شناسهٔ خبر: 58758874 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

المیادین: چین برای موفقیت طرح «یک کمربند و یک جاده» به ایران نیاز دارد

فارس

وبگاه اینترنتی شبکه «المیادین» درباره اهداف دعوت چین از سفر رئیس‌جمهور ایران نوشت که حضور تهران در طرح «یک کمربند و یک جاده» به نفع پکن است و این کشور تلاش می‌کند تا روابط ایران و عربستان را بهبود بخشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش جوان آنلاین به نقل از  فارس، وبگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در تحلیلی از سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به چین ضمن تاکید بر جایگاه ایران در طرح‌های اقتصادی چین، نوشت که کاهش تنش‌ بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای تضمین امنیت انرژی و موفقیت طرح «یک کمربند و یک جاده» به نفع چین است؛ اما موفقیت پکن در این ماموریت آسان نیست، زیرا ایالات متحده آمریکا اجازه نخواهد داد ابتکار چین برای بهبود روابط ایران و عربستان سعودی با موفقیت طی شود.

در مقدمه این گزارش تحلیلی می‌خوانیم: سفر رئیس جمهور ایران به چین پس از آن صورت می‌گیرد که بیانیه اجلاس سران چین و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس که در آن به جزایر مورد مناقشه تهران-ابوظبی و توافق هسته‌ای ایران پرداخته شد، با مخالف تهران روبه‌رو شد؛ در پی این امر، تهران سفیر چین را  احضار کرده و نارضایتی عمیق خود را از آن بیانیه ابراز کرد.

المیادین در گزارشش افزود: سفیر چین نیز به نوبه خود بر احترام کشورش به تمامیت ارضی ایران تاکید کرد و هدف از سفر رئیس جمهور چین به ریاض را ایجاد توازن در روابط، حمایت از صلح و ثبات در منطقه و استفاده از گفت‌وگو به عنوان ابزاری برای حل مشکلات دانست.

در ادامه این گزارش آمده است: پکن برای کاهش خشم تهران، «هو چونهوا» معاون نخست‌وزیر چین را به ایران فرستاد که در دیدار با رئیس جمهور ایران بر عزم چین برای توسعه مشارکت راهبردی همه‌جانبه خود با ایران تاکید کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما