شناسهٔ خبر: 58889399 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اتمام طرح‌های نیمه‌تمام احیای دریاچه ارومیه

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اتمام طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه گفت: در نظر داریم هر سه ماه یک‌بار، یکی از طرح‌های نیمه تمام در حوزه سخت افزاری احیای دریاچه را به اتمام برسانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، معتمدیان با اشاره به تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات مصوب طرح‌های سخت‌افزاری اضافه کرد: برنامه ۱۸ ماهه برای اتمام برنامه‌های سخت‌افزاری نیمه‌تمام تدارک دیده شده است.

وی تصریح کرد: طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به سمت دریاچه ارومیه (احداث تونل)، ساخت تصفیه‌خانه‌ها و لوله‌های انتقال پساب تصفیه شده از ۲ شهر ارومیه و تبریز به سمت دریاچه ارومیه، انتقال بخشی از آب سد سیلوه به سمت دریاچه از جمله طرح‌های سخت افزاری است که با اعتبارات قابل توجه اجرایی شده و در مراحل مختلف قرار دارد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: تا سه ماه آینده طرح انتقال آب از سد سیلوه به چپرآباد و از این طریق به دریاچه ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد که البته برای اجرای کامل این طرح، ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت تخصیص داده شده است.

معتمدیان خاطرنشان کرد: فاز دوم طرح انتقال آب سدکانی سیب به دریاچه ارومیه هم طبق برنامه‌ریزی‌ها، دهه فجر سال آینده افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه افتتاح فاز نخست انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در روزهای آتی گفت: قرار است ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از این طریق وارد دریاچه شود.

معتمدیان در ادامه گفت: تصفیه خانه‌های ارومیه و تبریز و خطوط انتقال آنها به سمت دریاچه هم پیشرفت‌های خوبی دارد که در ماه‌های آتی از آنها نیز بهره‌برداری می‌شود که از این ۲ تصفیه خانه در مجموع ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه سرازیر خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌غربی یادآور شد: در روز عید مبعث آب‌اندازی آزمایشی در تونل زاب و خط انتقال انجام شد که البته این آب پس از گذر از ۳۶ کیلومتر تونل، ۱۱ کیلومتر کانال و ۲۸ کیلومتر مسیر رودخانه گدار وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

نظر شما