شناسهٔ خبر: 58831609 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«ماه عسل کوتاه» اسرائیل در آفریقا

تهران- ایرنا- یک رسانه عرب زبان امروز یکشنبه در یادداشتی به اخراج هیات رژیم صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا پرداخت و آن را «ماه عسل کوتاه» این رژیم در قاره آفریقا توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزنامه رای الیوم در یادداشت خود به قلم «عبدالباری عطوان» سردبیر این روزنامه نوشت که ماه عسل رژیم صهیونیستی در قاره آفریقا بسیار کوتاه تر از چیزی بود که سران این رژیم توقع آن را داشتند.

در این یادداشت آمده است که رژیم صهیونیستی در اوج سلطه گری آمریکا و چاپلوسی و فرومایگی شماری از حکام عرب عرب در آوت سال ۲۰۲۱ میلادی با تصمیم موسی فکی رئیس اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه انتخاب شد.

این تصمیم بدون مشورت با کشورهای عضو اتخاذ شده بود اما خشم و اعتراض گسترده کشور الجزایر و آفریقای جنوبی، منجر به تعلیق و لغو این عضویت شد.

دبیرخانه عمومی اتحادیه آفریقا از دعوتی که برای رژیم صهیونیستی فرستاده بود، منصرف شد و از طرف صهیونیستی خواست که برای نشست این اتحادیه نماینده نفرستد اما رژیم صهیونیستی طبق معمول این اقدام را نادیده گرفت و نماینده خود را به آدیس آبابا پایتخت اتیوپی فرستاد تا به طور غافلگیرانه وارد سالن اجتماعات شود. نماینده رژیم صهیونیستی این کار را انجام داد و این اقدام وی تبدیل به یک رسوایی سیاسی جهانی برای صهیونیستها شد.

عطوان تاکید کرد که ماه عسل رژیم صهیونیستی در قاره آفریقا بسیار کوتاه تر از چیزی بود که سران این رژیم و حامیان اروپایی و آمریکا و برخی کشورهای عربی سازشکار توقع آن را داشتند؛ کشورهای عربی که توافق تقلبی و مسموم سازش موسوم به "ابراهیم" را با این رژیم امضا کردند.

وی در یادداشت خود تصریح کرد که قاره آفریقا بار دیگر قدرت ‌و جایگاه خود را پیدا کرد و عدالت و منافع ملی مردم خود را در اولویت قرار داد، این قاره پس از تلاش های فراوان امروز توانست ارز ویژه و دینار طلایی خود را چاپ کند و اقتصاد خود را از دنباله روی از غربی ها رها سازد. قاره آفریقا همچنین توانست ائتلاف خود با نظام های جدید امنیتی و مالی جهان به رهبری روسیه و چین را تقویت کند و این رویداد به لطف رهبران ملی جدید این قاره اتفاق افتاد.

عطوان در پایان این یادداشت نوشت: در این شرایط سخت و با توجه به گسترش کشتار ملت فلسطین در سرزمین های اشغالی از سوی صهیونیستها و عملیات شهرک‌سازی آنها، آفریقا در کنار فلسطین و مردم آن ایستاد، ما از مردم برادر و رهبران‌ آنها تقدیر وتشکر می کنیم و مطمئن هستیم که به دلیل همین مواضع شرافتمندانه قاره آفریقا جایگاه خود به عنوان عضو دائم در شورای امنیت و یکی از قدرت های بزرگ جهانی را خواهد گرفت. حرکت به سوی هدف مطلوب آغاز شده ‌و متوقف نخواهد شد.

سی و ششمین نشست سران اتحادیه آفریقا روز گذشته (شنبه) با شعار"تسریع در ایجاد منطقه آزاد تجاری آفریقا" در آدیس آبابا آغاز به کار کرد.

این نشست درحالی برگزار شد که پیش از برگزاری برخی از کشورها خواستار لغو عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر درآن شده بودند.

دبیرخانه اتحادیه آفریقا پیش از برگزاری نشست با فشارهای الجزایر و آفریقای جنوبی، دعوت خود از رژیم صهیونیستی برای شرکت در این نشست را پس گرفته بود.

با این حال هیات رژیم صهیونیستی در میانه های جلسه به صورت مخفیانه وارد سالن شدند که با اعتراض برخی از اعضا و توسط نیروهای انتظامات به خارج از سالن محل برگزاری نشست اخراج شد.

نظر شما