شناسهٔ خبر: 58747691 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها

اختصاص ۵۰۰  میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان برای خرید ادوات

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی درباره طرح جهش تولید در دیم زار‌ها گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان برای خرید ادوات اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاري صدا وسيما،  آقای دکتر مهاجر ،  معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با رادیو اقتصاد درباره طرح جهش تولید در دیم زارها توضیحاتی ارائه کرد.

سوال : شما مجری طرح جهش تولید در کشور هستید بفرمائید که کلا از اجرای طرح در کشور راضی هستید یا خیر ؟

دکتر مهاجر : بله طرح بسیار خوبی است که مورد حمایت همه است و الحمدلله به خوبی پیش می رود .

سوال : اهدافتان و میزان سطح زیرکشتی که امسال دیده بودید حدود ۵ میلیون هکتار است ، آیا تا الان محقق شده و چقدر از آن مانده است ؟

دکتر مهاجر : ۴ میلیون و دویست هزار هکتار ، برنامه ما بیشتر محصولات دیم است که گندم بیشترین میزان از این برنامه دیم است و بعد از آن جو ، حبوبات و علوفه است که هم اکنون بیشتر از ۹۰ درصد کشت های پاییزه  انجام شده است و کشت های بهاره هم منتظریم که انشالله خداوند رحمتش را برای ما بفرستد و با آن کشت کنیم .

سوال : انشاالله همین رحمت الهی باعث شود که نتایج مطلوب را به دست بیاوریم . آقای دکتر پرداخت یارانه کود یکی از مهمترین بحث ها برای دیم کاری در کشورمان است ، چقدر انجام شده ؟ در مورد بذر و سم هم همین طور .

دکتر مهاجر : ما در طرح دیم زارها بیشتر به دنبال این هستیم که آموزش را به کشاورزان دهیم که در دیم زارها چگونه عملیات داشت را داشته باشند و کاشت را چگونه انجام دهند . ما مقدار زیادی از این بذور را با کودهای مغذی آغشته کردیم و در اختیار کشاورزان قرار دادیم ، آموزشش را هم داریم انجام می دهیم ، می دانید این طرح مشترک است بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی و به همین علت تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۴ درصد در اختیار کشاورزان برای خرید ادوات قرار گرفته ، برای کشت محصولات اساسی مثل گندم ، جو و علوفه  ما کود یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار دادیم از این جا به بعد در رابطه با چگونگی سم پاشی بر روی سن گندم ، بحث مبارزه با بیماری ها و علف های هرز هم همکاران ما و ستاد اجرایی فرمان امام در حال آموزش کشاورزان ، تشویق کشاورزان و ترویج کشاورزی برای آن ها هستند .

سوال : ستاد فرمان حضرت امام (ره) هم تعهدی راجع به بیمه داده بود ظاهرا هر هکتاری صد هزار تومان برای گندم ، آن به کجا رسید ؟

دکتر مهاجر : بله این مبلغ پرداخت می شود و در حال حاضر  به دنبال این هستیم که کل اراضی دیم را بیمه کنیم . بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار تا الان بیمه شده که امیدواریم بقیه آن هم انجام شود.

سوال : یکی از دغدغه شخصی من برای دیم زارها این است که ورود گاوآهن های برگردان دار به دیم زارها ممنوع شود این اتفاق می افتد ؟

دکتر مهاجر : بله ، همین بودجه ای  که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)با مشارکت بانک ملی در اختیار کشاورزان قرار داده بحث خرید ادوات مخصوص دیم زارها است که یکی از اساسی ترین آن عمیق کارها است که الان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد .

نظر شما