شناسهٔ خبر: 58861993 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر چین: از پیش‌نویس قطعنامه روسیه درباره انفجارهای نورد استریم حمایت می‌کنیم

نیویورک – سفیر و نماینده چین در سازمان ملل گفت که پکن از پیش نویس قطعنامه روسیه در مورد انفجارهای نورد استریم حمایت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت، چین از پیش نویس قطعنامه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حمله تروریستی به لوله نورد استریم روسیه حمایت می کند.

این قطعنامه ممکن است در این هفته به رای گذاشته شود، روسیه درخواست داده است که جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع لوله نورد استریم در 22 فوریه برگزار شود.

نماینده چین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا پکن از این قطعنامه پیشنهادی روسیه حمایت می کند یا خیر گفت: البته.

وی افزود: ما درخواست اعضای شورای امنیت برای انجام تحقیقات در مورد انفجار را شنیدیم. این درخواست قانونی است.

سفیر چین گفت: ما از برگزاری جلسه شورای امنیت حمایت می‌کنیم و همچنین برای روشن شدن وضعیت، اقدامات مناسبی انجام خواهیم داد تا کسانی که این اقدام را انجام داده اند پاسخگو شوند.

روسیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را در مورد تشکیل کمیسیون بین المللی برای بررسی خرابکاری در نورد استریم ارائه کرده است.

"سیمور هرش" روزنامه‌نگار تحقیقی و نویسنده آمریکایی با افشای جزئیات تازه ای از انفجار در خطوط لوله نورد استریم که گاز روسیه را به اروپا منتقل می کند،بر نقش واشنگتن در خرابکاری در این پروژه تاکید کرد.

روزنامه نگار برنده جایزه ادبی پولیتزر در مصاحبه با روزنامه آلمانی برلینر سایتونگ (Berliner Zeitung) ابعاد تازه ای از انفجار در این پروژه خط انتقال گاز و نقش دولت آمریکا در آن را فاش کرد.

وی در مصاحبه با این روزنامه گفت: این روایتی است که می خواهم بگویم. قرار بود در پایان سپتامبر ۲۰۲۲، هشت بمب در جزیره بورنهلم (Bornholm) در دریای بالتیک منفجر شود که از این تعداد ۶ بمب منفجر شدند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، هرش روز گذشته به این روزنامه آلمانی گفت: دو بمب منجر نشدند زیرا مدت زیادی زیر آب بودند و علت آن این بود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا عملیات ویژه برای تخریب خطوط لوله را به تعویق انداخت.

این روزنامه نگار همچنین گفت، بایدن طرح دقیقی برای انفجار این خطوط لوله در طول دیدارش با اولاف شولتس صدر اعظم آلمان در فوریه ۲۰۲۲ نداشت.

هرش اظهار داشت: ما آمریکایی ها در آن موقع برنامه ای نداشتیم اما می دانستیم که فرصتی برای اجرای چنین برنامه ای داریم.

این روزنامه نگار توضیح داد: برای تیم کاخ سفید واضح بود که می تواند خطوط لوله را با استفاده از یک ماده منفجره «فوق العاده قدرتمند» به نام C۴ منفجر کنند و این انفجار را می توان از راه دور با ابزارهای زیر آبی هیدروآکوستیک کنترل کرد.

به گفته هرش، در اوایل ژانویه، این گزینه به کاخ سفید گزارش شد و دو یا سه هفته بعد، خود ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن می‌تواند این کار را انجام دهد.

۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ سه رشته از چهار رشته خط لوله نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ بعد از انفجاری که در زیر آب رخ داد تخریب شدند.

نظر شما