شناسهٔ خبر: 58937086 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

استاندار آذربایجان غربی:

تونل انتقال آب سد کانی‌سیب بزرگترین پروژه زیست محیطی غرب آسیاست

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: پروژه انتقال آب سد کانی سیب که دیروز جمعه توسط رئیس جمهوری افتتاح شد، یکی از بزرگترین پروژه های زیست محیطی خاورمیانه و غرب آسیاست و حاصل آن احیای تمامی تالاب های اقماری دریاچه ارومیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، محمدصادق معتمدیان در آیین افتتاح تونل انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه با اشاره به سفر پربرکت رئیس جمهور به آذربایجان غربی در اردیبهشت ماه سال جاری، افزود: پس از سفر ریاست جمهوری به استان، برای شتاب دهی و اتمام پروژه های احیای دریاچه ارومیه، بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار به صورت صددرصدی تخصیص یافت.

وی اتمام پروژه تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه را یکی از برکات سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی اعلام کرده و یادآور شد: از مجموع 35 هزار میلیارد ریال اعتباری که برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده، 10 هزار میلیارد ریال مربوط به سفر ریاست جمهوری به استان است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از آغاز فاز دوم و سوم انتقال آب به دریاچه بلافاصله پس از سفر امروز رئیس جمهور به استان نیز خبر داده و افزود: ترمیم 800 متر از تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه با تلاش شبانه روزی قرارگاه خاتم الانبیا انجام شد.

معتمدیان همچنین به برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای افتتاح هر سه ماه یک پروژه در سال آینده اشاره کرده و گفت: با تامین اعتبارات و اتمام پروژه های تصفیه فاضلاب استان های آذربایجان شرقی و غربی، شاهد انتقال 207 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه خواهیم بود.

وی در ادامه به انتقال 180 میلیون مترمکعب آب از طریق بادی آباد در فاز دوم پروژه اشاره کرده و افزود: با تخصیص اعتبارات لازم، پروژه سیلوه به چپرآباد نیز احتمالاً در 4 ماه آینده به بهره برداری رسیده و 600 میلیون مترمکعب آب نیز از طریق رهاسازی آب از سدها تامین خواهد شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به مدیریت پروژه های نرم افزاری نیز اشاره کرده و ادامه داد: در اجرای پروژه های نرم افزاری، معیشت مردم منطقه، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش درآمد کشاورزان و اشتغال زایی مد نظر ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

معتمدیان در پایان با ابراز امیدواری برای رسیدن به مرحله تثبیت 6 میلیارد مترمکعب آب ورودی به دریاچه ارومیه در بلندمدت، افزود: با تخصیص حقابه تالاب ها، شاهد احیای تمامی تالاب های اقماری دریاچه ارومیه در سال جاری بودیم.

نظر شما