وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم روابط تجاری دو کشور قطع نشود و ادامه پیدا کند و ما برای توسعه این تعامل‌ها تلاش خواهیم کرد.

قولژانوف گفت: تعامل بین ایران و قزاقستان تاریخی و ریشه‌دار است و حضور و سکونت قزاق‌ها در استان گلستان نشان دهنده پیوند فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور است.


استاندار گلستان نیز در این جلسه با مثبت خواندن روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی دو کشور تصریح کرد: تقویب روابط بین گلستان و قزاقستان باعث‌توسعه تجارت بین دو کشور خواهد شد.

علی‌محمد زنگانه تاکید کرد: استراتژی سند پیشرفت استان استراتژی تجمر یا همان استراتژی تجارت بر مبنای مزیت‌های تجاری است.

وی اضافه کرد: در راستای توجه به مزیت‌های تجاری در استان گلستان با توجه به تاکید رئیس جمهور در افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه به ویژه در منطقه آسیای میانه و استفاده از توانمندی دوطرفه کشورهای دوست همانند قزاقستان، این رفت و آمدها و تبادلات را به عنوان اولویت اجرای برنامه‌های خودمان می‌دانیم.

استاندار گلستان متذکر شد: استان گلستان دروازه آسیای میانه است و‌ظرفیت‌های راه‌آهن، جاده و فرودگاه می‌تواند به توسعه و تسهیل روابط تجاری دو کشور کمک شایانی کند.

زنگانه گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های شیلاتی مشترک اقدامی است که حاضر هستیم برای عملیاتی شدن آن همکاری دوطرفه داشته باشیم.

وی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی در استان گلستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان دانشگاهی قدیمی در ایران می‌تواند مبنای توسعه همکاری‌های علمی بین دو کشور و دو استان گلستان و منگستائو باشد. 

زنگانه گفت: کشت فراسرزمینی یکی دیگر از زمینه‌های تعامل دوطرف خواهد بود و ما سرمایه‌گذار و افراد توانمندی داریم که در این زمینه بتوانند فعالیت کنند.

گفتنی است، در پایان این نشست و سفر سه روزه هیات تجاری قزاقستان به گلستان منقرر شد در نخستین زمان مورد توافق، مقامات رسمی دو کشور و دو استان برای امضای تفاهمنامه‌های همکاری بخصوص در زمینه‌های کشاورزی و شیلاتی به ایران و استان گلستان سفر کنند.

پایان پیام/۸۳۰۰۴

نظر شما