شناسهٔ خبر: 58823189 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نشست سه جانبه آمریکا، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مونیخ

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در مونیخ آلمان روز شنبه نشست سه‌جانبه‌ای در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که بلینکن در این دیدار اظهار داشت: ما معتقدیم که ارمنستان و جمهوری آذربایجان یک فرصت واقعا بی سابقه برای تضمین صلح پایدار پس از 30 سال درگیری دارند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: دو کشور تمرکز خود را بر روند صلح، از جمله از طریق گفتگوی مستقیم و با مشارکت اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داده اند.

بلینکن مدعی شد: ایالات متحده آمریکا متعهد به انجام اقدامات لازم به صورت دو جانبه، سه جانبه یا همکاری با شرکای بین المللی برای حمایت از این تلاش‌ها است.

پیش از این، نخست وزیر ارمنستان اعلام کرده بود ایروان ر روی پیشنهادهای جدیدی درباره حل صلح‌آمیز مساله مورد مناقشه قره‌باغ کار کرده و پیش نویس آن را به جمهوری آذربایجان ارائه داده است.

وی گفته بود: سند مربوط به پیش‌نویس این پیشنهادها در اختیار کشورهایی قرار گرفته است که به طور مشترک ریاست گروه مینسک را برعهده دارند و کشورش بر روی چنین پیش نویسی با این منطق که برای امضا شدن در هر لحظه ممکن آماده باشد، کار می کند و این سند باید برای آذربایجان نیز قابل قبول باشد و امیدواریم پیشرفت‌های حاصل از مذاکرات در سه مرحله بیشتر توسعه یابد.

گروه مینسک از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSBE) برای تشویق به حل و فصل مسالمت آمیز درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مناقشه قره باغ تشکیل شده است.

تنش میان ایروان و باکو به رغم آتش‌بس ماه سپتامبر (شهریور) پس از حمله جمهوری آذربایجان به ارمنستان و تشدید مناقشه چندین دهه ای بر سر قره‌باغ که جمعیت آن را عمدتا ارمنی های قوم «آرتساخ» را تشکیل می دهند، همچنان ادامه دارد.

گذرگاه لاچین که جاده ای کلیدی در اتصال قره باغ به ارمنستان بشمار می رود، نزدیک به دو ماه است که توسط غیرنظامیان جمهوری آذربایجان مسدود شده است.

محاصره گذرگاه لاچین، تنها راه ارتباطی میان ارمنستان و مردم ساکن قره باغ کوهستانی است و حالا بسته شدن آن ارتباط آن ها را با جهان خارج قطع کرده است.

باکو، علاوه بر این عرضه گاز را به این منطقه کاهش داده و مردم را در بحبوحه سرمای زمستان تحت فشارهای بیشتری قرار داده است.

برچسب‌ها:

نظر شما