شناسهٔ خبر: 58716563 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جزئیات تازه از زلزله مرگبار و ویرانگر ترکیه سوریه

ستاره صبح:امار کشته شدگان و مجروحین زلزله مهیب ترکیه و سوریه همچنان رو به افزایش است.کمک های بین المللی نیز طبق گفته گوترش دبیرکل سازمان ملل در راه ترکیه است.البته گوترش اضافه کرده نباید کمک به مردم زلزله زده را سیاسی کرد.بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در بازدید از مناطق زلزله زده حلب از غرب به دلیل عدم کمک به سوریه به بهانه تحریم انتقاد کرد.البته بشار اسد به کمک هایی که از غرب برای منطقه ای که در اختیار مخالفین وی است و دچار زلزله شده اجازه عبور صادر کرد.در ارتباط با آخرین تحولات زلزله سوریه و ترکیه گزارش پیش رو را می خوانید:

صاحب‌خبر -

آزاد شدن انرژی از دل زمین معادل 500 بمب اتم
 اداره حوادث و شرایط اضطراری ترکیه (آفاد) در رابطه با دو زمین لرزه مرگبار و ویرانگر دوشنبه گذشته در جنوب این کشور اعلام کرد که زمین لرزه نخست به بزرگی 7.7 ریشتر، 65 ثانیه طول کشیده و مدت زمان زمین لرزه دوم به بزرگی 7.6 ریشتر نیز، 45 ثانیه بوده و در نتیجه، با وقوع آنها، منطقه زلزله زده در مجموع نزدیک به دو دقیقه به شدت لرزیده است.آفاد ضمن اعلام این که انرژی آزاد شده از زمین لرزه 7.7 ریشتری اخیر معادل انفجار 500 بمب اتمی بوده، از استقرار هزار و 300 تیم در مناطق زلزله زده ترکیه برای ارزیابی زیان های ناشی از آن خبر داده و از همه شهروندان این کشور درخواست کرد که راهی مناطق مذکور نشوند.

آخرین آمار قربانیان
تعداد قربانیان در دو کشور ترکیه و سوریه به آمار 25 هزار و ۱۵۰ نفر رسیده و کارشناسان تخمین می‌زنند این عدد همچنان افزایش خواهد یافت. خبرگزاری دولتی آناتولی تصاویری از دو زن منتشر کرده که پس از چندین روز، زنده از زیر آوار بیرون کشیده شدند. بر اساس گزارش این رسانه ترک، منکسه تاباک ۷۰ ساله در حالیکه در پتو پیچیده شده بود، به آمبولانس منتقل شد. این زن در منطقه قهرمان مارش زنده از زیر آوار بیرون آمده است. همچنین یک زن ۵۵ ساله به نام مصالح چیچک که در دیاربکر حضور داشته نفر دومی است که زنده از زیر آوار خارج شد. 

6میلیون آواره
فوات اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که تلاش‌های بیش از ۳۱ هزار امدادگر در سراسر مناطق آسیب‌دیده باعث شد ۶۷ نفر در طی ۲۴ ساعت گذشته از زیر آوار خارج شوند. او همچنین افزود که حدود ۸۰ هزار نفر در بیمارستان تحت مداوا قرار دارند در حالی که بیش از ۱ میلیون نفر در اثر این زمین‌لرزه بی‌خانمان شده‌اند و در پناهگاه‌های موقت حضور دارند.اوکتای در ادامه گفت: «هدف اصلی ما این است که با تحویل مسکن دائم به آنها ظرف یک سال اطمینان حاصل کنیم که آنها به زندگی عادی بازگردند و دردهای آنها در اسرع وقت التیام بخشیده شود.» به گزارش «اسکای نیوز»، «سیوانکا دانا» نماینده این کمیساریا در امور سوریه، در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که بر اساس برآوردهای اولیه این سازمان در نتیجه این زمین‌لرزه 5.3 میلیون تن خانه‌هایشان را از دست داده‌اند.وی افزود که این تعداد در کشوری که ساکنان اساسا گرفتار بی‌خانمانی هستند عدد بسیار بالایی است.در زمین‌لرزه ترکیه و سوریه تاکنون بیش از 22 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که 3300 تن از آنها در سوریه بوده‌اند.

بازدید اسد و همسرش 
از مناطق زلزله زده
در همین حال رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کردند که بشار اسد، رئيس جمهوری سوریه، به همراه اسما همسرش از بیمارستانی در حلب بازدید کرد. دولت او ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق خط مقدم جنگ داخلی ۱۲ ساله را تصویب کرده است؛ اقدامی که می‌تواند روند امداد به میلیون‌ها انسان ناامید را تسریع بخشد. 

زلزله ترکیه مهیب تر 
از زلزله و سونامی ژاپن
زمین لرزه ۷.۸ ریشتری روز دوشنبه، با چندین پس لرزه قوی در سراسر ترکیه و سوریه، به عنوان هفتمین بلای طبیعی مرگبار در قرن حاضر مهیب‌تر از زلزله و سونامی ژاپن در سال ۲۰۱۱ بوده و در تعداد تلفات آن در حال نزدیک شدن به زلزله بم در سال ۲۰۰۳ است که در آن ۳۱ هزار نفر کشته شدند. زلزله مشابهی در شمال غربی ترکیه در سال ۱۹۹۹ بیش از ۱۷ هزار کشته بر جای گذتشته بود. 

ضعف در کمک رسانی
اردوغان روز جمعه از استان آدیامان ترکیه بازدید کرد و در آنجا اذعان کرد که واکنش دولت آنطور که می‌توانست سریع نبود. او گفت: «گرچه ما در حال حاضر بزرگترین تیم جستجو و نجات در جهان را داریم، اما این یک واقعیت است که تلاش‌های جستجو به آن سرعتی که ما می‌خواستیم انجام نشده است.»مخالفان اردوغان در روزهای اخیر به شدت روی این موضوع تمرکز کرده و ضعف در امداد را به عنوان یکی از دلایل ناکارآمدی اردوغان مطرح کرده‌اند. موضوعی که مخالفان سعی خواهند کرد از آن برای تغییر نظرات افکار عمومی در انتخابات ریاست جمهوری که پیش‌بینی شده در ۱۴ می برگزار خواهد شد، استفاده کنند. با این حال ممکن است این زمین‌لرزه به تعویق انتخابات بینجامد. حتی قبل از زلزله، این انتخابات به عنوان سخت‌ترین چالش اردوغان در دو دهه حضور او قدرت تلقی می شد. با این حال خواستار همبستگی شده و آنچه را که «کارزارهای منفی برای منافع سیاسی» خوانده، محکوم کرده است.آژانس مدیریت بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که تعداد تلفات روز شنبه در ترکیه به ۲۰ هزار و ۶۶۵ نفر رسیده است. در سوریه این آمار ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده اما تخمین زده می‌شود که آمار واقعی بسیار بیشتر از این باشد. ضمن اینکه هنوز بسیاری از افراد زیر آوار باقی مانده‌اند.

اهدای حقوق مقامات تایوانی به زلزله زدگان ترکیه
تسای اینگ-ون رهبر، لای چینگ ته معاون رئیس جمهور، چن چین جن نخست وزیر و چنگ ون تسان، معاون نخست وزیر تایوان حقوق یک ماه خود را به زلزله‌زدگان جنوب شرقی ترکیه اهدا کردند.دولت تایوان پیش از این 2 میلیون دلار اهدا کرده و مردم این کشور نیز تا کنون بیش از 340 هزار دلار به حساب‌های دولتی برای کمک به زلزله‌زدگان واریز کرده‌اند.تایوان همچنین دو تیم جستجو و نجات 130 نفره را به ترکیه اعزام کرد. یک تیم 40 نفره تایوانی کار خود را در آدیامان آغاز کرده است، انتظار می رود تیم دوم 90 نفره نیز به آنها ملحق شوند.

امدادرسانی به زلزله‌زدگان محور دیدار وزرای خارجه قطر و آمریکا
محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرد.به گزارش خبرگزاری رسمی قطر«قنا» طرفین در این دیدار در باره هماهنگی تلاش‌های امدادرسانی به زلزله‌زدگان درمناطق ترکیه و سوریه تبادل نظر کردند.همچنین آل ثانی و بلینکن همکاری دوجانبه میان دوحه و وشنگتن و مسائل منطقه و جهان به ویژه اوضاع در فلسطین و افغانستان و تحولات مذاکرات هسته‌ای (ایران) را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.وزیر امور خارجه قطر در چارچوب یک سفر رسمی وارد واشنگتن شده است.

ارسال مجدد چادر به ترکیه توسط آذربایجان
وزارت حوادث اضطراری جمهوری آذربایجان اعلام کرد 9 دستگاه کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه حاوی 1015 قطعه چادر و 240 دستگاه بخاری به مناطق زلزله‌زده در جنوب شرقی ترکیه ارسال کرد.سرویس امنیت مرزی آذربایجان نیز از طریق مرز خاکی همچنین 10 چادر با ظرفیت هزار نفره، 1000 تخته پتو، 1000 کیسه خواب، 1000 جفت جوراب، 1000 جفت دستکش، 650 پیراهن، 1000 لباس گرم، 20 دستگاه بخاری و 10 تن آب به ترکیه ارسال کرد.

کمک‌های مردم هند به زلزله‌زدگان 
بسیاری از سازمان‌ها و بنیادهای امدادی هند پس از دو زلزله بزرگ در ترکیه، به ارسال کمک‌های جمع‌آوری شده به مناطق زلزله‌زده ادامه می‌دهند.نیاز فاروقی، یکی از رهبران جامعه علمای هند در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی با بیان اینکه کمک‌هایی به ارزش 121 هزار دلار را جمع آوری کرده‌اند، افزود: از این رویداد بسیار ناراحتیم و در کنار مردم ترکیه هستیم. کمک‌ها را به زودی ارسال خواهیم کرد.انس علی، هماهنگ کننده انجمن جوانان برکت الله هند تاکید کرد که مردم در هند در این دوران سخت در کنار مردم ترکیه هستند.

ارسال کمک‌های فرامرزی سازمان ملل به سوریه 
کاروان حامل 14 دستگاه کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد از گذرگاه مرزی جلوه‌گوزو شهر ریحانلی استان حتای عبور کرده و عازم استان زلزله‌زده ادلب شد.کمک‌های بشردوستانه در کامیون‌هایی که در چارچوب کمک‌های فرامرزی سازمان ملل وارد ادلب می‌شوند، بین سوری‌های نیازمند در ادلب توزیع خواهد شد.سازمان ملل روز گذشته نیز 6 کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه را در چارچوب این کمک‌ها به ادلب ارسال کرده بود.بر اساس قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل در سال 2014، کمک های بین المللی به مناطق شمال غرب سوریه ارسال می شود.

یک زلزله‌شناس: زمین‌لرزه ترکیه، کل کشور را تا ۶ متر جابه‌جا کرده؛ یعنی ترکیه ۶ متر از سوریه جدا شده
پروفسور دوگلیونی، رئیس موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی درباره این حادثه ویرانگر گفت: این دو زمین‌لرزه بخشی از یک توالی لرزه‌ای واحد بود که در تقاطع چهار صفحه تکتونیکی‌- آناتولی، عربی، اوراسیا و آفریقا که پیوسته با هم برخورد می‌کنند، رخ داد.به گفته وی، صفحه آناتولی به‌دلیل لغزش افقی به سمت صفحه عربستان در حال حرکت است.این استاد دانشگاه به شبکه تلویزیونی ایتالیا ۲۴ گفته است: این زمین‌لرزه نوعی گسل پدید آورد که زلزله‌شناسان آن را «تراگذر کم‌عمق» دارای یک کانون زلزله می‌نامند   که در عمق بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، در برآوردها ترکیه پنج تا شش متر از سوریه جدا شده است. این پارگی عظیم که منطقه‌ای به طول ۱۹۰ کیلومتر و عرض ۲۵ کیلومتر را در برمی‌گیرد، به شدت زمین را تکان می‌دهد و توالی پدید می‌آورد که در فاصله ۹ ساعت باعث این دو اوج بسیار شدید می‌شود.پروفسور توضیح داد: اما درواقع لرزش و تخریب زمین همچنان با شدتی چشمگیر، در حدود ۵ تا ۶ درجه در مقیاس ریشتر ادامه یافت.

نظر شما