شناسهٔ خبر: 58755995 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سخنگوی دولت: بدهی خارجی دولت ۲.۶میلیارد کاهش یافت/ اجرایی کردن سند 25 ساله ایران و چین مهمترین محور سفر رئیس جمهور به چین

علی بهادری جهرمی گفت: بدهی خارجی دولت ۲.۶میلیارد در این دولت کاهش پیدا کرد و حدودا بیش از ۶ میلیارد دلار بدهی خارجی دولت است. رکورد اشتغال در حوزه صنعت در این دولت شکسته شده است و اشتعال در صنعت به ۸ میلیارد ۳۳۸ نفر رسیده است که نشان می‌دهد سیاست دولت در حوزه فعالیت های راکد و تعطیل و نیمه تعطیل و تمرکز بر حمایت از تولید داخلی ثمر بخش بوده است‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: حضور باشکوه مردم‌همیشه انقلابی ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان‌ دهنده ایستادگی همیشگی مردم در برابر توطئه های خارجی بود، نشان داد مردم هروقت احساس کنند کسی بخواهد در توسعه پیشرفت ایران خللی ایجاد کند جدی تر وارد میدان می شوند و همه را شگفت زده می‌کنند، و نشان  می دهند همیشه محاسبات دشمن نسبت به مردم غلط بوده و به همین دلیل تاکنون‌نتوانسته به اهداف خود برسند.

سخنگوی دولت بیان کرد: همچنین مسئولیت دولتمردان با این‌حضور گسترده مضاعف شده است و بار بر دوش دولت بیش از گذشته سنگین تر شده است. رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت ضمن تقدیر از این حضور تاکید مجدد داشتند که دولتمردان با قوت بیشتر درجهت خدمت به این مردم تلاش کنند. 

وی در ادامه‌گفت: افتتاح های بسیار گسترده ای در دهه فجر صورت گرفت که بخشی از آنها را روایت میکنم. در حوزه علم و فناوری برای اولین بار تصاویر با کیفیت ارسالی از ماهواره خیام به نمایش درآمد.  دستگاه های اجرایی در حوزه های مختلف مثل جهادکشاورزی برای مجموعه وزارت ارتباطات سفارش گذاری می‌کنند تا از تصاویر ماهواره خیام بهره برداری کنند. دو ماهواره ناهید ۲ و طلوع ۳ رونمایی شد. در حوزه فناوری مجموعه های دانش بنیان و فناوری گسترده ای در سطح کشور افتتاح شد . مثل ساختمان فناوری شهید احمدی روشن در یزد .

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: ۷۲ پایگاه اورژانس با اعتبار ۷۰‌میلیارد تومان افتتاح شد و اولین دستگاه جراحی سرطان کاملا ایرانی در این ایام رونمایی شد و ۱۱۰۰ مدرسه در سراسر کشور افتتاح شد. ابلاغ بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت های فرسوده از دیگر اقدامات در این دهه بود تا کمک کننده تسریع در طرح ملی نهضت مسکن باشد. بدهی خارجی دولت ۲.۶میلیارد در این دولت کاهش پیدا کرد و حدودا بیش از ۶ میلیارد دلار بدهی خارجی دولت است. رکورد اشتغال در حوزه صنعت در این دولت شکسته شده است و اشتغال در صنعت به ۸ میلیارد ۳۳9 نفر رسیده است که نشان می‌دهد سیاست دولت در حوزه فعالیت های راکد و تعطیل و نیمه تعطیل و تمرکز بر حمایت از تولید داخلی ثمر بخش بوده است‌.

سخنگوی دولت در رابطه با مولد سازی گفت: وزارت آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی اولین وزارتخانه هایی بودند که خود پیشگام شدند در این زمینه و برخی اموال راکد خود را معرفی کردند. لیست جزئی اموال این دو وزارتخانه  در سامانه مربوط در سایت طرح مولد سازی به تفکیک استان و موردی قابل مشاهده عموم مردم ایران و اصحاب رسانه و نخبگان قرار دارد‌ این طرح مولد سازی در یک اتاق شیشه ای پیش روی ۸۵ میلیون ایرانی است و این یک وعده نسیه نیست. صد درصد منابع حاصل از این مولدسازی در اختیار طرح های توسعه ای در دو وزارتخانه اموزش و پروش و بهداشت قرار می‌گیرد.در حوزه وزارت جهاد کشاورزی ۵۰ درصد در این‌جهت است.

سخنگوی دولت در رابطه با آماده سازی لایحه ای به منظور سامان دهی حوزه تجمعات گفت:پیش از این دولت هم تجمعات متعددی وجود داشته است و در کنار بهارستان‌مستمر تجمعاتی وجود داشت و اینگونه بود که واکنش های مناسب به عنوان شنیده شدن این صدای اعتراضی و برگزاری جلسات و تصمیم گیری ها صورت می‌گرفت و پس از این رویه همین خواهد بود. درخصوص آماده سازی لایحه ای به منظور سامان دهی حوزه تجمعات و اجرایی شدن اصل ۲۷، معاونت حقوقی لایحه را تقدیم هیئت دولت کرده است و پیش‌نویس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و به محض نهایی شدن لایحه تقدیم‌مجلس خواهد شد‌.

سخنگوی دولت در پاسخ با سوال خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با سفر رئیس جمهور کشورمان به چین و اهداف این سفر گفت: این دهمین سفر خارجی رییس جمهور کشورمان درکمتر از یک سال و نیم فعالیت دولت است. آخرین سفر به چین حدود ۲۰ سال قبل انجام شده است. سفر قبلی سفر رئیس جمهور چین به ایران بود که در سال ۹۴ انجام شد و مطابق آداب دیپلماتیک رئیس جمهور کشورمان به دعوت رسمی همتای چینی خود که این دعوت در شهریورماه انجام شد؛ عازم‌ چین شدند. 

وی در ادامه گفت: محوریت اصلی این سفر اجرایی شدن قرارداد۲۵ ساله دو کشور ایران و چین با تمرکز به مسائل اقتصادی است. ترکیب اصلی هیئت همراه رئیس جمهور تیم اقتصادی است. چین بزرگترین شریک تجاری ایران است. این سفر پیامی هم برای کسانی خواهد داشت که به دنبال انزوای ایران بودند‌.

سخنگوی دولت در رابطه با ثابت نگاه داشتن قیمت کالاهای اساسی نزدیک به ایام نوروز به خصوص در خرده فروشی‌ها گفت: ستاد تنظیم بازار جایگاه‌های نظارتی ویژه ای را برای خرده فروشی ایجاد کرده است تا گشت‌های بازرسی از پیش از ایام نوروز تقویت شوند و برای جلوگیری از افزایش غیر منطقی قیمت‌ها، هر گونه افزایش قیمتی باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد. 

وی در ادامه گفت: طرحی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ابتدای دهه فجر آغاز شد و تا عید فطر ادامه خواهد داشت تا کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تا تخفیف‌های حدود ۳۰ درصدی ارائه شوند. این طرح بسیار کمک خواهد کرد تا قیمت‌ها در حوزه کالاهای اساسی حفظ شود‌.

سخنگوی دولت  درباره جزییات بسته وحدت‌آفرین دولت به ویژه برای ایرانیان خارج از کشور، اظهار کرد: در امتداد مسیری که مقام معظم رهبری روشن کردند و عفوی که در حوزه قضایی صورت گرفت، دولت هم خود را مکلف می‌داند که همین مسیر را در مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور طی کند. در این زمینه به ویژه برای ایرانیان خارج از کشور هم بسته وحدت‌آفرینی در نظر گرفته شده که به تسهیل بازگشت یا فعالیت ایرانیان خارج از کشور - حتی آنانی که بعضاا خطاهایی مرتکب شده‌اند - می‌تواند منجر شود. 

وی تاکید کرد: همچنین در حوزه تخلفاتی که در امتداد جرایم در حوزه‌های عمومی ممکن است در حوزه‌های صنفی رخ دهد، مثلاً در حوزه‌های دانشگاهی، هنری و ورزشی، در امتداد همان نگاه رهبری با این تفکیک که حوزه‌های سازماندهی‌شده و متصل به شبکه‌های برانداز خارجی با کسانی که سهوی، خطایی و اشتباهی رخ داده است و به این اشتباه هم واقف شدند و آمادگی برای بازگشت به آغوش ملت وجود دارد، دولت بسته‌ای آماده کرده که بزودی به وزرا ابلاغ می‌کند و پس از ابلاغ هم رسانه‌ای خواهد شد.

بهادری جهرمی در خصوص واگذاری بدون ضابطه خودرو گفت: وزارت صنعت گزارش اولیه ای در این خصوص ارائه کردند و بازرسی ریاست جمهور جهت بررسی مواردی را ارجاع دادند و در همان گزارش ابتدایی تصمیمات اولیه اتخاذ شده است. هیچ یک از توافقات قانونی نیست و دولت رسمیتی به آن اعطا نمی‌کند و این موارد متوقف شدند تا تصمیم گیری نهایی در خصوص متخلفین و روش پیشگیری از این اقدام اتخاذ شود.

وی در رابطه با علت زیان دهی در صنعت خودرو طبق ادعای رئیس خصوصی سازی، گفت: سهم جدی ای از افزایش رشد اقتصادی به حوزه بهره وری اختصاص داده شده و دولت به منظور اصلاح این مشکل تدابیر مختلفی را اتخاذ کرده است. مصوبه اخیر هیئت دولت در صدور مجوز واردات خودروهای موجود در مناطق آزاد کشور کمک کننده همین مسیر خواهد بود و حجم گسترده ای از خودروها از این مسیر وارد خواهد شد و رقابت در ساخت خودروهای داخلی افزایش پیدا می‌کند. ما هم نباید بازار کاذب برای تولید خودرو ایجاد کنیم و هم تدابیری اتخاذ شود تا قیمت‌های مصرف کننده واقعی شود. نگاه دولت این است که با افزایش تولید و صدور مجوز واردات بتوان تعادلی در عرضه و تولید خودرو ایجاد کند.

سخنگوی دولت در رابطه با رایگان شدن درمان در بیمارستان‌های دولتی از سال آینده، خاطرنشان کرد: در بخش دارو در بودجه کاهشی وجود نداشته است. برای خدمت رسانی بهتر به مردم در حوزه بهداشت و درمان اقدامات بسیاری صورت گرفته است. برای مثال دولت با پوشش دهی های بیمه‌ای برخی از بیماری‌ها تحت پوشش قرار گرفتند. با اجرای طرح دارویار و تکمیل طرح نسخه نویسی جلوی قاچاق دارو گرفته شده است.

بهادری جهرمی گفت: امروز کسی وجود ندارد که از بیمه خدمات درمانی برخوردار نباشد مگر اینکه مورد شناسایی قرار نگرفته باشد یا نیازی به خدمات درمانی نداشته باشد. تقریباً تمام نیازمندان به خدمات درمانی از آن بهره مند شدند. طرح وزارت بهداشت برای ۱۰ درصدی است که هزینه بستری پرداخت می‌کنند. امروز در شهرهای کوچک زیر ۲۰ هزار نفر به صورت تدریجی در حال اجرا است. کسب که از مسیر پزشک خانواده و نظام ارجاع بستری می‌شود هزینه‌ای از جیب خود نپردازد. با در نظر گرفتن منابع لازم در این طرح بودجه بهداشت پیشنهاد شده است.

وی در خصوص تصویب آئین نامه‌ای در دولت در راستای تولید در دولت افزود: دولت مصوبات بسیاری برای حمایت از تولید کنندگان داشته است. هم در حوزه تسهیلات در حوزه اشتغال زایی صنایع کوچک و هم در حوزه توسعه بازار و خدمات تسهیلات بانکی که برای سرمایه گذاری‌های جدید اقدامات خوبی انجام شده است و صندوقی برای تضمین تسهیلات در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما