شناسهٔ خبر: 58745728 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ساختمان‌های ناایمن مازندران زیر ذره بین

معاون عمرانی استاندار مازندران: سازمان نظام مهندسی تیم ویژه‌ای برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن مازندران تشکیل بدهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در نشست با اعضای سازمان نظام مهندسی استان، با بیان اینکه تیم ویژه‌ای برای رصد و شناسایی ساختمان‌های ناایمن استان، توسط سازمان نظام مهندسی تشکیل شود، گفت: رصد و شناسایی ساختمان‌های ناایمن در وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان پدافند غیر عامل مطرح است و سازمان نظام مهندسی نیز باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

رضا علیخانی با اشاره به اینکه مقاوم سازی ساختمان‌ها و ارزیابی مقاومت آن‌ها در برابر زلزله بسیاز مهم است، افزود: تفاقات اخیر زلزله خوی، ترکیه و سوریه زنگ خطری است تا سیاست کلی و برنامه نظام مهندسی به درستی پیاده سازی شود.

او رخداد بحران را همیشگی و غیرمترقبه دانست و گفت: مسئولان وظیفه دارند تا از وقوع فجایع شدید و حوادث جلوگیری کنند و در صورت بروز بحران، اثر آن حداقل باشد و در صورت بالا بودن اثر آن، برای بازتوانی و بازگرداندن به حالت قبل آمادگی لازم وجود داشته باشد.

علیخانی با بیان اینکه متناسب با نیاز استان، سازمان نظام مهندسی تهدید‌ها را شناسایی کند،ادامه داد: بخشی از کاهش خسارات زلزله به نظام مهندسی، شهرداری و پیمانکاران برمی‌گردد و البته کار فرهنگی و آموزش و توانمندسازی جامعه در این بخش بسیار مهم است.

معاون عمرانی استاندار مازندران  از شهرداری‌ها خواست تا در صدور پروانه و نظارت در ساخت دقت نظر داشته باشند و گفت: نظارت‌ها باید قوی‌تر و نظام‌مند باشد و پس از نظارت نیز ارزیابی صورت پذیرد و نظام مهندسی با دستگاه قضایی برای جلوگیری از تخلف، ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

او مدیریت انرژی در ساختمان سازی را بسیار مهم برشمرد و افزود: مصرف انرژی در کشور بسیار بالا است و مدیریت بهینه مصرف و جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان‌ها لحاظ شود و آیین نامه آن تدوین شده و باید به درستی اجرا شود.

علیخانی در این نشست بر موضوعات ایمنی کارگاه ساختمانی، بازآفرینی بافت‌های فرسوده، معضل دونقشه‌ای بودن برخی از ساختمان، مدیریت فاضلاب، نظارت هوشمند و نوین، فرونشست ساختمان‌ها ایمنی آسانسور‌ها و اطفا حریق ساختمان‌ها، ارتباط شهرداری‌ها با نظام مهندسی تاکید کردند.

نظر شما