شناسهٔ خبر: 58763059 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توسعه همکاری کشاورزی آذربایجان شرقی و زیمبابوه

قابلیتها و زمینه های نقش آفرینی آذربایجان شرقی در توسعه بخش کشاورزی زیمبابوه در دیدار وزیر کشاورزی این کشور با استاندار آذربایجان شرقی بررسی شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های این استان در بخش کشاورزی، گفت: این استان تقریبا در تامین اکثر نیازمندی‌های کشاورزی و غذایی خودکفا بوده و می‌تواند ارائه‌دهنده خدمات زیادی در این زمینه باشد.
عابدین خرّم با بیان اینکه آذربایجان شرقی در تولید بسیاری از محصولات کشوری خودکفا و جزو رتبه‌های برتر کشور است، افزود: در کشت گلخانه‌ای، بزرگترین گلخانه خاورمیانه در این استان قرار داشته و از صادرکننده‌های محصولات گلخانه‌ای به شمار می‌آید.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین به توانمندی استان در پرورش دام و تولید فراورده‌های دامی، حوزه دامپزشکی و تحقیقات کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های راهبردی ما امنیت غذایی کشور و استان و در واقع تامین امنیت غذایی کامل است و در این رابطه با کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای اوراسیا در تعامل هستیم تا در رابطه با کشت فراسرزمینی با این کشورها همکاری کنیم.
وی افزود: صنایع مرتبط با کشاورزی در استان آذربایجان شرقی همانند کارخانه بزرگ تراکتورسازی فراتر از سطح یک استان بوده که علاوه بر تامین نیاز کشور می تواند اقدام به صادرات نیز کند.
وی با اشاره به اولویت دولت سیزدهم در ارتقای همکاری با کشورهای آفریقایی، خاطرنشان کرد: با توجه به زمینه‌های همکاری موجود هیچ مانعی در مسیر ارتباط با این کشورها وجود نداشته و توسعه این روابط می‌تواند منطبق با منافع ملی اتفاق بیفتد.
وزیر کشاورزی، شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه نیز در این دیدار گفت: به دنبال تغییرات اساسی در کشاورزی زیمبابوه هستیم، چرا که پیشرفت در این حوزه می تواند زندگی مردم و اقتصاد کشور را توسعه دهد و برای رسیدن به این هدف، بهبود وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی و خرید تراکتور از ایران را در برنامه داریم.
انکسیوس جونگو ماسوکا نیاز این کشور در حوزه مکانیزاسیون را ۲۰ هزار تراکتور اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر ما تنها یک هزار تراکتور داریم و قصد داریم به هدف گذاری خود در این حوزه برسیم.
وی بازدید از مجموعه شیر پگاه آذربایجان شرقی را یکی دیگر از برنامه سفر خود به آذربایجان شرقی بیان کرد و گفت: ما به تولید ۱۵۰ میلیون لیتر محصولات لبنی در سال نیاز داریم که در حال حاضر توان کشور ما ۹۰ میلیون لیتر است و به همین دلیل با بازدید از این مجموعه قصد داریم تا راه های افزایش تولید لبنیات را در زیمباوه فراهم کنیم.
 
 

نظر شما