شناسهٔ خبر: 58842256 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

احتمال شیوع پاندمی آنفلوآنزای پرندگان در کشور

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در صورت ایجاد تغییر ژنتیکی در آنفلوآنزای پرندگان این ویروس می‌تواند مانند سال ۱۹۱۸ در کشور اسپانیا و تمام دنیا مرگ‌ومیر فراوانی به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آمیتیس رمضانی در رابطه با وضعیت کنونی بیماری کووید و پیش‌بینی آینده آن با توجه به سومین سالگرد ورود این بیماری به کشور گفت: ویروس کرونا همیشه وجود داشته و اینگونه نیست که ۳ سال پیش به وجود آمده باشد و آنچه ۳ سال پیش رخ داد، آغاز پاندمی این بیماری بود. اما ویروس‌های فصلی کرونا در سال‌های گذشته در کشور وجود داشته که معمولا در فصل سرما سبب ایجاد علائم سرماخوردگی در بیماران می‌شد و تغییراتی که در این ویروس رخ داد سبب ایجاد پاندمی شد.

بهترین مواد غذایی برای درمان و جلوگیری از تشدید آنفولانزا

وی ضمن اشاره به اینکه ویروس‌هایی که هم اکنون هم در کشور ما و در دنیا شایع است واریانت‌های زیر مجموعه امیکرون است که نسبت به سویه اولیه که در ووهان شایع بود از نظر ویروس شناسی کاملا تفاوت دارد، ادامه داد: نوع اولیه ویروس کووید انقدر جهش پیدا کرده و تا حدی از نظر ژنتیکی متفاوت است که می‌توان گفت سویه جدید به نسبت نوع اولیه کووید ویروس دیگری است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه خوشبختانه ویروسی که هم اکنون در دنیا شایع است کمتر سبب درگیری و آسیب به ریه می‌شود، افزود: این سویه بیشتر سبب ایجاد عفونت تنفسی فوقانی می‌شود و از این رو نگرانی‌ها در رابطه با مرگ‌ومیر و درگیری ریه بسیار کاهش یافته است.

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور با اشاره به اینکه این بیماری همیشه رفتار غیر منتظره و غیر قابل پیش‌بینی داشته است، اظهار کرد: با توجه به وضعیت و روند کنونی این ویروس شبیه ویروس سرماخوردگی است و سبب شاید در آینده به مرحله‌ای برسد که تزریق سالیانه واکسن به ویژه برای گروه‌های پرخطر نیاز باشد و یا اینکه واکسن کووید به واکسیناسیون کشوری کودکان وارد شود.

رمضانی در رابطه با آنفلوآنزای پرندگان که گفته می‌شود می‌تواند پاندمی دیگری به همراه داشته باشد توضیح داد: آنفلوآنزا از آن دسته ویروس‌هایی است که هر سال تا حدی جهش پیدا می‌کند البته مانند کرونا نیست که تا این حد با تغییرات ژنتیکی همراه باشد ولی هر سال با تغییرات اندک آنتی‌ژنی مواجه است و به همین دلیل واکسیناسیون این بیماری به صورت سالیانه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد ممکن است جهش‌ ژنتیکی بسیاری در این ویروس رخ دهد، عنوان کرد: این تغییرات معمولا به این صورت رخ ‌می‌دهند که ممکن است ویروس آنفلوآنزا در بدن یک میزبان با یکی از ویروس‌های آنفلوآنزای غیر انسانی نظیر آنفلوآنزای پرندگان ترکیب شود و در آن صورت ویروسی که به وجود می‌آید، تغییرات ژنتیکی بسیار زیادی دارد و از آنجایی که در گذشته با این ویروس در تماس نبوده ایم و نسبت به آن ایمنی نداریم، می‌تواند سبب ایجاد پاندمی شود نظیر اتفاقی که در سال ۱۹۱۸ در کشور اسپانیا افتاد و سپس در تمام دنیا شیوع پیدا کرد و مرگ‌ومیر فراوانی به همراه داشت.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی خوشبختانه فعلا در رابطه با بیماری آنفلوآنزا با مشکلی مواجه نیستیم و هم اکنون به تدریج موارد ابتلا به آنفلوآنزای B که در جامعه شایع است، کاهش پیدا می‌کند و تا اردیبهشت ماه از بین می‌رود.

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما