شناسهٔ خبر: 58903386 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به باکو برای باز کردن کریدور لاچین

تهران – ایرنا – عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل به جمهوری آذربایجان دستور داد تا موانع موجود در تنها جاده میان ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی که به تنش‌ها میان دو کشور دامن زده است، را بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شبکه خبری الجزیره چهارشنبه شب گفت، دیوان بین‌المللی دادگستری حکم قانونی و الزام آور (با شماره ۱۳-۲) را در مورد آخرین درگیری‌های حقوقی در منازعات طولانی مدت میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ صادر کرد.

هر دو کشور با طرح شکایت علیه یکدیگر در این دادگاه، همدیگر را به نقض کنوانسیون و تبعیض نژادی متهم کرده بودند.

حکم روز چهارشنبه این دیوان در مورد جاده مسدود شده معروف به کریدور لاچین، کمی بیش از ۲ سال پس از پایان جنگ میان دو کشور همسایه در قره باغ کوهستانی که حدود ۶۸۰۰ سرباز کشته و ۹۰ هزار غیرنظامی آواره شدند، صادر شد.

این منطقه دورافتاده و ناهموار در داخل جمهوری آذربایجان واقع است اما از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای ارمنی قومی تحت حمایت ارمنستان قرار داشت.

در سال ۲۰۲۰ قرارداد آتش بس با میانجیگری روسیه به جنگ پایان داد و به جمهوری آذربایجان کنترل بخش‌هایی از قره باغ کوهستانی و همچنین زمین‌های مجاور تحت اشغال ارمنستان را داد. همچنین روسیه نیروی حافظ صلح متشکل از هزار سرباز را برای حفظ نظم به این منطقه گسیل کرد.

جوآن دونوگهو، رئیس این دادگاه بین‌المللی دادگستری، گفت که شواهد ارائه شده از سوی ارمنستان نشان می‌دهد که محاصره یادشده «از انتقال افراد ارمنی که در بیمارستان قره‌باغ کوهستانی بستری شده‌اند به مراکز درمانی در ارمنستان برای مراقبت‌های پزشکی فوری، مانع شده است».

دونوگهو گفت، جمهوری آذربایجان همچنین عرضه «کالاهای ضروری» به قره باغ کوهستانی را متوقف کرده و موجب کمبود غذا، دارو و سایر لوازم پزشکی نجات بخش شده است.

قضات دادگاه با اکثریت آرا به جمهوری آذربایجان دستور دادند که «تمامی اقدامات لازم را برای اطمینان از تردد بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله‌ها در طول کریدور لاچین در هر دو جهت انجام دهد».

قضات این دادگاه درخواست ارمنستان برای دادن دستور به جمهوری آذربایجان به منظور جلوگیری نکردن از ارسال گاز به قره باغ کوهستانی را رد کردند و گفتند که وکلای ارمنستان شواهد کافی برای اثبات ادعای خود مبنی بر اختلال جمهوری آذربایجان در این تاسیسات گاز ارائه نکرده‌اند.

قضات همچنین درخواست جمهوری آذربایجان برای توقف یا جلوگیری از مین گذاری ارمنستان و تله‌های انفجاری در مناطقی که شهروندان آذربایجانی باید به آنجا بازگردند را رد کردند.

این دادگاه کمی بیش از یک سال پیش به هر دو کشور دستور داد تا از تبعیض علیه شهروندان یکدیگر در پس از جنگ جلوگیری کنند و درگیری را تشدید نکنند.

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به باکو برای باز کردن کریدور لاچین

درگیری میان دو جمهوری شوروی در سال گذشته آغاز شد و تقریباً ۲۰۰ سرباز در خونین‌ترین رویارویی از زمان جنگ ۶ هفته‌ای در سال ۲۰۲۰کشته شدند.

کریدور لاچین، تنها مسیر زمینی که به ارمنستان دسترسی مستقیم به منطقه قره باغ را می‌دهد، از ۲۱ آذر مسدود شده است.

نظر شما