شناسهٔ خبر: 58725631 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کاهش‌ 70 درصدی تجارت عراق با ترکیه در اصلی‌ترین گذرگاه مرزی دو کشور

پس از زمین‌لرزه‌های اخیر در ترکیه و با بی‌ثباتی ارزش دینار عراق، حجم مبادلات تجاری در اصلی‌ترین گذرگاه مرزی دو کشور در شمال عراق 70 درصد کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از روداو، مدیریت اصلی‌ترین گذرگاه مرزی شمال عراق با ترکیه اعلام کرد که به خاطر وقوع زلزله‌های اخیر در ترکیه و بی‌ثباتی ارزش دینار عراق حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از این گذرگاه 70 درصد کاهش یافته است.

ابراهیم خلیل در این‌باره گفت: در نتیجه زمین‌لرزه‌های اخیر در ترکیه بسیاری از کارخانه‌ها تولید را در این کشور متوقف کرده و بسیاری از جاده‌ها هم تخریب شد‌ند؛ از سوی دیگر در کنار موارد فوق بی‌ثباتی ارزش دینار در برابر دلار به کاهش 70 تا 80 درصدی عبور محموله‌های تجاری در این گذرگاه منجر شده است.

روز دوشنبه هفته گذشته بود که وقوع یک زلزله 7.8 ریشتری خسارت‌های گسترده‌ای را در 10 استان ترکیه به بار آورد و تاکنون قربانی شدن بیش از 28 هزار نفر در این کشور به خاطر این فاجعه به صورت رسمی اعلام شده است.

اقلیم کردستان عراق برای تأمین بخش قابل توجهی از نیاز خود به واردات از ترکیه وابسته است. ترکیه و عراق سالانه بیش از 5 میلیارد دلار مبادلات تجاری دارند.

اخیراً هم گذرگاه اصلی مرزی بین دو کشور اعلام کرده است که همه مبادلات اسکناسی با ترکیه هم به حالت تعلیق درآمده است.

طی ماه‌های گذشته به خاطر فشارهای آمریکا ارزش دینار عراق کاهش یافته بود اما طی چند روز اخیر شاهد تقویت ارزش دینار در بازار داخل این کشور هستیم.

پایان پیام/

نظر شما