شناسهٔ خبر: 58750930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

اما و اگرها درباره «شیء» های پرنده

ستاره صبح: یک هواپیمای جنگنده ارتش آمریکا در جریان عملیات مشترک ایالات متحده با کانادا یکی «شیء ناشناس» را در آسمان این کشور ساقط کرد. این حادثه تنها یک هفته پس از سرنگونی بالن متعلق به چین در نزدیکی ساحل شرقی آمریکا توسط جنگنده‌های ارتش این کشور روی داد. به گفته جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا این «شیء ناشناس» هنگام پرواز در شمال شرقی این کشور سرنگون شد.همچنین ارتش آمریکا روز جمعه نیز یک «شیء» دیگر را در آسمان ایالت آلاسکا ساقط کرده است. جزئیات بیشتر را در ادامه می خوانید:

صاحب‌خبر -

یک مقام ارشد در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که یک «شیء» در حال پرواز بر فراز دریاچه هورون در نزدیکی مرز کانادا سرنگون شد.

جزئیات سرنگونی یک شیء ناشناس بر فراز آسمان آمریکا
به گفته این منبع آگاه سرنگونی این «شیء ناشناس» به دستور جو بایدن صورت گرفت هرچند «تهدیدی نظامی» برای خاک آمریکا محسوب نمی‌شد. این مقام آمریکایی «شیء» سرنگون شده را ابزاری «هشت ضلعی با طناب‌هایی که از آنها آویزان بود» توصیف کرد. وی افزود که مسئولان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که این «شیء» و سرنگونی آن تهدیدی برای افراد و زیرساخت‌ها بر روی زمین نیست. با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا «محض احتیاط» و «به توصیه فرماندهی نظامی» دستور سرنگونی آن را صادر کرد. این مقام ارشد در دولت ایالات متحده تاکید کرد که شواهدی مبنی بر اینکه «شیء» سرنگون شده ظرفیت «جاسوسی» داشته به دست نیامده است اما این امر منتفی هم نیست. به گفته وی جستجو برای یافتن قطعات این ابزار «هشت ضلعی» با هدف بررسی آنها در جریان است.این «شیء» در ارتفاع شش هزار متری از سطح زمین در ایالت میشیگان در شمال آمریکا در حال پرواز بود.

بسته شدن حریم هوایی مونتانا
 بنا به گزارش‌ها دلیل بسته شدن حریم هوایی ایالت مونتانا و سپس دریاچه میشیگان در روزهای شنبه و یکشنبه پرواز همین «شیء ناشناس» بود. علت بسته شدن حریم هوایی ایالت مونتانا «اختلال در رادار» ذکر شده بود. یک هواپیمای جنگنده ارتش آمریکا روز شنبه در ایالت مونتانا به پرواز درآمد اما موفق به شناسایی این «شیء» سرنگون شده نشد. این ابزار «هشت ضلعی» سومین «شیء ناشناسی» است که از زمان سرنگونی بالن متعلق به چین در نزدیکی ساحل ایالت کارولینای جنوبی شناسایی می‌شود. مقام‌های آمریکا تاکید می‌کنند که این بالن ابزار «جاسوسی» پکن بود. 

ابزارهای «جاسوسی» 
یا «اشیاء ناشناس» 
واشنگتن تاکنون برای دیگر «اشیاء» سرنگون شده در آسمان آمریکا و کانادا انگشت اتهام را به سوی چین نشانه نگرفته است. یکی از این سه «شیء ناشناس» روز جمعه در ایالت آلاسکای آمریکا سرنگون شد. دومین مورد روز شنبه در حال پرواز بر فراز خاک کانادا بود و توسط یک جنگنده آمریکایی ساقط شد. ابزار «هشت ضلعی» سرنگون شده بر فراز دریاچه هورون نیز سومین مورد محسوب می‌شود. این در حالی است که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره ماهیت این «اشیاء ناشناس» صورت گرفته است. گلن وان هرک، رئیس فرماندهی نظامی دفاع هوافضای آمریکای شمالی در پاسخ به احتمال «فرازمینی» بودن این «اشیاء ناشناس» گفت که پاسخگویی به این پرسش برعهده سرویس‌های اطلاعاتی و ضدجاسوسی است. او تاکید کرد که در این مقطع زمانی «هیچ چیز منتفی نیست.»
سامانه دفاع هوایی آمریکا پس از شناسایی بالن «جاسوسی» متعلق به چین تغییراتی را در رادارهای خود اعمال کرده است تا اشیایی «کوچکتر» که با سرعت «کمتری» در حال حرکت هستند نیز شناسایی شوند.

واکنش کانادا
نخست‌وزیر کانادا گفته است که ارتش کشورش اکنون وظیفه جمع‌آوری قطعات این «شیء ناشناس» و بررسی آن را برعهده دارد. بنا به گزارش‌ها این «شیء ناشناس» در ارتفاع ۱۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح زمین در حال پرواز بود. وزیر دفاع ملی کانادا گفته است که این «شیء ناشناس» به طور بالقوه تهدیدی برای امنیت پرواز هواپیماهای غیرنظامی محسوب می‌شد. 

ارزیابی قطعات بالون چینی
مقام‌های آمریکا می‌گویند به شواهدی دست یافته‌اند که بالن سرنگون شده چین در نزدیکی ساحل کارولینای جنوبی مجهز به ابزار جاسوسی بود و امکان استفاده از آن برای تحقیق‌های هواشناسی وجود نداشت. پکن مدعی شده بود که این بالن برای بررسی‌های هوشناسی به پرواز درآمده و از مسیر خود منحرف شده بود.یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد که با بررسی تصاویر هواپیماهای جاسوسی «یو-۲» واضح است که بالن چینی‌ که هفته گذشته بر فراز ایالات متحده در حرکت بود نه برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به آب و هوا بلکه قطعا برای جمع‌آوری اطلاعات سری تجهیز شده بوده است.این مقام وزارت امور خارجه آمریکا افزوده است که بر طبق تصویربرداری‌های دقیق انجام‌شده توسط هواپیماهای جاسوسی «یو-۲» که در ارتفاع بالا انجام شده است، مشخص شد که تجهیزات این بالن «قطعا برای نظارت اطلاعاتی بوده و با تجهیزات معمول به کار رفته در بالن‌های هواشناسی کاملا نامنطبق است.»این مقام که نخواست نامش فاش شود در این خصوص تصریح کرد «این بالن برای آنکه بتواند حس‌گرهای جمع‌آوری اطلاعات را فعال نگه دارد به صفحات خورشیدی بزرگ مجهز بود.»یک جنگنده آمریکایی این بالن چینی را بر فراز اقیانوس اطلس ساقط کرد. گفته می‌شود این بالن بر فراز مناطقی که موشک‌های هسته‌ای آمریکا در سیلوهای زیرزمینی نگه داری می‌شوند و بر فراز محل نگهداری بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکا پرواز کرده است.یکی از مقامات پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) که وظیفه بررسی این بالن را بر عهده دارد، گفت که تاکنون تنها بخش «بسیار کوچکی» از تجهیزات جاسوسی و قطعات الکترونیک این بالن کشف شده است. اف‌بی‌آی نگفت که آیا قطعات اصلی محموله‌ها پیدا شده‌اند یا خیر، اما خاطرنشان کرد ممکن است به دلیل شرایط بد جوی نتوانند همه تجهیزات بالن سرنگون شده را پیدا کنند.این مقام وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد که آمریکا معتقد است که این بالون تحت کنترل ارتش آزادیبخش خلق چین بوده و بخشی از ناوگان پکن برای جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی در بیش از ۴۰ کشور جهان است.

اقدامات تنبیهی آمریکا برای چین
این مقام اذعان کرد که واشنگتن در حال بررسی اقداماتی تنبیهی علیه نهادهای چینی مرتبط با عملیات این بالن است و ممکن است تحریم‌های جدیدی را برای آن‌ها در پی داشته باشد.در جریان جلسه استماع کنگره در روز پنجشنبه، ملیسا دالتون دستیار وزیر دفاع ایالات متحده از تصمیم پنتاگون مبنی بر عدم سرنگونی بالن در لحظه ورود به حریم هوایی ایالات متحده بر فراز آب‌های آلاسکا در تاریخ ۲۸ ژانویه دفاع کرد.

نظر شما