شناسهٔ خبر: 58937971 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

رکورد تاریخی در بورس تهران

افزایش ۸۲ هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش بی‌سابقه ۸۲ هزار و ۱۸۸ واحد همراه شد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملاً رو به رشد و صعودی قرار گرفت و شاخص کل بورس در پایان معاملات با افزایش بی‌سابقه ۸۲ هزار و ۱۸۸ واحد به رقم یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۷۸۲ واحد رسید، یعنی در یک روز شاخص کل بورس به طور میانگین ۴.۹۶ درصد رشد کرد.

همچنین شاخص هم وزن امروز با افزایش ۲۲ هزار و ۴۶۰ واحد به رقم ۵۲۵ هزار و ۶۶۳ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۶ میلیون و ۹۳۹ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۱۷ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۵۵۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۰ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند، بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۴.۹ درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن ۴.۴ درصد افزایش یافتند، شاخص آزاد شناور ۴.۷ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۵.۷ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۴ درصد رشد کرد.

امروز نماد‌های فولاد مبارکه، ملی‌مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، پالایش نفت اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری امید به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم امروز شاهد افزایش ۸۶۲ واحدی شاخص فرابورس بودیم و شاخص کل به ۲۲ هزار و ۲۰۸ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۲۴۰ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه در فرابورس ۳۹۰ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از ۶.۳ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۴۸۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۰ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از ۲۰.۷ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نماد‌های آریا ساسول، بیمه پاسارگاد، سنگ‌آهن گهرزمین، فولاد هرمزگان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون و جهان‌فولاد سیرجان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.

خبرگزاری فارس نوشته است: با توجه به روند رو به رشد قیمت دلار در بازار چشم‌انداز مثبتی برای شرکت‌های بورسی به ویژه شرکت‌های صادرات‌محور پدید آمده و این امر باعث اقبال سرمایه‌گذاران به بازار و ورود پول جدید برای خرید سهام شده است البته باید این مسأله را به فال نیک گرفت، چون اگر پول‌های سرگردان به جای بازار شفاف و رسمی بورس به سمت بازار‌های موازی مانند ارز، سکه و املاک پیش برود باعث ایجاد تورم و عدم تعادل در این بازار‌ها می‌شود، اما اگر پول‌های سرگردان به سمت بازار رسمی و شفاف بورس و فرابورس هدایت شود امید می‌رود بخشی از این پول‌ها صرف توسعه پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای در این شرکت‌ها شود.

یکی از راه‌های تأمین مالی در اقتصاد بازار سرمایه است که با انتشار اوراق جدید صرف سهام و گذشتن از حق تقدم می‌توان پول‌های سرگردان را به سمت تولید هدایت کرد. در حال حاضر سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اقتصاد در حد ۱۰ تا ۱۲ درصد است و هنوز اقتصاد کشور بانک‌پایه است و باید سهمی از بازار سرمایه هم برای تأمین مالی اقتصاد فراهم شود.

برچسب‌ها:

نظر شما