اخبار ستون
صاحبخبر - رئیس انجمن صنایع همگن مدعی شد؛ افزایش ۷۲ درصدی قیمت فولاد رئیس انجمن صنایع همگن گفت: بانک مرکزی اعلام کرد که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار تولید کنندگان قرار میدهد اما عملاً این نوع ارز وجود خارجی ندارد. محمدرضا نجفی منش دیروز در جلسه نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: یکی از مشکلات قطعه سازان این است که بانک مرکزی اعلام کرد که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار تولید کنندگان قرار میدهد اما عملاً این نوع ارز وجود خارجی ندارد؛ بنابراین ما تقاضا داریم زمانی که ما میخواهیم تعهدات را ارائه دهیم با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تعهدات ما محاسبه نشود. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: از سویی دیگر در این روزها بانکها انقباضی عمل میکنند و خرید دینی نمیکنند؛ این در حالیست که در اسفند ماه باید معادل ۵ ماه حقوق پایه، حقوق به کارکنان بدهیم و از آن طرف از خودروسازان طلبکار هم هستیم و پولمان نزد خودروسازان مانده است. وی ادامه داد: مشکل دیگر قطعه سازان مربوط به تأمین ورق میشود؛ اخیراً بخشنامهای مقرر شد که ورق فولادی فقط در اختیار خودروساز قرار گیرد و به قطعه ساز داده نشود که این موضوع نیز مشکلی را به مشکلات ما اضافه کرده است. نجفی منش اضافه کرد: همچنین قطعه سازان نامهای به امضا آقای محتشمی پور معاون وزیر صمت دریافت کرده اند مبنی بر عدم تولید ورق سرد توسط فولاد مبارکه از مرداد ۱۴۰۲ تا پایان سال، که این موضوع بسیار مشکل ساز خواهد بود. رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور افزود: یکی از مشکلات قطعه سازان قیمت مواد اولیه است؛ بهطوری که در آبان امسال فولاد به قیمت ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری شده است و در بهمن امسال همان فولاد به قیمت ۲۹ هزار تومان خریداری شده است و لذا اختلاف ۷۲ درصدی وجود داشته و این در حالی است که این خرید از بورس بوده است و در خصوص آلومینیوم و سایر مواد اولیه نیز وضعیت این گونه است. نجفی منش با اشاره به قراردادهای قطعه سازان با خودروسازان نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه قراردادهای قطعهسازان با خودروسازان باید به صورت شناور باشد تا قطعهسازان دچار ضرر و زیان نشوند ضمن اینکه بدهی خودروساز به قطعه ساز باید زودتر پرداخت شود و اینگونه نباشد که پرداختها چهار ماهه و حتی بیشتر به طول بیانجامد که این مساله موجب ضرر و زیان بیشتر قطعه سازان با توجه به تورم میشود. از رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده مطرح کرد صنعت شوینده و چالشهای پیشرو رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی گفت: در صنعت شوینده با مشکلاتی مواجه هستیم که روشهای قیمتگذاری دستوری و غیرکارشناسی نیز در آن بیتاثیر نبوده است. مهندس علمبیگی _ رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی - در چهارمین همایش و نمایشگاه بینالمللی فراوردههای ارایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته، گفت: در شرایطی که اقتصاد کلان کشور دچار رکود و تورم است، شاید بتوانیم انگیزه خود را برای تولید تقویت کرده و این بازار مصرف ۹۰ میلیون نفری داخلی را با ارزش تقریبی چهار میلیارد دلار و بازار ۳۵۰ میلیون نفری صادراتی را با ارزش تقریبی ۱۲ میلیارد دلار که امروز فقط۲۲۰ میلیون دلار آن در اختیار ماست، با تکیه بر توانمندیهای تلاشگران و متخصصان و ۳۰۰ هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم این صنعت، بیش از گذشته تصاحب کنیم. علمبیگی ادامه داد: اینکه امروز احتمال افول میزان تولید داخلی در کمین صنعت است، کلیه شرکتهای تولیدکننده را نگران ادامه حیات و فعالیت خود کرده است. ما باید در این مسیر هوشیار و بیدار باشیم و اشکال را بررسی کنیم. وی گفت: این سوال جدی است که چگونه از صنعتی با قدمتی بیش از یک قرن صنعتی که بخش مهمی از حوزه سلامت جامعه محسوب میشود، مورد بی مهری مسوولان قرار گرفته و مانند سایر صنایع حوزه سلامت به آن توجه نشده است. علمبیگی گفت: عدم ثبات نرخ ارز و افزایش لحظهای قیمتها، محدودیت در تامین کافی و به موقع ارز، افزایش نیاز به نقدینگی، مشکلات عدیده در سرمایهگذاری، عدم ثبات در قوانین، عدم نظارت کافی بر مبادی ورودی کشور و واردات بیرویه غیرقانونی و قاچاق، محدودیت در واردات مواد اولیه، چالشهای متعدد در صادرات محصولات و... مشکلاتی است که در صنعت شوینده با آن مواجهیم. در این بین روشهای قیمتگذاری دستوری و غیرکارشناسی برای محصولات این صنعت وجود دارد. وی گفت: در حال حاضر شرکتهایی هستند که به دلیل نداشتن سرمایه کافی و نداشتن نقدینگی و سود حاصل از تولید، در حال توقف تولید هستند. قطعا این همایش فرصتی است تا با نگاهی مثبتاندیش و رو به جلو در همین شرایط پرچالش و دشوار، راه آینده را درست تشخیص دهیم. در این مسیر سازوکارها و سیاستها نیاز به اصلاح دارند. علم بیگی تاکید کرد: تولید محصول با کیفیت نیازمند سیاستگذاری منطقی و مانعزدایی بخش دولتی و خلق نوآوری و رفتار کارآمد علمی است. در ادامه این همایش دکتر محمدرضا بحیرانی_ رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان فراوردههای ارایشی، بهداشتی و عطریات ایران، گفت: در گذشته اتفاقی افتاد و بحث ممنوعیت در زمینه کالاهای ارایشی و بهداشتی وارداتی ایجاد شد که ۱۰۰ درصد صنعت ما را تحتالشعاع قرار داد. سالهای گذشته در زمینه برجام وارد شده و با کشورها توافق کردیم و طبق آن در این حوزه جلو رفتیم، اما آمریکا زیر همه چیز زد و در حوزه آرایشی و بهداشتی هم ممنوعیتی ایجاد شد. وی افزود: با تغییری که رخ داد و بسیاری از واردکنندگان ارایشی و بهداشتی به دلیل وابستگی که به صنعت داشتند، به سمت تولید رفتند بدون اینکه کسی از آنها حمایت کند. باید توجه کرد که صنعت آرایشی بهداشتی جزو رکنهای اصلی سلامتمحور کشور است. تا در کشور اسم سازمان غذا و دارو میآید، بهداشت و درمان و دارو به ذهن میآید، اما نظام سالم یعنی پیشگیری از بیمار شدن و یکی از بنیادهای آن آرایشی بهداشتی است که اگر درست باشد به تکمیل حلقه درمان هم کمک میکند. بحیرانی ادامه داد: سازمان غذا و دارو بازوی قوی است. متد سازمان غذا و دارو مانند جهان اول است و کنترلهایش روی اصول پیش میرود، اما نهادهای دیگر در کارش دخالت میکنند. اگر چهار تا پنج سال قبل میگفتیم جنس تقلبی در حوزه آرایشی و بهداشتی آمده باور نمیکردند. به هر حال ما وارد تولید شدیم. در ان زمان بحران ایجاد شد مدیریت صحیح این است که تنگنا به فرصت بدل شود. باید از تولیدکنندگان ارایشی و بهداشتی حمایت شود.∎
نظر شما