شناسهٔ خبر: 58735234 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حضور پرشور مردم در روز جشن انقلاب

برای عموم مسئولین در بخش های مختلف که این جمعیت و این حضور را دیدند مسئولیتی که در بخش های مختلف داشتند دِین مضاعفی را به گردن آن ها می گذارد که باید به خودشان رجوع کنند و حتما بازنگری در افکار و رفتار خودشان بکنند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رادیو انقلاب در برنامه جام انقلاب با آقای محسن کوهکن نماینده ادوار و از فعالان و با سابقه های سیاسی گفتگو کرد، که به شرح ذیل می باشد.

سوال : اتفاقی افتاد ما شاهد حضور پرشور مردم همان طوری که انتظارش می رفت در جریان راهپیمایی 22 بهمن بودیم و طبق برآوردی که اعلام شده ، 20 درصد افزایش حضور داشتیم نسبت به دوره قبل از کرونا ، با توجه به شرایطی که در ماه های گذشته کشور تجربه کرد و فضاسازی هایی که صورت گرفته بود، تحلیل شما را در خصوص این حضور پرشور بشنویم.

کوهکن: اولا باید قدردان و سپاسگزار حضور مردمی بود، واقعا باید دست تک تک کسانی که احساس وظیفه کردند با هر انگیزه ای و در این راهپیمایی شرکت کردند بوسید و از آن ها تشکر کرد، نکته دوم این است که نظام های سیاسی که در دنیا هستند یک عقبه و پشتوانه ای دارند که عموما نگاه های سیاسی و تشکیلاتی و حزبی است. جا به جایی شدن دیدگاه ها در این نظام ها که فردی طرفدار یک حزب است آن حزب سرکار است، آن حزب می رود حزب دیگری جایگزین می شود آن چیزی که در روال سیاسی و جا به جا شدن قدرت از آن یاد می کنند یک امر طبیعی است و افراد نیز نوع نگاهشان جا به جا می شود اما اگر سوالی از مردم عموم این کشورها کنید و بگویید پس این نگاهی که یک حزب را انتخاب کردید در این انتخاب ها و آن را قبول دارید، آیا یک مبنا و یک چارچوبی وجود دارد یا وجود ندارد؟ چون این سوال را من کردم عموما نه تحقیقا وقتی که بررسی می کنیم این ها یک جواب می دهند و آن جوابشان این است که مگر قرار است غیر از یک ساختار حزبی که می آید و تلاش می کند در جهت بهبود وضعیت مردم، قرار است چیز دیگری باشد؟ دقت کنیم، تغییر اساسی بین نظام جمهوری اسلامی و نظام های سیاسی دنیا در همین جا نهفته است و آن این است که مردم غیر از آن نگاهی که دارند، غیر از آن توجهی که دارند به حاکمان در سه قوه، یک نگاه ویژه ای دارند و آن این است که آن عقبه ای که شما در هیچ کشوری در دنیا از آن خبری ندارید این جا یک چیز جدید است و آن این است که مطرح می کنند که عقبه این نظام سیاسی، مبانی اعتقادی ما است یعنی یک نگاه علاوه بر این که نگاه سیاسی دارند و تجزیه و تحلیل می کنند نمره می دهند، این خوب عمل کرد و آن آقای رئیس جمهور این کار را باید می کرد و آن کار را نباید می کرد که در این زمینه هم خیلی ها گاهی اوقات ایراد و اشکال می گیرند اما باید بپذیریم هزینه های این حضور و نگاه سیاسی را و اشکالی هم ندارد اما آن حسن را دارد که عقبه این نگاه، اعتقاد به یک نظامی است که یک مبنای عقیدتی و ایدئولوژیکی دارد و همان چیزی است که اگر دقت کنیم سالیان سال است دشمنان آگاه ما، آن هایی که در میزگردها و در نشست ها می زنند آن را، این است که می خواهند القا کنند که نظامی که براساس یک مبانی ایدئولوژیکی کار می کند با دنیای مدرن امروز نمی تواند مانور کند و راه بیاید و دنبال این هستند که این ریشه را بزنند، شما آن چه که در حضور مردم دیدید این نیروی اصلی و قدرت اصلی اش را از همان نگاه می گیرد و همان طور که شما اشاره کردید افراد نگاه ها و سلیقه های متفاوت دارند و امکان دارد از من که مسئول هستم در تقنین، در اجرا، در قضا هستم خیلی ناراحت باشند و انتقادات زیادی داشته باشند که همین کافی است در یک نقطه دنیا هم طرف بخواهد به خاطر این ناراحتی از عالم سیاست و رای و همه چیز کنار بکشد اما این جا این کار را نمی کنیم به خاطر این مسئله است و لذا نقطه اتصال و محور انسجام، این مسئله است. البته این اصل است یک مولفه های دیگری هم در کنار این می آیند که این کمک می کند مجموعه آن ها تبدیل شود به یک حضور حماسی و چیزی که دنیای غرب و آن هایی که آن طرف مرزها نشسته بودند و با تحلیل های سطحی، قشری و نپخته خودشان ظرف دو سه ماه همه چیز را تمام شده و بر باد می دیدند مبهوت شوند و برای مدتی در یک کمای سیاسی بروند تا ببینند چه دستاویزی پیدا می کنند برای ادامه حیات سیاسی شان در آینده .

سوال: این مولفه های دیگری که اشاره کردید را باز می کنید؟

کوهکن: این مولفه ها غیر از آن نگاه اعتقادی و ایدئولوژیکی که ما داریم ، شما در جمعیتی که دوستان صدا و سیما مصاحبه می کردند یا شبکه های مختلف، از یک نوجوان گرفته مثلا خانم هایی گرفته با پوشش های مختلف و آقایان با تیپ های مختلف، وقتی که مجموعه شعارها را نگاه می کردند می گفتند به عشق رهبر آمدیم حتی در این زمینه شعارهایی هم داشتیم، این چیست؟ مبنا آن نگاه ایدئولوژی است اما سمبل یک انسان وارسته ای که می دانند این ارتباطات و این فضای مجازی به هر جهت یک دستاوردهای خوبی هم برای ما داشته که مطلع هستند و مقایسه می کنند و می بینند رهبری را دارند که انصاف اگر قرار است حاکم باشد چه در زمان حضرت امام (ره) و چه درزمان مقام معظم رهبری، واقعیت امر را حتی از زبان بسیاری اندیشمندان دنیا شنیدند و می شنوند که این مرد دارای ویژگی هایی است که هر انسان منصفی عاشق و طرفدار این ویژگی ها می شود خیلی به زبان ساده عرض کنم بگوییم زندگی شخصی ایشان، زندگی فرزندان ایشان با آن چه که می گوید پایبند است، به آن چه که برای حفظ و بقای نظام و برای سعادت مردم است محکم پای کار می ایستند، حرفشان را دوتا نمی کنند و آن چه را که می گویند خودشان عمل می کنند، یک مقدار جلوتر برویم گاهی اوقات بعضی ها می گویند اشکالاتی است در تقنین، در اجرا و در قضا و مطلع می شوند که ایشان هم نسبت به آن اشکالات و ایرادات حساس هستند، به صورت خصوصی تذکرات جدی می دهند ، پیگیر هستند، نگاه می کنند می بینند مولفه های اقتدار و قدرت ما در نظام جمهوری اسلامی که دوست و دشمن اقرار به آن دارد، آن حوزه هایی است که مستقیما با هدایت ها و زیر نظر ایشان است. چه آن اقتداری که در توان نظامی داریم درست است که دولت ها از نظر منابع مالی تامین می کنند نیازها را اما آن که برنامه ریزی می کند و می رود به این سمت و سو که چه داشته باشیم و به چه سمتی حرکت کنیم برای این که امنیت مرزها و امنیت داخل تا فضای بسیار زیادی را تامین کنیم نگاه ایشان است، لذا آن نگاه ایدئولوژی است و بعد رهبری را دارند با این ویژگی های مثبت، ببینید یک کسی است اعتقادی نگاه می کند می گوید فرمان ایشان به عنوان ولی فقیه امر ایشان بر من مطاع است و باید اطاعت کنیم و یک کسی هم است با یک نگاه دیگر می گوید این مسائل به جای خود اما من وقتی با رهبران دنیا مقایسه می کنم، وقتی با کسانی که در دیگر کشورها هستند مقایسه می کنم من نمونه ای برای او پیدا نمی کنم پس این عشق به فرد اول مملکت با این ویژگی هایی که گفتم با آن عقبه ایدئولوژیکی و مولفه بعدی هم این است که مردم صلاح و مصلحت خودشان را خوب تشخیص می دهند یعنی ایرادات و اشکالات را می بینند و وقتی بحث انتقادات است ، انتقاداتشان را هم می کنند اما به خوبی بد را از بدتر تشخیص می دهند و به خوبی خوب تر را از خوب تشخیص می دهند این نگاهی که دارند برای حفظ نظام علیرغم مشکلات و سختی هایی که بخشی از مردم دارند ، همه این ها باعث شده که در زمان های حساس که احساس کنند باید بیایند پشت سر نظام و خودشان هم این را تشخیص می دهند اساسا حماسه می آفرینند شما این 44 سال بعد از انقلاب از این صحنه ها می توانید پیدا کنید، یکی همین راهپیمایی ها است، 22 بهمن، 9 دی ها و یکی دفاع مقدس است که اگر کسی واقع بینانه نگاه کند که در آن سالها ما شروعمان با چه امکاناتی بود و دشمن چه امکانات و برنامه هایی داشت دقیقا جاهایی است که برای حفظ ستون این نظام و انقلاب مردم با تمام قوا آمدند در صحنه و کم هزینه ترین مولفه هم برای ثبات نظام و دفاع از نظام، دفاع آرام و بدون هزینه همین حضور مردمی است.

سوال: به نکته خوبی اشاره کردید گفتید که بالاخره سر به زنگاه ها همیشه مردم حضور داشتند، فرای بحث مقام معظم رهبری که عشقی که بین مردم جاری است نسبت به ایشان، ببینید یک سری وظایفی هم مسئولین به دوش دارند، مقداری در این باب صحبت کنید بالاخره پاسداشت این حضور را مسئولین چطور باید رعایت کنند و به نوعی جبران این حضور و شادی مردم را داشته باشیم؟

کوهکن: من این را از دو منظر اجازه دهید به آن نگاه کنم که یک منظرش را ما کمتر به آن پرداختیم، مردم عزیز ما باید متوجه باشند و بدانند که در آن بخش هایی که ماحصل عملکردها، ناشی از انتخاب آن ها است باید از تجربه های گذشته درس بگیرند، این جا من خودم را به جای یک شهروند میگذارم، دقت کنید نمی خواهیم به گذشته برگردیم و انتخاب ها را دراین حوزه ها در تقنین، در اجرا به چالش بکشیم اصلا، ما از گذشته می خواهیم درس بگیریم برای این که در آینده در انتخاب هایمان بهتر عمل کنیم، دقیق تر عمل کنیم و نهایتا برآیند توان اداره خوب و حکمرانی خوب را در این حوزه هایی که به انتخاب مربوط می شود سطح این را بالا ببریم یک بحث این جا است که بحثی جدی است و به اعتقاد من رسانه هم بایددر این زمینه کار کند، من چهار دوره مجلس بودم .

سوال : بله، یک بخشی این می شود که برمی گردد به نتیجه انتخاب، یک جایی هم است که بالاخره بعضی جاها یک سری قصوری دیده می شود.

کوهکن: بله پس ببینید معیارگرایی، بردن سطح بالای سطح مطالبات از کسانی که می خواهیم انتخاب کنیم در همه انتخابات این بخش را باید از مردم خواست برای این که نتیجه مطالباتشان بهتر داده شود، نکته دوم این است ببینید این حضور یک مسئولیتی را که مسئولین در بخش های مختلف داشتند یک دِین مضاعفی را به گردن آن ها می اندازد، یک مثال بزنم امکان دارد که کسی مراجعه کند و از من خواسته ای داشته باشد خواسته درستی هم داشته باشد، بنده براساس کم کاری یا تعلل یا براساس بی توجهی، خواسته معقول و منطقی او را اجرا نکنم و باعث دلخوری او شوم، بعد من برای ادامه کارم نیاز به او داشته باشم و ببینم او شرافتمندانه، قدرتمندانه و با تمام وجود می آید و بستر را برای حل مشکل من فراهم می کند. من این جا از نظر اخلاقی، حالا آن مسئولیت قانونی و پاسخگویی به جای خود، از نظر اخلاقی هم من باید خودم را بیش از گذشته مدیون آن فرد بدانم، من فکر می کنم برای عموم مسئولین در بخش های مختلف اگر این جمعیت را که دیدند و این حضور را که دیدند چنین نگاهی برایشان شکل نگیرد باید یک مقدار به خودشان رجوع کنند و یک بازنگری در افکار و رفتار خودشان حتما بکنند.

پایان

نظر شما