شناسهٔ خبر: 58729545 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در هفته آینده

رئیس کل بانک مرکزی از راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در هفته آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان_ محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در بخش خبر ۲۱ با بیان اینکه سعی خواهیم کرد نیازهای ارزی مردم را در بازار آزاد تامین کنیم، اظهار داشت: هم اکنون ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانکی( شعبه بانک های ملی، ملت، صادرات، سپه و تجارت) در حال عرضه ارز در بازار هستند و مردم می توانند با مراجعه به این مراکز ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه امروز نرخ دلار در بازار ۴۳ هزار و‌ ۳۸۹ تومان و نرخ یورو ۴۶ هزار و ۴۶۰ تومان بود، افزود: مردم می توانند با مراجعه به سامانه ice.ir نرخ ارز را مشاهده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: با اقداماتی که در حال انجام است پیش بینی می کنیم که نرخ ارز روند کاهشی خواهد داشت، نرخ فعلی نرخ مورد نظر ما نیست و رو به کاهش خواهد بود.

فرزین گفت: متاسفانه یک جریان قیمت ساز تلاش می کند قیمت های بالایی را ایجاد کند که این وارد شدن زیان به مردم خواهد بود لذا خواهشم از مردم این است که مردم به آن ها توجه نکنند و از طریق همین شعب بانک ها و صرافی ها نیازهای ارزی خود را تامین کنند.

وی افزود:من پیشنهاد می کنم فردا چند خبرنگار به سبزه میدان و میدان فردوسی بروند و ببینند نرخ ارز چند است و این نرخ چقدر با آنچه که این جریان قیمت ساز دائما در جاهای مختلف به عنوان قیمت های ارز اعلام می کند فاصله دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۱۵۰ شعبه بانک و ۶۰۰ صرافی هفت روز هفته حتی در روزهای تعطیل از ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر فعال هستند، گفت: در سه روزی که تعطیل بود، این جریان قیمت ساز نرخ درهم را با معاملات صوری افزایش می داد، امروز هم که روز یکشنبه است و بازار دبی تعطیل است، چطور این نرخ افزایش پیدا کرد.

فرزین خاطر نشان کرد: با اقداماتی که در بانک مرکزی در حال انجام است این جریان موفق نخواهد شد که علائم غیر واقعی به کشور بدهد و ضمن اینکه ما از هیچ تلاش و کنشگری برای کاهش نرخ ارز چشم پوشی نخواهیم کرد.

وی با اشاره به تصویب دستورالعمل راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار در هفته گذشته، اظهار داشت: هدف از فعالیت این مرکز، ساماندهی و توسعه بازار ارز و طلا و معاملات ارزی، هم اسکناس، هم حواله و هم فلزات گران بها همچون شمش و سکه است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: گفته بودم که این مرکز نیمه اول بهمن ماه افتتاح خواهد شد اما متاسفانه به دلیل مشکلات زیرساختی فنی هنوز این مرکز راه اندازی نشده اما تلاش می کنیم تا آخر هفته آینده این مرکز افتتاح شود.

فرزین ادامه داد: در گام اول در این مرکز کلیه ارزهای خدماتی مورد نیاز مردم همچون دانشجویی، گردشگری، درمانی و حمل و نقل را عرضه خواهیم کرد. همچنین ربع سکه نیز حتما در این مرکز عرضه خواهد شد.

وی بیان داشت: در گام های بعدی نیز ابزار مشتقه ارزی و عملیات سوآپ ارزی را نیز راه اندازی خواهیم کرد و این مرکز را به یک مرکز بزرگ معاملات ارزی در منطقه تبدیل خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص آخرین تحولات سامانه نیما هم گفت: در ۴۰ روز گذشته که من مسئولیت بانک مرکزی را بر عهده گرفتم حدودا ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما عرضه شده است. البته برای کالاهای اساسی ارز به نرخ ۲۷۹۰۰ تومان عرضه می شود. امروز هم حدود ۱۸۷ میلیون دلار معامله شد.

فرزین افزود: امروز هم که علامت گرفتیم درهم کم است، ۳۰۰ میلیون درهم در سامانه نیما عرضه کردیم، برای فردا هم عرضه های جدیدتری داریم.

وی گفت: بازار رسمی ارز، سامانه نیما و مرکز مبادله ارز و طلا است، گزارشاتی به دست ما رسیده که برخی خارج از این دو سامانه یعنی از بازار آزاد، ارز را تامین می‌کنند و کالای خود را خریداری می کنند و بعدا در سامانه، متقاضی ارز می شوند که این کار مصداق پولشویی است و در صورت اثبات، هم کالای وارد شده قاچاق محسوب می شود و ضبط خواهد شد و هم ارز خود را از سامانه نیما نخواهند گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما