شناسهٔ خبر: 5889023 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

فابيوس: خواهان يک توافق محکميم

ایسنا

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزير امور خارجه فرانسه گفت: پاريس خواهان يک توافق محکم است که قابل راستي آزمايي باشد. چون توافقي که قابل راستي آزمايي نباشد توافقي است که اجرايي نمي شود.

به گزارش خبرگزاري رويترز، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه روز شنبه گفت: براي ارزيابي موضع ايران در آستانه برگزاري آخرين دور از مذاکرات هسته‌اي ميان تهران و گروه 1+5 با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران ديدار خواهم کرد.

اين ديدار دو جانبه قرار است در حاشيه اجلاس وزراي امور خارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا روز دوشنبه در لوکزامبورگ انجام شود.

فابيوس همچنين بيان کرد:‌ اواخر هفته جاري وزراي خارجه به مذاکرات مي‌پيوندند. بنابراين مايلم يک گفت‌وگو و ارزيابي داشته باشم تا ببينم ايراني‌ها در چه موضعي قرار دارند.

وي ادامه داد:‌ ما در مرحله‌اي قرار داريم که ايراني‌ها بايد به ما بگويند چه در سرشان دارند و من به آنها خواهم گفت که فرانسه خواهان يک توافق محکم است که قابل راستي آزمايي باشد. چون توافقي که قابل راستي آزمايي نباشد توافقي است که اجرايي نمي شود.

به گزارش رويترز، فرانسه از زمان آغاز مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5 براي اتخاذ مواضع سخت‌تر در قبال ايران پافشاري کرده و رويکرد تندتري داشته است.

يک ديپلمات ارشد فرانسوي نيز به رويترز گفت:‌ که قدرت‌هاي جهاني به تمديد بلند مدت مذاکرات نمي‌انديشند و روي دستيابي به يک توافق تا 30 ژوئن و کمي پس از آن متمرکز هستند.

اظهارات فابيوس مبني بر اين که فرانسه خواهان يک توافق محکم است که قابل راستي‌آزمايي باشد در حالي مطرح مي‌شود که به نظر مي‌رسد کليد واژه راستي‌آزمايي به عنوان عاملي که امکان تحت الشعاع قرار دادن توافق و همچنين اعمال محدوديت و نظارت دائمي بر برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران را فراهم مي‌آورد در دستور کار قرار گرفته است؛ اين در حالي است که ابعاد راستي‌آزمايي ادعايي بايد مشخص و برابر عرف بين‌الملل که در مورد ديگر کشورها نيز اعمال مي‌شود، باشد.

هم‌چنين راستي‌آزمايي بايد از سوي کشورهايي مطرح شود که خود سابقه منفي در نقض يا تهديد امنيت بين‌الملل نداشته باشند. به عنوان مثال فرانسه‌اي که کارنامه‌اي سياه در حمايت از تروريسم و کشتار و جنايت و حمايت از رژيم‌هاي غير مردمي و جنايتکار دارد حق سخن گفتن از راستي‌آزمايي ندارد.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما