شناسهٔ خبر: 58882473 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دوئل یحیی و مورایس در بازی بزرگ

روزنامه جوان

نقش جهان اصفهان ساعت ۱۵ امروز میزبان حساس‌ترین دیدار مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی است که به فینال می‌ماند، رویارویی سپاهان – پرسپولیس که سال‌هاست به یکی از بازی‌های جذاب، حساس و حتی جنجالی فوتبال ایران تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

دیدار دو تیم سپاهان- پرسپولیس در یک‌هشتم نهایی جام را می‌توان فینال زودهنگام جام حذفی خواند. مصافی حساسی بین مدعیان قهرمانی لیگ که حاشیه‌های آن قبل از رویارویی دو تیم آغاز شده است، درست از زمانی که بازی دوستانه سپاهان با زنیت، مصاف سرخپوشان پایتخت با زردپوشان اصفهانی را دو، سه روزی عقب انداخت تا صدای اعتراض گل‌محمدی را درآورد تا بر حساسیت‌های این بازی افزوده شود.

چند سالی است که رقابت تنگاتنگ پرسپولیس و سپاهان، بازی‌های این دو تیم را حساس و حتی جنجالی کرده است. بی‌شک، اما حساسیت رویارویی عصر امروز چند برابر است، چراکه سرخپوشان و زردپوشان در لیگ نیز رقابت تنگاتنگی دارند و اگرچه اکنون سپاهان با ۴۲ امتیاز صدرنشین است و پرسپولیس با سه امتیاز کمتر در رده دوم قرار گرفته، اما هفته‌ها بود که شاگردان یحیی صدر جدول را در اختیار داشتند، موقعیتی که بعد از جام جهانی به دلیل کسب نتایج ضعیف از دست پرسپولیس رفت و حالا پرسپولیس در حالی در نقش جهان به میهمانی سپاهان می‌رود که با فاصله سه امتیازی از این تیم قرار دارد و همین مسئله می‌تواند انگیزه سرخپوشان را برای کسب برتری در اصفهان دوچندان کند، خصوصاً که داستان رقابت‌های جام حذفی همواره متفاوت از بازی‌های لیگ بوده و صدرنشینی سپاهان هیچ تضمینی برای برتری این تیم در این دیدار خانگی نیست.
با این وجود مورایس هم مانند یحیی در پی کسب برتری در این بازی و راه یافتن به جمع هشت تیم برتر جام است. هدفی که البته ابزار لازم را هم برای دستیابی بدان دارد و این کار سرخپوشان پایتخت را در اصفهان سخت می‌کند، خصوصاً که قرار است بازی با حضور تماشاگران برگزار شود و طبق قانون سهم پرسپولیس تنها ۱۰ درصد است و این کفه ترازو را به سمت میزبان سنگین می‌کند. سپاهانی که در هر پنج بازی اخیر خود برنده بوده است، درست برعکس پرسپولیس که از پنج بازی اخیر خود دو باخت، دو مساوی و تنها یک برد به دست آورده است. در واقع شاگردان یحیی در حالی عصر امروز برابر سپاهان صدرنشین صف‌آرایی می‌کنند که در آخرین بازی خود متحمل شکست یک بر صفر مقابل هوادار شده‌اند. نتیجه ضعیفی که نگرانی‌های زیادی را برای هواداران این تیم به دنبال داشت.

اما آنچه باعث نگرانی یحیی گل‌محمدی شده وضعیت مبهم دیاباته در آستانه مصاف با سپاهان است. مهاجم سنگالی که اهم بازی‌های این فصل را به دلیل مصدومیت‌های سریالی از دست داده و حالا بعد از مصدومیت سعید صادقی، وضعیت نامشخص او اوضاع را برای کادر فنی سرخپوشان بغرنج‌تر هم می‌کند، خصوصاً که پرسپولیس در امر گلزنی نیز با مشکلات قابل توجهی مواجه است و این مسئله در مصاف با سپاهانی که بهترین خط حمله تیم را با ۳۱ گل‌زده در اختیار دارد بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید، به خصوص که یحیی روی دیاباته برای بازی امروز حساب ویژه‌ای باز کرده بود، اما درست قبل از بازی با سپاهان این بازیکن به دلیل احساس درد از ناحیه همسترینگ نتوانست به تمرین با سایر اعضای تیم ادامه دهد و به همین دلیل هنوز مشخص نیست که سرمربی سرخپوشان بتواند از این مهاجم سیه‌چرده برابر سپاهان بهره ببرد. مسئله‌ای که کار یحیی را برابر سپاهان سخت می‌کند، آن‌هم در شرایطی که در آن سوی میدان نه فقط تیمی آماده و مهیا حضور دارد که در ترکیب سپاهانی‌ها دو بازیکن با انگیزه‌های بسیار حضور دارند که هر کدام به تنهایی می‌توانند روز سختی را برای سرخپوشان رقم بزنند. شهریار مغانلو و رامین رضاییان، پرسپولیسی‌های سابق که نه فقط در ترکیب سپاهان خوب جا افتاده‌اند که انگیزه زیادی هم برای بازی مقابل تیم سابق خود دارند، خصوصاً مغانلو که بعد از جدایی از جمع سرخپوشان با واکنش‌های تند هواداران این تیم مواجه شد.

اینکه یحیی شاگردانش را در این بازی با چه سیستمی روانه میدان کند، می‌تواند تعیین‌کننده باشد. احتمال بازگشت یحیی به سیستم یک مهاجم نوک و یک مهاجم سایه و استفاده از دو هافبک تدافعی در مرکز زمین بالاست. با این وجود با توجه به روند بازی‌های سپاهان بهتر آن است که پرسپولیس برخلاف مصاف قبلی از همان ابتدا ترابی و رفیعی را روانه میدان کند، خصوصاً که ترابی علاوه بر بازی‌سازی و پیش‌روی‌های تند و تیزی که دارد، استارت‌های خوبی هم در برگشت می‌زند و حضور او در ابتدای بازی می‌تواند هم به خط حمله کمک کند و هم به خط دفاع. از سوی دیگر با توجه به ابهام در حضور دیاباته، پریرا می‌تواند از ابتدا در ترکیب قرار بگیرد. در عین حال چیدمان خط هافبک و دفاع نیز با توجه به علاقه سپاهان به استفاده از سیستم ۳-۳-۴ اهمیت بالایی دارد، چراکه سپاهان با استفاده از سه مهاجم از همان دقایق ابتدایی به دنبال گلزنی است و عدم مهار مهاجمان زهردار زردپوشان می‌تواند روز سختی را برای یحیی و شاگردانش رقم بزند. با این وجود انگیزه بازیکنان و حفظ آرامش تیم در کسب نتیجه این بازی اهمیت قابل توجهی دارد و باید دید پرسپولیس که در لیگ صدر جدول را دودستی تقدیم زردپوشان کرده، می‌تواند انتقام این ناکامی را در جام حذفی از مورایس و یارانش بگیرد یا نه.

آخرین مصاف دو تیم اواسط مهرماه و در جریان رقابت‌های لیگ بود که با تساوی بدون گل به پایان رسید، اما در این بازی مساوی معنا ندارد و یکی محکوم به شکست و حذف از گردونه رقابت‌هاست. در پنج بازی آخر دو تیم یک مرتبه پرسپولیس موفق به کسب پیروزی شده و یک مرتبه نیز سپاهان و سه بازی هم با تساوی به پایان رسیده است.

نظر شما