شناسهٔ خبر: 58726799 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قیمت گذاری دستوری مانع رشد صنعت داروسازی

عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین اجتماعی گفت: تولید باید توجیه پذیر و سودآور باشد و با این روند قیمت گذاری دارو امکان سرمایه گذاری برای احداث کارخانه‌های جدید و نوسازی ماشین آلات وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

آقای محسن عبداله زاده در مصاحبه با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما افزود: سال گذشته دستمزد کارگر ۵۷ درصد افزایش یافت و در کنار آن حامل‌های انرژی هم گران شد، اما قیمت‌ها را اصلاح نکردند تا اینکه کمبود‌ها بروز کرد و ناچار به واردات فوریتی شدیم که قیمت آن به مراتب از تولید داخل بالاتر است، متاسفانه سازمان غذا و دارو حاضر شد قیمت بالاتر به محصول خارجی بدهد، اما قیمت تولید کننده داخلی را اصلاح نکند.

<div id="video-display-embed-code_9233913"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3752377/9233913?width=600&height=350"></script></div>

وی ادامه داد: از اواسط تابستان کارخانه‌های تولید کننده آنتی بیوتیک به سازمان غذا و دارو هشدار می‌دادند که افزایش قیمت جهانی نفت، منجر به افزایش قیمت حلال‌های مورد نیاز در تولید آنتی بیوتیک می‌شود و باید قیمت فروش اصلاح شود. وقتی تولید به صرفه نباشد در نتیجه کارخانه‌ها برای خرید ماده اولیه ثبت سفارش نمی‌کنند و تولید را کاهش می‌دهند.

عبداله زاده با اشاره به شیوه مدیریت بازار دارو افزود: توزیع کننده از موجودی تولید کننده اطلاعی ندارد و تولید کننده هم از موجودی شرکت‌های تامین کننده ماده اولیه بی اطلاع هستند و در این بین باید سازمان غذا و دارو بتواند زنجیره را مدیریت کند، چرا باید با وجود سامانه ‏”تیتک“ باز هم شاهد بروز کمبود‌های دارویی باشیم؟ علت این است که در سامانه ”تیتک‎‏“ صرفا داده‌ها ثبت می‌شوند و باید مدیران این داده‌ها را تحلیل کنند و در خصوص آن‌ها تصمیم گیری کنند.

نظر شما