شناسهٔ خبر: 58831056 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

ترویج و نهادینه سازی حجاب و عفاف مستلزم برنامه ریزی فرهنگی هدفمند است

نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از ضرورت های باورهای دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد، دشمن سالهاست در قالب توطئه های مختلف حجاب و عفاف را در جوامع اسلامی بویژه ایران اسلامی مورد هجوم قرار داده است.

 

برنامه های ماهواره ای، تبلیغات رسانه ای و..... بخشی از تلاش های دشمنان برای کمرنگ شدن حجاب و عفاف در بین مردم مسلمان ایران اسلامی است.

 

در توطئه اخیر دشمنان که از شهریورماه امسال کلید خورد، دشمن به بهانه حجاب به دنبال دستیابی به توطئه های شوم خود برای ملت ایران و دستیابی به سرمایه های بزرگ ایران اسلامی بود.

 

در حالی این روزها شاهد بدحجابی هایی در سطح جامعه هستیم، که حجاب و عفاف از قوانین جمهوری اسلامی ایران است و رعایت نشدن آن به منزله ارتکاب به جرم محسوب می شود.

 

نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از ضرورت های باورهای دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است.

 

نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق تر، ضروری و اساسی و در این راستا لازم است برنامه ریزی فرهنگی و هدفمند مورد توجه قرار گیرد.

 

برای نهادینه سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب باید از همه توانایی ها، اختیارات و امکانات موجود در نهادهای کشور بهره گرفت.

 

مساجد، کانون های فرهنگی هنری مساجد، مراکز فرهنگی وهنری، آموزش و پرورش، حوزه ها، دانشگاه ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند.

 

برای دست یافتن به نتیجه های دلخواه لازم است، ریشه یابی، آسیب شناسی و شناسایی ورودی های فرهنگی و شناخت عوامل ویران گر مورد توجه قرار گیرد.

 

حجاب و عفاف امری شرعی و قانونی است

 

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اهمیت ترویج و نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف، گفت: حجاب و عفاف نباید ابزاری شود برای تنازع و درگیری، همان‌طور که همه وسائل نقلیه سر چهارراه با چراغ قرمز توقف می ‌کنند، همه مستاجرین اجاره‌بهای خود را به مالکین پرداخت می‌کنند، به فروشگاه که مراجعه می ‌کنید داد و ستد می‌کنید و همه این موارد قانونی است، حجاب نیز این‌چنین است و یک امر قانونی و شرعی است.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی ادامه داد:  مردم با توجه به اعتقاداتی که دارند، حجاب را رعایت خواهند کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه پدران و مادران لازم است در این جهت با فرزندان خود گفت‌وگو و اطلاع‌رسانی کنند، افزود: شوراهای امر به معروف در مساجد، محلات، سازمان‌ها، ادارات موظف به اطلاع ‌رسانی در خصوص رعایت عفاف و حجاب به همه جا همچون کارخانه ‌ها، بیمارستان‌ها، مطب‌ها و داروخانه ‌ها و ... هستند.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان اظهار کرد: آمرین به معروف و ناهیان از منکر با زبان‌ نرم، خوشرویی، صبر شکیبایی، مودبانه و بدون درگیری و بدزبانی افراد را به رعایت حجاب دعوت کنند.

 

طرح جامع حجاب و عفاف در لرستان اجرایی می شود

 

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان از تدوین طرح جامع حجاب و عفاف خبر داد و گفت: گام نخست طرح جامع حجاب و عفاف با رویکرد ترویج و نهادینه سازی این فرهنگ غنی در ادارات، نهادها و سازمان های دولتی اجرایی می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یونس مهدوی نیا اظهار داشت:  ساماندهی ظرفیت های مردمی در درون دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و توده‌های مردم راهکارهای اجتماعی برای حل مشکلات عفاف و حجاب، رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

 

وی با اشاره به تدوین طرح جامع عفاف و حجاب توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر، افزود: در گام نخست این طرح شاخص های عفاف و حجاب و به دستگاه های دولتی، سازمان ها و نهادی استان ابلاغ شده است.

 

حجت الاسلام مهدوی نیا با بیان اینکه  شاخصه‌های عفاف و حجاب برای هم مردان و هم زنان ابلاغ شده است، ادامه داد: از این پس برای عدم اجرای قانون توجیهی پذیرفته نیست و باید مسئولان هر نهاد اجرای آن را ابلاغ و بر آن نظارت کنند.

 

وی ادامه داد: قرارگاه ۲۱ تیر سه گام اجرایی دارد که در گام نخست شاخص‌ها به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده و در گام دوم توسط بازرسان اعزام شده به دستگاه‌ها اجرای آن شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد ودر گام سوم نیز گزارش نهایی و اقدام مقتضی انجام می‌شود.

 

حجت الاسلام مهدوی نیا خاطرنشان کرد: بازرسی و نظارت مستمر بر پوشش کارکنان دولت در دستگاه های اجرایی، نهادها و سازمانهای دولتی بصورت یک طرح فوری ایجابی انجام می شود.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان اظهار کرد: به منظور سالم سازی این طرح ستاد امر به معروف و نهی از منکر آمادگی برگزاری کلاس های توجیهی برای بازرسان قبل از ورود به دستگاه های اجرایی  را دارد.

 

ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه ضروری است

 

معاون دادستان خرم آباد با تاکید برضرورت ترویج و نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب و ضرورت پیشگیری از بدحجابی گفت: حجاب و عفاف قانون است و رعایت نکردن آن جرم محسوب می شود.

صمد حیدری  در سخنانی اظهار داشت: براساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون تعزیرات ومجازاتهای بازدارنده بی حجابی زنان جرم بوده و دارای مجازات است.

 

وی افزود: مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند قابل تخفیف وتعلیق نیست و صدور حکم مجازات قابل تعویق نمی باشد.

 

معاون دادستان خرم آباد با بیان اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند، خاطر نشان کرد: ایجاد هرگونه مانع و مزاحمت به موجب قانون جرم شناخته شده است و علاوه بر مجازات مقرر موجب محکومیت یا حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه ۷ می گردد.

 

قوانین مورد تاکید معاون دادستان مرکز لرستان، در خصوص حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر در قالب بنر در مناطق مختلف شهری خرم آباد نصب شده است.

 

لازم به یاد آوری است، که در آیات 30، 31 و 60 سوره نور همچنین آیات 23 و 59 سوره احزاب به اهمیت حجاب به عنوان واجب دینی پرداخته شده  و از آن به عنوان ضرورت دین اسلام یاد می شود.

 

همچنین طبق اصل 137 قانون اساسی و همچنین ماده 638 قانون مجازات اسلامی آحاد جامعه را به رعایت پوشش ملزم و تخطی از قانون را جرم دانسته است.

 

حضور زنان در انظار عمومی بدون پوشش اسلامی جرم تلقی می شود و قانون گذار در این زمینه جرائمی را در نظر گرفته که بنا بر همین قانون پیروان دیگر مذاهب و ادیان نیز ملزم به رعایت پوشش و حجاب در مجامع عمومی هستند.  

 

پایان پیام/85

نظر شما