شناسهٔ خبر: 58783089 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

معاون امور بین الملل قوه قضاییه: معتقد به حقوق بشر و پایبند به آن هستیم

معاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت: با طیفی از گزارشگران موضوعی حقوق بشر دیدار و تعامل داریم؛ خانم دوهان از ایران بازدید کرد و از سه گزارشگر ویژه دیگر هم دعوت کردیم که اگر بپذیرند میزبانشان خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – نشست جامعه دیپلماتیک مقیم تهران با حضور معاون اول قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه در این نشست بیان کرد: مبنای قانون اساسی رای بیش از ۹۸ درصد مردم ایران در جریان رفراندوم سال ۱۳۵۸ پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: در اصل دوم قانون اساسی به کرامت انسان و ارزش های والای انسانی و آزادی انسان توام با مسئولیت در برابر خداوند اشاره شده است. هیچ مکتبی به اندازه ادیان درخصوص کرامت انسانی مطلب ندارد، تاکید قانون اساسی بر کرامت و ارزش های انسانی است. اصولی همچون حاکمیت قانون، اصل برابری حقوق آحاد ملت، تضمین حقوق و آزادی های فردی انسان‌ها از جمله تاکیدات قانون اساسی بر حفظ کرامت انسانی است.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: مطابق اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مبنای قانونگذاری در کشور ما مقررات شرعی است، اما همین مقررات شرعی باید فرآیند قانونگذاری را طی کند تا به قانون تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق اظهار داشت: حقوق ملت یک فصل مهم را در قانون اساسی تشکیل داده است، براساس اصل ۲۱ قانون اساسی دولت مکلف است زمینه های مساعد برای رشد شخصیت و احیای کلیه حقوق مادی و معنوی زنان را فراهم کند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مطابق قانون از سایر قوا مستقل است و وظیفه اصلی قوه قضاییه، اجرای عدالت حمایت از حقوق و آزادی های مردم است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: تمام قضات و کارکنان قوه قضاییه مطابق قانون دارای مسئولیت قانونی هستند و تخطی قانون توسط هیچ فردی در دستگاه قضایی قابل پذیرش نیست.در قانون اساسی براساس اصل ۳۴، حق دادخواهی و دسترسی آزادانه به عدالت به رسمیت شناخته شده است و هر کسی حق دارد دعوای خود را به صورت آزادانه در دادگاه بی طرف مطرح کند.

وی بیان کرد: در اصل ۳۵ قانون اساسی حق داشتن وکیل برای افراد بی بضاعت مطرح شده است. هزینه وکلای معاضدتی برای کسانی که توانایی مالی برای انتخاب وکیل ندارند، برعهده دولت است که پرداخت کند؛ لذا در یک سال گذشته حدود ۴۰ هزار پرونده وکیل معاضدتی داشتیم. برنامه ریزی کردیم تا در آینده فناوری‌های نوین را توسعه دهیم و از تمام مسائلی که می‌تواند ما را در سرعت رسیدگی یاری کند، از جمله هوش مصنوعی، استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق ادامه داد: یکی از افتخارات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در دوران کرونا استفاده از دادگاه های هوشمند و الکترونیک بود، به طوری که زندانیان بدون خارج شدن از محل اقامت خود در دادگاه‌ها شرکت کردند.

وی با بیان‌ اینکه سیستم نظارت بر حقوق شهروندی در درون قوه قضاییه یکی دیگر از اقدامات است، گفت: همه در قوه قضاییه چه قاضی و چه کارمند باید حقوق مراجعان و اصحاب دعوی را رعایت کنیم. در نظام دادرسی ما هر کسی جایگاه خود را دارد و وظیفه قاضی آن است نسبت به اصحاب دعوی احترام بگذارد.

معاون اول قوه قضاییه اذعان کرد: از دیدگاه دین مقدس اسلام تاکید شده‌است که قاضی دادگاه نباید در احساس درونی خود نسبت به اصحاب دعوی فرقی نگذارد و باید بی طرفانه قضاوت کند. در تمام زندان‌های کشور نماینده دادستان بر حسن اجرای حقوق زندان نظارت مستمر دارد و زندانیان آزادانه و به سهولت به مقامات قضایی دسترسی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با بیان اینکه در چند ماه اخیر شاهد حوادث تلخی در کشور جمهوری اسلامی ایران بودیم، تصریح کرد: مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی بدون حمل سلاح مشروط به آنکه مخل مبانی اسلامی نباشد، آزاد است اما متاسفانه برخی از کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند و بویی از حقوق بشر را احساس نکردند، در حوادث اخیر با مردم ما بسیار بد رفتار کردند و خشونت‌هایی را علیه مردم به کار بردند.
وی افزود: اگر تاریخ را نگاه کنید خواهید دید که کشورهای مدعی حقوق بشر برای کشورهای خاورمیانه چه جنایاتی را مرتکب شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق گفت: رهبر عزیز ما در چند روز اخیر احساس کردند که بسیاری از جوانان شرکت کننده در اغتشاشات اخیر نا آگاه بودند و به دلیل احساسات جوانی اقدام کردند و خودشان هم احساس ندامت کردند. با حالت پدرانه بی سابقه تمام جوانان شرکت کننده در این حادثه که مرتکب جرم شده بودند را بخشید.

«کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست مشترک معاون اول قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر با سفرا و دیپلمات‌های مقیم و روسا و نمایندگان سازمان‌های بین المللی، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر در عرصه داخلی مبتنی بر حمایت و ارتقاء حقوق بشر است و در عرصه بین المللی مبتنی بر تعامل و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه متقابل است.‌

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: ما به سه الزام حقوق بشری پایبند و موظف هستیم؛ اول اینکه یک کشور اسلامی هستیم و معتقدیم حقوق بشر ریشه در ادیان الهی و دین مبین اسلام دارد و صرفا پدیده نوظهور نیست. الزام دوم، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تاکید ویژه بر حقوق ملت است. سومین الزام نیز تعهدات بین المللی حقوق بشری ایران است که از ۱۰ معاهده بین المللی ایران عضو ۵ کنوانسیون بین المللی است و گزارشات خود از اجرای تعهدات را به کمیته های مربوطه ارائه می کنیم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر دستاوردهای بسیاری داشته است. در زمان همه‌گیری کرونا، از ظرفیت های قضایی به نحو احسن استفاده شد. بیش از ۳۰۰ هزار دادرسی الکترونیکی برگزار شد و تعداد کثیری از زندانیان از مرخصی بهره مند شدند. در ۹ ماهه اول امسال بیش از ۳۱۰ مورد و در سال گذشته بیش از ۷۳۰ مورد اجرای حکم قصاص از طریق جلب رضایت اولیای دم متوقف شد.

وی ادامه داد: تجمعات مسالمت آمیز حق مردم است و نظام جمهوری اسلامی این حق را برای شهروندان قائل است، اما خشونت و اغتشاش نباید به عنوان تجمع مسالمت آمیز توصیف شود؛ دشمنان ما پروژه کشته سازی هم داشتند.

غریب آبادی همچنین به اقدامات در فضای مجازی و رسانه های معاند اشاره کرد و گفت: در اینستاگرام بیش از یک میلیون پست برای تبلیغ فروش سلاح در زمان اغتشامشات منتشر شد؛ وقتی به شرکت متا شکایت شد هیچ اقدامی نکردند و گفتند به کارشان ادامه خواهند داد؛ این در حالی است که میلیون‌ها صفحه و پست به نام شهید حاج قاسم سلیمانی را به بهانه ترویج خشونت حذف کردند. در یک ماه ابتدای اغتشاشات بیش از ۵۰ هزار حساب جعلی نیز در توییتر باز شد و به صورت شبانه روزی تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران را مدیریت کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به سیاست‌زدگی حقوق بشر در عرصه بین المللی، گفت: در اغتشاشات اخیر، کشورهای مدعی حقوق بشر دولت و نظام ما را به نقض حقوق بشر متهم کردند، در حالی که خودشان از ناقضین عمده حقوق بشر ملت ایران هستند. این کشورها چرا با اعمال تحریم های یک جانبه حقوق میلیون‌ها ایرانی را نقض می‌کنند؟ برابر اذعان گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه سازمان ملل، تحریم های یک جانبه تمامی حقوق مردم ایران را متاثر کرده است. از سوی دیگر، ما بیش از ۱۷ هزار قربانی ترور در ایران داریم و در میان اغتشاشات نیز حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ (ع) بیش از ۴۰ مصدوم و ۱۵ شهید برجای گذاشت. چرا حادثه تروریستی شاهچراغ را محکوم نکردند؟ آیا افراد بی‌گناهی که شهید شدند حقوق بشر نداشتند؟! حقوق بشر با سیاست کاری حمایت نمی شود و با استانداردهای دوگانه نمی توانیم حقوق بشر را ترویج کنیم؛ ما هیچ باوری به ادعاهای غرب و آمریکا در زمینه حمایت از حقوق بشر نداریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید نگاه ما به حقوق بشر صادقانه و واقعی باشد و بازی سیاسی را کنار گذاشت و با تعامل و همکاری، از آن حمایت کرد و آن را در سرتاسر جهان ارتقا داد.

در ادامه این نشست، برخی از دیپلمات ها سوالاتی را مطرح کردند که معاون اول قوه قضائیه و معاون امور بین الملل قوه قضائیه توضیحات لازم را ارائه کردند.

انتهای پیام/

نظر شما