شناسهٔ خبر: 58798221 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین دو شرکت تجهیزات نظامی آمریکا را به دلیل فروش سلاح به تایوان تحریم کرد

تهران-ایرنا- وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه گفت این کشور دو شرکت صنایع هوا-فضا و تجهیزات نظامی آمریکا را به دلیل فروش سلاح به تایوان تحریم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: وزارت بازرگانی چین اعلام کرد در تازه ترین تحریم های خود علیه دو شرکت پیمانکار دفاعی آمریکا، شامل شرکت لاکهید مارتین و شرکت فناوری های ریتیان را به دلیل فروش سلاح به تایوان در «فهرست شرکت های غیر قابل اعتماد» قرار داده است.

در بیانیه وزارت بازرگانی چین آمده است: مقررات این کشور شرکت لاکهید مارتین و شرکت موشکی و دفاعی فناوری های ریتیان را از هر گونه فعالیت وارداتی و صادراتی مربوط به چین تحریم کرده است.

چین پیشتر نیز در فوریه سال گذشته میلادی (بهمن و اسفند ۱۴۰۰) این دو شرکت را به دلیل فروش سلاح به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به تایوان تحریم کرده بود.

وزارت خارجه چین در آن زمان گفته بود که فروش این تسلیحات به تایوان «منافع امنیت ملی چین» را تضعیف می کند و به طور جدی باعث تضعیف روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات در تنگه تایوان می شود.

به گزارش ایرنا، چین همواره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و از تمام کشورهای جهان می‌خواهد به اصل چین واحد و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارند.

آمریکا اگر چه استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما گفته است چنانچه چین اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد، از آن حمایت خواهد کرد.

تایوان پیش از این نیز موشک‌های کروز تاماهاوک و JASSM-ER را از آمریکا خریداری کرده است. این کشور برنامه موشک کروز مافوق صوت موسوم به «یو فنگ» را توسعه داده است. پس از سفر نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اگوست (مرداد) گذشته، تنش‌ها بین چین و آمریکا بر سر مساله تایوان بالا گرفت.

نظر شما