شناسهٔ خبر: 58883877 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هراس اروپا از تصمیم روسیه؛

بورل: تعلیق استارت جدید امنیت اروپا را تضعیف می‌کند

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی تصمیم روسیه برای تعلیق مشارکت این کشور در پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای موسوم به «استارت جدید»، ادعا کرد که چنین تصمیمی، ساختار امنیتی اروپا را تضعیف می کند.

صاحب‌خبر -

جوسپ بورل بامداد چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، گفت: ‌اتحادیه اروپا از اعلام رئیس جمهوری روسیه مبنی بر تعلیق اجرای تعهدات در پیمان استارت جدید ابراز تأسف می کند.

وی افزود: اتحادیه اروپا بیشترین اهمیت را برای پیمان استارت جدید قائل است و آن را کمکی حیاتی به امنیت بین المللی و اروپایی می داند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که کشورش آماده گفت‌وگو با غرب بوده اما با ریاکاری و بی‌تفاوتی غرب روبرو شده است.

وی همچنین عنوان کرد، روسیه از پیمان "استارت جدید" خارج نمی شود ولی مشارکت آن را به حالت تعلیق درمی آورد.

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

اعتبار استارت-۲ روز پنجم ماه فوریه سال ۲۰۲۱ (۱۷ بهمن) بسر رسید. قرار بود مقام‌های دو کشور از ۲۹ نوامبر تا ۶ دسامبر (۸ تا ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱) در پایتخت مصر دیدار کنند تا در مورد از سرگیری بازرسی‌ها بر اساس معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای موسوم به "نیو استارت " گفتگو کنند. این معاهده در ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا متوقف شده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: معاهده استارت جدید با افزایش قابلیت پیش‌بینی و اعتماد میان دو کشور دارای سلاح هسته ای (روسیه و آمریکا)، رقابت استراتژیک را محدود کرده و ثبات راهبردی را افزایش می دهد.

وی افزود: اما تعلیق این معاهده یا انقضای آن بدون توافق بعدی مناسب، ساختار امنیتی اروپا را تضعیف می کند و به طور قابل ملاحظه‌ای تلاش ها در زمینه کنترل تسلیحات را به عقب می اندازد، که به نفع هیچ یک از کشورهای عضو استارت جدید و کشور دیگری نیست.

بورل از روسیه خواست «تا با تسهیل بازرسی‌ در خاک روسیه و مشارکت در نهاد اجرای این معاهده، ، در چارچوب زمانی تعیین‌شده، به تعهدات خود بر اساس معاهده عمل کند.»

در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه شنبه گفت که روسیه برای توازن و برابری با توان هسته‌ای آمریکا, مشارکت در پیمان نیو استارت را به حالت تعلیق درآورده است.

وی به شبکه تلوزیونی "راشا تودی" گفت: آنچه که آمریکا و سایر کشورها در زمینه بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای بر آن اصرار داشتند، در میان رویارویی کنونی غرب با روسیه امکان پذیر نیست. هدف مهم پوتین اطمینان از ادامه برابری هسته‌ای است.

نظر شما