شناسهٔ خبر: 58928038 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پایان راه؛

وزیر ارشاد: برگزاری جشنواره‌های فجر تاکیدی بر مردمی بودن آنهاست

مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر امروز جمعه پنجم اسفند ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر امروز جمعه پنجم اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد. 

محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، محمود سالاری (معاون هنری وزارت ارشاد)، عبدالرضا سهرابی (مدیرکل هنرهای تجسمی) مسیولانی بوددند که در این نشست حضور داشتند.

۲۰۲۳۰۲۲۴_۱۸۵۱۵۰

در ابتدای برنامه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی کشور، سیدعباس میرهاشمی (دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی) پشت تریبون رفت.

کیفیت جشنواره ادای دین به بزرگان است

میرهاشمی ضمن تبریک گفت: خدارا بابت برگزای جشنواره امسال شکرگزارم و یاد درگذشتگان من‌جمله عبدالکریم سیاهکازاده و هنرمند نقاش حبیب‌الله صادقی را گرامی می‌دارم و ما باید با برگزاری بهتر جشنواره به در گذشتگان و بزرگان و آنهایی که برای برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادای دین کنیم.

او افزود: سعی کردیم جشنواره در جهت گسترده‌تر شدن قالب‌های مختلفی داشته باشد.

وی ادامه داد: در بخش طوبای زرین 4000 هنرمند شرکت کردند و 8600 اثر داوری شدند و برای همه آنها احترام قائلیم؛ چه آنهایی که عنوان کسب کردند وچه آنهایی که حذف شدند.

تجسم هنر بخشی برای تمرکزدایی

او ادامه داد: در راستای اهمیت و توجه به تمرکززدایی سال قبل بخش تجسم هنر را داشتیم و تلاش کردیم امسال در همه استان‌ها نمایشگاه داشته باشیم و این اتفاق افتاد.

میرهاشمی گفت: ما در جشنواره امسال از حوزه بین‌الملل هم غافل نبوده‌ایم.ـ

وی اذعان داشت: در بخش کاریکاتور هم آثاری از کاریکاتوریست‌های مطرح و بزرگی به جشنواره آمده که  در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی اضافه کرد: در جشنواره امسال بخ‌ش جهاد تبین نیز جدی‌تر گرفته شد و نمایشگاه آینه در  آینه را داشتیم که دومین رویداد آن در چهارچوب جشنواره امسال، برگزار شد.

بزرگان را سرمشق قرار دهیم

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: در مراسم امروز خدمت مفاخر عرصه تجسمی هم  هستیم و امیدوارم آنها در همه ابعاد سرمشق ما باشند.

او در پایان از وزیر ارشاد و محمود سالاری معاون هنری ارشاد و عبدالرضا سهرابی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بابت همکاری‌هایشان در جهت برگزاری بهتر جشنواره تشکر کرد.

چند نماهنگ و یادی از درگذشتگان

در ادامه نماهنگی از روند برگزاری جشنواره پانزدهم هنرهای تجسمی فجر پخش شد و پس از آن  نماهنگی دیگر با عنوان یاد  یاران پخش شد که فتوکلیپی از درگذشتگان سال گذشته عرصه تجسمی بود.

 کلیپی نیز از مفاخر عرصه تجسمی پخش شد که به  محمدعلی کشاورز پژوهشگر، رۻا بدراسما, نگارگر فرهاد جمشیدی , محمد حسنوند نقاش، محمد جدیدالاسلام عکاس، محمد موحدیان عطار خوشنویس،محمدتاها بهبهانی مجسمه‌ساز و صحبت‌هایشان اختصاص داشت.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد)،  محمودسالاری (معتون هنری ارشاد)، عبدالرضا سهرابی (مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی) برای تقدیر از فرهاد جمشیدی  تصویرگر، محمدموحدیان عطار طراح و گرافیست، محمد جدیدالاسلام عکاس،  رضا بدرالسما، محمدکاظم حسنوند، نقاش، محمدعلی کشاورز پژوهش‌گر  روی صحنه روی صحنه رفتند و از نامبردگان تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است محمد طاها بهبهانی به دلیل کسالت در مراسم حاضر نبود و  طاهر شیخ‌الحکمایی به نمایندگی از او روی صحنه رفت.

تقدیر از خانواده حبیب‌الله صادقی و مرحوم سیاهکارزاده و اهدای جوایز برگزیدگان تجسم هنر

پس از تقدیر از مفاخر از خانواده‌های حبیب‌الله صادقی و زنده‌یاد سیاهکارزاده تقدیر شد.

۲۰۲۳۰۲۲۴_۲۰۱۳۲۴

 صحبت‌های وزیر ارشاد درباره جشنواره‌های فجر امسال

در ادامه مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی  با حضار صحبت کرد.

او پس از تبریک ولادت امام حسین (ع)  و حضرت عباس (ع) بیان کرد: خوشحالم که جشنواره امسال  با حضور هنرمندان در حال برگزاری است.

وزیر ارشاد گفت: امسال جشنواره‌های مختلفی را برگزار کرده‌ایم  و آخرین رویداد جشنواره هنرهای تجسمی فجر است.

جشنواره‌های فجر امسال مردمی بودند

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه جشنواره‌های  فجر امسال مردمی بودند، تأکید کرد که فجر مردمی‌ترین رویداد دنیاست.

او گفت: هیچ جای دنیا چنین جشنواره‌ای نداریم و امسال نشان دادیم، مردمی هستند و این حضور آنقدر قوی بود که همه را به تحسین واداشت.

تشکر وزیر ارشاد از هنرمندان بابت حضور در جشنواره های فجر

اسماعیلی در ادامه بیان کرد ; من سپاس خودم را نثار مردم می‌کنم که با همه وجود پشت هنر و فرهنگ ایستادند، سپاس دوم از  هنرمندان رشته‌های مختلف است که در جشنواره‌های بزرگ فجر به حضور مردم لبیک گفتند  و چراع جشنواره‌های ما نسبت به دوره‌های قبل روشنتر بود.

وی گفت: ما در جشنواره‌ها عدالت فرهنگی را دیدیم ، در سینما با سینما سیار تا دل کویر و شهرهای مرزی و خوی رفتیم. جشنواره تئاتر و تلاشهای همکاران خوبم در نواحی مختلف کشور را نیاید فراموش کرد. در کل  همه کشور درگیر بودند و این یعنی عدالت فرهنگی.

وزیر ارشاد ادامه داد: حضور درخشان جوانان هنرمند از ویژگی‌های دیگر جشنواره امسال بود، جوانان درخشیدند و حضورشان امیدآفرین بود. 

محمد مهدی اسماعیلی افزود: من از هنرمندان نجیب حوزه تجسمی تشکر می‌کنم و آنها متواضعانه حضوری همه جانبه داشتند و باعث شدند جشنواره امسال در سی و یک استان کشور برگزار شود.

هنرمندان مجهول القدر را به مردم معرفی کنیم

او گفت: ما مدیون هنرمندان تجسمی هستیم. در برخی رشته‌ها هنرمندان مجهول القدری داریم که موظفیم آنها را به مردم معرفی کنیم، در خوشنویسی بیش از دوهزار مدرس داریم.

اسماعیلی افزود; چندماه پیش وزیر قطر مهمان ما بود و از دو بزرگ خوشنویسی ما نام برد، و این دو هنرمند بزرگ ما را در نمایشگاه کتاب ملاقات کرد. وزیر قطر آنقدر دو هنرمند خوشنویس ما را تحسین کرد که جای تعجب داشت، هدیه ایشان هم به من اثری از هنرمندان کشورمان بود.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در پایان از هنرمندان و برگزار کنندگان و مسئولان بخش جهاد تبین جشنواره تشکر کرد.

معرفی برگزیدگان تجسم هنر طوبای زرین و جهاد تبیین

بخش ویژه قله‌ها

تقدیرشده‌ها: 

رشته خوشنویسی: مصطفی عابدینی از آبیک

رشته عکاسی: روح الله جوانی از اصفهان

رشته کاریکاتور: محمدعلی رجبی از نطنز

رسته نگارگری: رضا بدرالسماء از اصفهان

برگزیده این بخش از رشته طراحی گرافیک انتخاب شد و محمدصابر شیخ‌رضایی این عنوان را از آن خود کرد. 

مسعود نجابتی، سیدمحمدرضا میری و سیدعباس میرهاشمی جوایز این بخش را اهدا کردند. 

برگزیده‌های طوبای زرین

بخش تصویرسازی

دو نفر بدون رتبه‌بندی الهام زمانی از مشهد و سیدرسول میردامادی از کرج تقدیر شدند. مجید ذاکری از تهران برگزیده این بخش اعلام شد. 

بخش حجم

احمد رنجبر رفیع از کرج، زهرا شهامت‌پور از تهران و امیرحسین میرقیصری از قم مورد تقدیر قرار گرفتند و برگزیده این بخش مجتبی شاکری از کاشان اعلام شد. 

بخش خوشنویسی

محمد بازیار از گنبد، احمد دانش مراغی از مراغه و رحمان غلامی از همدان شایسته تقدیر و حامد فقیهی از قم برگزیده این بخش اعلام شدند. 

بخش طراحی گرافیک

علی پیشدار از بندرعباس و محمد متقی‌منش از اهواز شایسته تقدیر و محمد ترک از اهواز برگزیده این بخش شدند. 

بخش عکاسی

امیر عنایتی از تربت حیدریه و سعید قاسمی از اهر شایستگان تقدیر و امین برنجکار از شیراز برگزیده این بخش اعلام شدند. 

بخش کاریکاتور

شایسته تقدیر: حسین رحیم خانی و سالار عشرت‌خواه از تبریز

برگزیده: عباس محمدجو از قم

بخش نقاشی

شایسته تقدیر: علیرضا حسینی صدر از تبریز و سجاد گمار از تویسرکان

برگزیده: آذر امیدی از تهران

بخش نگارگری

شایسته تقدیر: روح الله پروین از قم، زینب رجبی از تهران و ژیلا شیری از تهران

نظر شما