شناسهٔ خبر: 58863083 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بورل: آژانس اتمی درباره غنی‌سازی در ایران اطلاع‌رسانی می‌کند

خبرگزاری مهر

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی این هفته درباره گزارش ادعایی بلومبرگ پیرامون سطح غنی سازی در ایران اطلاع رسانی می‌کند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس این گزارش، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی این هفته درباره گزارش ادعایی بلومبرگ پیرامون سطح غنی سازی در ایران اطلاع رسانی می‌کند.

لازم به ذکر است که وب‌سایت آمریکایی بلومبرگ پیش از این به نقل از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ادعا کرده بود که در ایران اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۴ درصد شناسایی شده است.

در این گزارش به نقل از دو دیپلمات بلندپایه غربی ادعا شده است که بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی در ایران هفته گذشته مقادیری از اورانیوم غنی‌شده کشف کردند که کمی کمتر از میزان مورد نیاز برای تولید یک سلاح هسته‌ای است.

این دیپلمات‌ها همچنین با سیاه نمایی از فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران، این فعالیت‌ها را باعث ایجاد یک بحران جدید عنوان کرده‌اند.

در ادامه گزارش گفته شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا مشخص کند که ایران چگونه اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد را تولید و انبار کرده است، چون این سطح از غنی سازی بالاترین سطح غنی سازی اورانیوم است که تا کنون در ایران کشف شده و غلظت آن فقط ۶ درصد کمتر از مقدار مورد نیاز برای یک سلاح است.

در اولین واکنش به انتشار گزارش یک رسانه آمریکایی درباره کشف اورانیوم غنی شده با خلوص بیش از ۸۰ درصد در ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که در حال مذاکره با ایران پس از انتشار گزارش غنی‌سازی با خلوص بالاست.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بامداد یکشنبه به وقت ایران اعلام کرد که در حال مذاکره با ایران در مورد گزارش‌های کشف اورانیوم غنی شده با خلوص نزدیک به ۸۴ درصد است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتر نوشت: «آژانس از گزارش‌های اخیر رسانه‌ها در رابطه با سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران آگاه است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخیر با ایران گفتگو می‌کند و در صورت لزوم به شورای حکام آژانس اطلاع‌رسانی خواهد کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتشار این توییت از اظهار نظر بیشتر در ارتباط با موضوع ایران خودداری کرد.

نظر شما