شناسهٔ خبر: 5885167 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آقاعلی‌نژاد در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو»:

ایجاد همکاری با دانشگاه باسک آغاز راه است/ مربیان جوان و علم گرا از سنتی‌ها پیشی گرفتند

معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشي جزئیات برگزاری اولین دوره بدنسازی پیشرفته با همکاری دانشگاه باسک اسپانیا را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی «خبرگزاری دانشجو»، اولین دوره بدنسازی پیشرفته با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی در تاریخ ۲۱ تا ۲۷ شهریور ۹۴ در تهران برگزار خواهد شد. این دوره با همکاری دانشگاه باسک اسپانیا، وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، فدراسیون فوتبال، فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی، آکادمی ملی فوتبال و موسسه اینیگو  با هدف ارتقاء سطح دانش مربیان بدنساز تیم های ورزشی ایران در سطح ملی و باشگاهی طراحی شده است.


 
در این خصوص گفتگویی با دکتر حمید آقاعلی‌نژاد معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه تربیت بدنی  و علوم ورزشي انجام شده است که مشروح آن در زیر آمده است:


 
«خبرگزاری دانشجو»- 
چطور شد که پژوهشگاه تربیت بدنی  اقدام به برگزاری اولین دوره بدنسازی پیشرفته کرد؟

 

دکتر آقاعلی‌نژاد: هشتمین همایش بین المللی علوم ورزشی اسفند ماه سال گذشته در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که یکی از مهمانان این همایش پروفسور موجیکا از کشور اسپانیا بود. موجیکا یکی از اساتيد برجسته علم تمرین است كه هم خودش ورزشکار بوده و هم چند ورزشکار در المپیک  در رشته های دوهاى استقامت، سه گانه و شنا تریت کرده است.


در هشتمین همایش بین المللی علوم ورزشی کارگاه  ها و سخنرانی های خوبی از سوى ايشان برگزار شد که با استقبال زیادى همراه بود لذا ما با موجیکا وارد مذاکره شدیم تا یک دوره آموزشی بدنسازی پیشرفته برای مربیان  حرفه ای و نیمه حرفه ای در ایران برگزار کنند و وی نیز موافقت کردند و قرار شد این دوره با حضور موجیکا و اساتید به نام علم تمرین کشورمان برگزار شود.


وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، فدراسیون فوتبال، فدراسيون ملى ورزش دانشجويى، اكادمى ملى المپیک و دانشگاه باسک اسپانیا برای برگزاری این دوره با پژوهشگاه تربیت بدنی همکاری دارند.


«خبرگزاری دانشجو»- استقبال از این دوره تا اینجای کار چگونه بوده است و آیا این دوره تنها در بخش بدنسازی يك ورزش خاص برگزار می شود؟


دکتر آقاعلینژاد: این دوره مختص تنها یک رشته نیست بلکه به صورت جامع برگزار می شود و مربیان حرفه ای در تمام رشته هاى ورزشي می توانند درآن حضور داشته باشند و برای همه کاربردی است.


اطلاعیه تازه در اختیار عموم قرار گرفته است و ثبت نام ها شروع شده و پیش بینی می کنیم استقبال خوبی صورت گیرد.


«خبرگزاری دانشجو»- شرایط ثبت نام برای مربیان چگونه است؟


دکتر آقاعلینژاد: افراد حاضر حداقل باید مدرک کارشناسی تربیت بدنی داشته باشند و مدرک درجه ۲ مربیگری و در مورد فوتبال مدرک B مربیگری آسیا را باید حتما داشته باشند.


«خبرگزاری دانشجو»- در بحث پژوهشی و علمی از سوی برخی از مربیان سنتی واکنش هایی وجود دارد و آنها دوست دارند سنتی کار کنند و در موضوع بدنسازی به صورت علمی ورود نمی شوند. در حال حاضر آیا این نگاه تغییر کرده است؟


دکتر آقاعلینژاد: در سال های گذشته نگاه فدراسیون ها به بحث علمی کردن ورزش تغییر کرده است و آنها در یافته اند که اگر مى خواهند موفق باشند باید به مسائل علمی توجه کنند.


بخش زیادی از موفقیت ورزش هايى مانند والیبال و بسکتبال به بدنسازی  درست و اصولی ورزشکاران این رشته بر می گردد. فدراسیون هایی که در این حوزه علمی عمل کرده اند نتیجه آن را در بازی های آسیایی و المپیک دیده اند.


امروز نگاه به مقوله  بدنسازی عوض شده است. در جام جهانی در رشته فوتبال دیدیم که برای نخستین بار میانگین مسافت پیموده شده بازيكنان فوتبال ايرانى در ۹۰ دقیقه به ۱۰ کیلومتر رسید در حالیکه این آمار در باشگاه ها ۶-۷ کیلومتر بود که نصف مسافت پیموده شده توسط بازيكنان فوتبال سطح اول دنیاست.


اگر تیم ملی در جام جهانی این مسافت را پیمود به دلیل  بدنسازی اصولی در این تیم بود. راز موفقیت در ورزش بدنسازی اصولى و علمی است.


«خبرگزاری دانشجو»- در این دوره امکان دارد که مربیان سنتی و بدون تحصیلات تربیت بدنی نیز شرکت کنند و با بدنسازی علمی آشنا شوند؟


 
دکتر آقاعلی
نژاد: شرکت کنندگان باید پیش شرط های گفته شده را دارا باشند. اين دوره یک فرصت طلايي است و پژوهشگاه  این هزینه را انجام داده است تا دوره اى بسيار کاربردی  برگزار شود. ما اگر به جامعه ورزش رجوع کنیم می بینم  که مربیان جوانى كه كار علمى مى كنند بسيار موفق تر هستند. شاید مربیان سنتی به خاطر اسم و رسمی که دارند هنوز جایگاه داشته باشند اما مربیان جوان با کار علمی بهتر نتیجه می گیرند. با  نگاهی به لیگ برتر فوتبال متوجه مى شويم كه تیم های موفق مربیان جوان با تفكر علمى را در اختیار داشتند و اگر مربیان سنتی در مباحث علمی و بدنسازی خود را به روز نکنند مطمئنا از مربیان جوان عقب خواهند افتاد.


امروز مربیان و مدیران حرفه ای دریافته اند که باید به سمت بدنسازی علمی حرکت کنند.


 
«خبرگزاری دانشجو»- آیا در این دوره مقالاتى به صورت پوستر و سخنرانى نیز ارائه خواهد شد؟


 
دکتر آقاعلی
نژاد: خير.این دوره یک دوره آموزشی است و به صورت تئوری  و عملی آخرین اصول بدنسازی دنیا ارائه خواهد شد و در پایان مدرک مورد تائید وزارت علوم، دانشگاه باسک اسپانیا، وزارت ورزش و جوانان و آکادمی ملى المپیک به دانش آموخته گان ارائه خواهد شد.


«خبرگزاری دانشجو»-  آیا در حال حاضر این شرایط و تعامل بین پژوهشگاه تربیت بدنی و دانشگاه باسک اسپانیا وجود دارد که دانشجویان بورسیه شوند؟


دکتر آقاعلینژاد: این آغاز راه است و ما می توانیم این کار را در آینده انجام دهیم این اولین کار مشترک ماست و امیدواریم تعامل ها بیشتر باشد.


 
«خبرگزاری دانشجو»- در برنامه پژوهشگاه برگزاری همايش های مشترک با سایر دانشگاههای جهان نیز وجود دارد؟


دکتر آقاعلینژاد: این نخستین همکاری ما با دانشگاه هاى خارجى در زمينه مسايل اموزشي است و این می تواند گسترش یابد و در زمینه های مختلف با دانشگاه های طراز اول جهان تعامل داشته باشیم.


«خبرگزاری دانشجو»- آیا این شرایط وجود دارد که فعاليت هاى اموزشي و همایش های علمی فدراسیون ها نیز از کانال پژوهشگاه انجام شود تا بار علمی آن بالاتر باشد؟


دکتر آقاعلینژاد: این به نگاه مدیریتى فدراسیون ها بر می گردد. ما با فدراسیون تیرکمان تعامل و تفاهم نامه داریم با فدراسیون  اسکواش نیز در حال رايزنى هستيم، اما فدراسیون ها مستقل  هستند و همه چیز به نگاه مدیریتی آن بر می گردد.


ما تمایل به ایجاد این ارتباط داریم و فدراسیون ها را دعوت به تعامل در برگزاری دوره هاى اموزشي، همایش های علمى و فعاليت هاى پژوهشی می کنیم.
 

 

نظر شما